• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kaos vid av och påställning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har den gångna vintern haft husbilen avställd men vid några tillfällenn ställt på den en dag för att lufta och låta maskineriet röra på sig. På avställningen har jag sparat tusenlappar i skatt och försäkring. Mitt försäkringsbolag Skånska Brand har dock haft svårt att hänga med i svängarna. Jag har fått drivor av försäkringsbrev och betalningsplaner. Det har krävts massor av telefonsamtal för att det skulle bli rätt.

Är det någon som har liknande erfarenhet? Är andra försäkringsbolag lika oförmögna att hantera det här.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Kaos vid av och påställning

Jag har den gångna vintern haft husbilen avställd men vid några tillfällenn ställt på den en dag för att lufta och låta maskineriet röra på sig. På avställningen har jag sparat tusenlappar i skatt och försäkring. Mitt försäkringsbolag Skånska Brand har dock haft svårt att hänga med i svängarna. Jag har fått drivor av försäkringsbrev och betalningsplaner. Det har krävts massor av telefonsamtal för att det skulle bli rätt.

Är det någon som har liknande erfarenhet? Är andra försäkringsbolag lika oförmögna att hantera det här.
Gokväll
Har ju min egen uppfattning om detta förfarande med av och påställningar i tid o otid.Att man gör sej själv en björntjänst,rätt som det är så lägger bara bolagen på en extra kostnad för att kompensera för merkostnader.Hoppas jag har fel i detta,men skulle inte förvåna mej om det kom
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Kaos vid av och påställning

Förstår inte vad det är för vits med ditt förfarande? Tänk om alla med avställda fordon (Exp. Husbilar,veteranbil/mc) gjorde som du Roland, då blev det kaos på myndigheter o försbol. Jag förstår inte varför? OVE.
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Kaos vid av och påställning

Vi har också våran husbil avställd under vinteren. Fick för en par veckor sedan vår "garageförsäkring" som skulle betalas senast den 28. mars. Den var på bara några hundrelappar. Men vi gjorde tvärt imot vi, för att underlätta för försäkringsbolaget, så ringde vi och sa att vi ställer på bilen fom den 28. (men det blir nog uti april eftersom vi har ganska mycket snö ännu)
Allt för för att undvika byråkratisk krångel!
Men nu LÄNGTAR vi till den riktiga våren!!!!

Mvh Torotor
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Kaos vid av och påställning

Förstår inte vad det är för vits med ditt förfarande? Tänk om alla med avställda fordon (Exp. Husbilar,veteranbil/mc) gjorde som du Roland, då blev det kaos på myndigheter o försbol. Jag förstår inte varför? OVE.

om jag inte använder bilen och den är påställd, då betalar jag ju för en vara som jag inte använder, jag tror inte någon myndighet vill underlätta för använadaren för då kommer det ju in mindre till statskassan.
om det nu skulle bli kaos hos en myndighet då får dom väl reda upp det.
men jag tycker att jag är i en slags gisslan, för om det blir krångligt för användaren då drar man sig för att uttnyttja sin rättighet.
:)
 

susanne

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Sv: Kaos vid av och påställning

Tänk er för noga,skatten får man betala för hela månaden,även om man ställer på den i slutet på månaden. Så ska dom ha betalt för alla dagar den månaden.Försäkringsbolagen däremot tar ju bara för dagar som den varit påställd.
Man kan ju undra varför inte skatteverket kan räkna per dag dom med,om det nu är ugglorna som kostar så kan dom ju ta belalt för dom varge gång som man ändrar.Men jag har ju fått för mig att vi redan betalar för det eftersom det kommer en av och påställnings avgift varge gång.
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Kaos vid av och påställning

Du har så rätt Susanne, men staten o skatteverk är myndigheter som gör som dom vill.På tal om ugglor så sägs det ju att dom är kloka o visa, men tydligen inte ugglorna på skatteverket!! Försökte själv få inbet.på bilskatten på autogiro men Icke sa Nicke, inte på skatteverket.VARFÖR????
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Kaos vid av och påställning

Hej. O.B.S. detta gäller bara fordon som har en skattekostnad som överstiger 4800kr. Mvh. Olle.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Kaos vid av och påställning

Glömde en sak . Numera är det Transportstyrelsen som skickar ut skatten, och jag tror att man numera kan betala via autogiro. Olle.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Kaos vid av och påställning

Jag råkade ut för en märklig sak förra veckan.Jag köpte en avställd bil och för att kunna få teckna en trafikförsäkring på den valde jag att ställa på den för att slippa köra hem utan försäkring(46mil).Bilen var påställd i fyra dagar innan jag ställde av den igen och när inbetalningsavin på skatten kom ringde jag och undrade om dom inte kunde skicka en ny för bara den månaden men fick då till svar att avin var markulerad och jag slapp betala skatt för dom fyra dagarna och dom skulle skicka en ny räkning på 50:- för påställningsavgift.Årsskatten på bilen är 3700:-.
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Kaos vid av och påställning

Hej jag ställer på min husbil den 25 mars och får betala från den dagen till den sista april. De har räknat per dag det blev 15 kr dagen. Har fått räkningen och det stämmde.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Sv: Kaos vid av och påställning

Hej och tack för alla kommentarer

För tydlighetens skull är det inte transportstyrelsen som är problemet. De tar ut en påställningsavgift på 50 kr och deras kundtjänst upplyser välvilligt om hur mycket skatt jag skall betala in för den påställda perioden. På försäkringsbolaget har de också förståelse för mitt förfarande. Det är deras datasystem som trots att de gör manuella rättningar envisas med att röra till det.

Det är märkligt att det finns medlemmar som inte bryr sig om hur mycket de betalar i skatter och avgifter men det är ok om ni betalar lite extra. Jag röker inte men betala gärna några tusen i tobaksskatt i mitt ställe.

Hälsningar Roland
 
F

F.d. 50096

Guest
Sv: Kaos vid av och påställning

Skatten är ju ganska hog till vad man får och hur mycket man nyttjar sin husbil, så varför ska man inte ställa av?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen