• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kilometerskatt hur såg förslaget ut?

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Är det någon som vet och har läst förslaget om kilometerskatt för tung trafik, hade det drabbat oss som vägt upp våra husbilar över 3500 kg? Vore intressant att veta vad som kunde ha hänt för oss. Min bil är ju klassad som pb 11.
Lennart
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Kilometerskatt hur såg förslaget ut?

Hej Googla på: kilometerskatt rödgröna
Får du mer info, men som alltid med politiker så ges inga exakta gränser.
Har emellertid i valrörelsedebatten noterat att varubilar o lätta lastbilar skulle undantas.
Huruvida vi med våra PbII ingår här är skrivet i stjärnorna.
Mycket skall nog stötas o blötas i vår nya riksdag innan detta blir verklighet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det borde gynna oss som kör de flesta milen i Europa. Återgå till det som var förr ”stämplar ut och in vid gränsen”
Lars
Du behöver nog inte stämpla ut vid gränsen,tanken med systemet är att du skall betala olika taxa beroende på var du kör(dyrt i stan,billigt på landet) även tid på dygnet spelar roll, alla bilar skall utrustas med mätutrustning som håller koll på var du kör och hur långt.
Detta system tar minst 10-15 år att genomföra så jag har inte börjat oroa mig!
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hörde en intervjuv på radion med en av forskarna och jag tyckte det verkade intressant. Bakgrunden till systemet är att när vi får fler elbilar så kommer det inte in tillräckligt med skatt och det kan man inte kompensera med drivmedelsskatt.

Det forskarna räknat på var tre olika taxor där den högsta skulle ligga i storstäder och större vägar, nästa mindre städer och vägar och det sista för de minsta vägarna. Är inte säker på om det enskilda vägnätet skulle ha någon avgift alls. Talades om att elbilar skulle ligga någon krona lägre i avgift och att skatten på drivmedel skulle sänkas i relation till kilometerskatten.

Tanken var att det skulle bli dyrare att köra i storstäder och på de större vägarna men istället billigare på det övriga vägnätet.

Integriteten kunde lösas med att det hela kopplades till ett personligt konto som man betalade in pengar på i förväg och så länge där fanns pengar så behövde inga uppgifter gå längre utan de kunde raderas direkt allt eftersom kostnaden drogs av.

Tycker det verkar intressant men jag kanske får det trångt på de småvägar jag brukar hålla mig på. :(
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Jag undrar om inte detta projekt också kommer att generera minus i statskassan som det förra med kilometerskatt som var mer att likna "Ebberöds" bank
Att sedan skattelättnaden för elbilar inte är hållbar i längden kan man förstå, lika lite är det rimligt att ha skattebefrielse för stora husbilar
Hasse
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag undrar om inte detta projekt också kommer att generera minus i statskassan som det förra med kilometerskatt som var mer att likna "Ebberöds" bank
Att sedan skattelättnaden för elbilar inte är hållbar i längden kan man förstå, lika lite är det rimligt att ha skattebefrielse för stora husbilar
Hasse
Skattefrihet för stora husbilar är avskaffad,istället har vi fått malusskatt runt 25000kr/år,sänk istället moms på rena elbilar istället för dagens rabattsystem, kräv sedan att dom stannar i landet ett antal år.
Ett nytt skattesystem för bilar kommer,hur ska man annars få in pengar till statskassan när alla kör elbil,men det kommer dröja.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Allt om den sista "husvagn o camping"- tidningen. Där har Magdalena Andersson uttalas sig om det orättvisa för husbilar som inte kör så mycket.
Enligt referatet så ska ett beslut komma den 28/2 2020, för att förändra orättvisan.
Fan trot! Säger en västgöte.
Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Utstyr for en slik overvåkning av kjøring finnes i form av tracking enheter som rapporterer inn bilens bevegelser til en sentral database. Dette benyttes og av myndighetene i Singapore for veiprising.

En variant er det som finnes i Tesla hvor bilen gir informasjon til en sentral database, og i noen land er det trigger på denne informasjonen slik at serviceavdelingen vet hva som feiler bilen før eier rekker å kontakte om en feil. Det kom frem endel ekstra om denne overvåkningen etter noen anmeldelser om at bilen hadde akselerert ukontrollert, myndighetene fikk da oversendt fra fabrikken utskrift av bevegelsene på pedalene opp til ulykken.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Regeringen talar om en vägslitageavgift.

De avser att införa detta för lastbilar.

När jag talade med finansmarknadsministern, Per Bolund, sa han "vi börjar med lastbilar". Vilket kan tydas som om att även andra fordonstyper kan komma ifråga senare.

Personligen tycker jag att en km - skatt är bättre än skatt vid pumpen. Att man som förr stämplar ut bilen vid gränsen. Att det systemet blev tungrott var väl anledningen till att det slopades.

Så idag är det nog enklast och bäst att höja skatten vid pumpen och ta bort den årliga fordonsskatten. D.v.s. om det är klimatpåverkan som avses och inte att enbart ta in skatt till staten!
 
R

RobbeS

Guest
Regeringen talar om en vägslitageavgift.
Så idag är det nog enklast och bäst att höja skatten vid pumpen och ta bort den årliga fordonsskatten. D.v.s. om det är klimatpåverkan som avses och inte att enbart ta in skatt till staten!

Problemet med kilometerskatten som fanns förr var att det var lätt att fuska med mätaren som var av analog modell. Idag finns tekniken för betydligt effektivare och säkrare mätning som inte kräver fysisk kontroll.
Jag är för kilometerskatt då jag hellre betalar för det utsläpp och slitage jag verkligen står för med mitt körande. Kan ju dessutom vara en morot för många som har tillgång till kollektivtrafik men av bekvämlighetsskäl tar bilen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kamrater, lugn.... har ni missat beslutet i riksdagen idag?

Regeringens, tillsammans med Centern och Liberalernas förslag, att beskatta plastpåsen med 3 kr och den där genomskinliga plastpåsen för frukten med 30 öre gick igenom idag och gäller fr.o.m 01 mars.

Nu kallar man det ett ”grönt förslag”, men eftersom handeln investerat i ”gröna alternativ”, miljövänliga påsar gjorda av miljövänligt och återvunnet material, men som ändå belastas med samma straffskatt, så är det väl bara en ny skatt, sminkat i den gröna färgen.

Miljö-/klimatargumenten används tyvärr allt för ofta i samband med nya skatter och blir plakatpolitik i vanliga människors ögon..... förlorare tror jag blir miljö-/klimathotet.

Till slut blir det lite som fabeln Pojken och vargen, ”vargen kommer....”, men ingen tror på det.

Men det kanske är så att våra politiker insett att intäkter vid pumpen blir mindre och därför för över skatteintag till kassan hos Coop och Ica?

TommyD
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Som Knut nämnde är en enkel och billig lösning en tracker för några tior eller varför inte en fortsatt utbyggnad av trängselskatt på större orter.

F4FABCA1-A70C-48F6-B47E-68475CF6B8C1.png
Tracker via satellitspårning
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Hur blir det med den personliga intrigriteten? Här kommer staten att kunna övervaka varenda meter där du kör eller uppehåller dig.
Om landet delas in i olika zoner så behöver bara zon-ID rapporteras tillsammans med körsträcka. Inte känsligare än nuvarande kameror för trängselskatt. Men det är kanske lite väl optimistiskt att "dom" får till ett bra system :spinny:

/Ingvar
 
Toppen