• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Katt

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Blev ju med katt nu i helgen, hur gör ni med dennes bestyr! Har ni med bajslåda, eller räcker det med sele och koppel och tar en promenad när det verkar trycka på!
393BE579-CE34-4ABC-8268-6336CA2FA8F7.jpeg
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har ställt in kattlådan i en garderob under fotändan på ena långbädden och tagit bort garderobsdörren. Funkar bra. Vet att en del använder duschen i stället. Sele och koppel undrar jag om det fungerar. Katter brukar inte annonsera att det trycker på utan letar upp ett ställe de tycker är minst dåligt.

I strid med lagstiftningen får min katt gå lös i bilen och hon både äter och går på lådan under färd. För det mesta ligger hon på en soffa bakom en av stolarna.

MVH
Hans
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Vi har kattlådan i duschutrymmet. När hon ska rastas blir det koppel å promenera lite. Ett par turer hade vi buren med oss. Fungerade inte, prövade även med sele i soffan. Blev shit det med. Nu är hon helt fri i bilen när vi kör. Men så fort vi startar så lägger hon sig i sängen där bak. När vi har parkerat så kommer hon fram. Har fungerat hur bra som helst.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Fotsteget brukade vår ena katt använda i den gamla bilen, men i vår nya kommer hon inte ner. Vi brukar ha med varsin ”kattväska” är som en liten bur. Honan ligger alltid i sin under färd, räcker jag startar motorn så är hon där på 10sek. Dessa väskor har varsitt chassie som man kan sätta fast dom på så att det blir en liten sulky. Vill vi inte lämna dom i en varm bil så kan dom följa med på promenad.
Hanen ligger också mycket i sin väska, men föredrar ibland sängen och ibland passagerarens knä, dvs den av oss som inte kör.
Låda är ett måste, liksom matskålen och vatten. Äter/dricker gör dom dock bara när vi står still, men besök på lådan förekommer ibland under färd.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har man inte problem så kan man ju enkelt skaffa det med hund och katt, tyckte det verkade kul när jag var liten men jag har blivit vuxen. ......
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När man är liten så är den mer en leksak. När man är äldre & framför allt om man är ensam så är det en kär vän som är ens sällskap. Har haft katt i många år & framför allt efter att frugan gick bort har han varit min bästa vän & tröst i sorgen. Dess värre blev han gammal & sjuk så nu är han frugans sällskap istället.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
När man är liten så är den mer en leksak. När man är äldre & framför allt om man är ensam så är det en kär vän som är ens sällskap. Har haft katt i många år & framför allt efter att frugan gick bort har han varit min bästa vän & tröst i sorgen. Dess värre blev han gammal & sjuk så nu är han frugans sällskap istället.
Skaffa en ny katt eller hund. Jag har svårt att tänka mig att gå mina dagliga rundor utan sällskap av våra 2 dvärgpudlar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag hade en katt med på mina resor i ca. 22 år, nu har hon slutat sina dagar efter ca. 20.000 mils resande, och jag har lärt mig rätt mycket om hur en katt reagerar i olika situationer. Men ingen katt är lika den andra så det är nog svårt att tala om hur man skall göra, utan det får räcka med att tala om hur jag gjorde för att det skulle funka.
En kattlåda tror jag är ett måste så katten vet var den skall ta vägen när det trycker på. Om den vaknar och behöver gå på toa och enda alternativet är att gå ut samtidigt som bilen kryssar runt i en storstad eller på en motorväg så måste det finnas en låda till hands är min erfarenhet, och även mitt i natten när det är dags :wink:.

Jag är lite slö, för det finns mycket skrivet om det här tidigare så jag kopierar och klistrar in ett lite redigerat gammalt inlägg.

