• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kina diesel värmare, liggande eller stående?

P

Pilote84

Guest
Håller på att komplettera min husbil med en dieselvärmare. Har haft det på mina andra husbilar och bara älskade det. Dock var det original värmare och inte kina kopior jag hade. Nu tänkte jag prova en kina kopia. minst 5kw eller helst 8kw då husbilen är nästan 7m. Placering?? Har ett stort garage och dubbelgolv. Vill ju att den ska ta så lite plats som möjligt. Går det att ställa den på vilket hålls som helt. Typ montera den på en vägg?
 
P

Pilote84

Guest
Hej Ja jag har sett de också. Den modellen jag beställt säjer beskrivningen att det går vilket som. Dock kommer jag att installera den stående för att undvika onödig huvudvärk.
 
P

Pilote84

Guest
skickade efter en 8kw diesel värmare via czech republic strax över 1000kr med fri frakt. Skulle det nu visa sig att det tillkommer avgifter så är det ju inom marginalen.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Håller på att komplettera min husbil med en dieselvärmare. Har haft det på mina andra husbilar och bara älskade det. Dock var det original värmare och inte kina kopior jag hade. Nu tänkte jag prova en kina kopia. minst 5kw eller helst 8kw då husbilen är nästan 7m. Placering?? Har ett stort garage och dubbelgolv. Vill ju att den ska ta så lite plats som möjligt. Går det att ställa den på vilket hålls som helt. Typ montera den på en vägg?

Hej.
Har en Ebersprächer 2,2 kw luftvärmare i min 644. Då jag köpte den för typ 10 år sedan och då rekommenderade man mig att inte välja en med för hög effekt.
Värmarna mår bäst av att gå med hög effekt. De sotar inte lika mycket då.

Idag skulle jag valt en 3kw värmare vilket inte fanns då.
Den Ebersprächer vi har är lite för svag för att värma upp en iskall husbil. Det tar ganska lång tid att få upp värmen.
När man är ute på resa så är det redan varmt i bilen och då orkar den hålla värmen, även vid några minusgrader, utan problem.
Den har 4 effektlägen och den växlar då emellan dessa beroende på temperaturen i bilen.

När vi är på resa och det är kallt så ställer vi in värmaren på 22 grader, sedan sköter den sig själv. Vi tänker just inte på den utan den gör sitt jobb som den skall. Är det varmare en 22 grader inne så går den ner i ett "standbyläge" och smyger igång då det blir lite kallare.
Den går 4 timmar på en liter diesel vid högsta effekt. Tycker att förbrukningen är försumbar och märks nästan inte på bilens förbrukning.

Såg att min gamla tråd finns kvar på HBK: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag monterade in en 5kW Kina värmare, den går mesta tid på lägsta eftekt och enligt andra är det då risk för att den sotar igen.... Nu är jag ingen expert men såhär ser jag på det...
När jag stänger av min värmare så går den automatisk upp i max värme, går i max några minuter innan den stänger ner helt, vilket då bör innebära att värmaren bränner nu ut sotet som har bildats..... Eller har jag fel?..... Alla Kina värmare kanske inte fungera likadant.

Lycka till med installationen Peter
 
Toppen