--------------------------------
Hej igen, en kattlåda tror jag nog du bör satsa på i alla fall. Hemma är min katt ute och har alltid använt den möjligheten för toabesök..... Förutom någon enstaka gång vid väderlekar som inte alls inbjöd för toabesök utomhus :p:.
Men i husbilen så har hon ändå nästan alltid använt kattlådan inne i bilen. Jag har en känsla av att när en katt är på ett nytt ställe och kollar in omgivningarna så är det mycket nytt som rör sig i huvudet och mycket att upptäcka samtidigt som det troligen finns en osäkerhet om flyktmöjligheter vid fara, andra djur m.m.
Detta verkar göra att tid och ro inte finns för att slå sig ner för att uträtta behoven vid de första utebesöken på nya ställen.
Så en toalåda tror jag nästan är nödvändigt för att undvika problem med den biten, och det är mycket möjligt att katten då använder lådan i bilen men fortfarande går ut när den är hemmavid.
--------------------------------

Tilläggas kan att hon gick alltid i koppel när vi var ute, inte för att jag inte litade på henne, utan för att jag inte litade på vad som kunde hända med lösa hundar eller annat skrämmande som reaktionen hade blivit "snabb flykt" på.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Många tack för tipps och trix och info om katter med toarutiner. Blir nog en låda i duschen, eller i garaget, en kattlucka under ena långbädden så kommer den in till garaget, men ska testa lite först hur det blir med lukt och så!
Mvh
Matti
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Många tack för tipps och trix och info om katter med toarutiner. Blir nog en låda i duschen, eller i garaget, en kattlucka under ena långbädden så kommer den in till garaget, men ska testa lite först hur det blir med lukt och så!
Mvh
Matti
Vid "nr 2" kan det spridas en doft (stank?) i bilen ett tag. Annars inga problem. Kan naturligtvis bero litet på vilken kattsand man använder.

MVH
Hans
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Många tack för tipps ........................................ men ska testa lite först hur det blir med lukt och så!
Mvh
Matti

Hejsan, man kan få testa sig fram lite, men om man köper kattsand som är klumpbildande och har bentonitlera som bas så luktar det i princip inte någonting. Det blir en hård klump av 1'an som man lätt tar bort, och om 2'an är överkrafsad så luktar inte den heller.
Som vanligt har de olika sorterna olika prissättning beroende på fabrikat, ev. parmfynerad, fin kartong m.m. men kanske viktigast, hur mycket damm som finns med i kornen. Så dammfritt... fast det inte är helt dammfritt är faktiskt något som är värt att betala lite extra för.
Det finns ju även lite mera "tillverkade" produkter, men i vilket fall som helst så brukar inte lukt vara något problem alls bara man får rätt produkt i lådan.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Hejsan, man kan få testa sig fram lite, men om man köper kattsand som är klumpbildande och har bentonitlera som bas så luktar det i princip inte någonting. Det blir en hård klump av 1'an som man lätt tar bort, och om 2'an är överkrafsad så luktar inte det heller.
Som vanligt har de olika sorterna olika prissättning beroende på fabrikat, ev. parmfynerad, fin kartong m.m. men kanske viktigast, hur mycket damm som finns med i kornen. Så dammfritt... fast det inte är helt dammfritt är faktiskt något som är värt att betala lite extra för.
Det finns ju även lite mera "tillverkade" produkter, men i vilket fall som helst så brukar inte lukt vara något problem bara man får rätt produkt i lådan.

M.v.h. JANKRO.
Hej, ska testa lite av varje tills man hittar nåt godkänt av oss och Maja.
Mvh
Matti
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja att katter och hundar bråkar är väl mycket en myt inte ovanligt att man har bägge sorter i husbilen men mer jobb, jag ser ju problemet att ta hand om ett djur om man är ensam och blir sjuk. Det krävs ju planering och gå på restaurang går ju bara om man kan sitta ute.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Katter är fantastiska, roliga, lekfulla och ändå hela med egen vilja. När våra söner var små så hade vi haft en katt och sedan en till när första försvann av oklar anlednig. Så småningom utvecklade min fru kattallergi och sönerna blev stora och det blev slut med det roliga. När vi flyttade till nytt hus (1,5 km avstånd från gamla hus) så ville katten inte följa med.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Har provat och testat och lirkat och mutat katten men, hon vill absolut inte åka husbil eller bil överhuvudtaget. Så hon får vara hemma när vi rullar ut på våra småresor. Hon får tillsyn av en släkting som gärna ställer upp. Så hon har det bäst hemma.
Mvh
Matti
 
Toppen