• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kanske ny (nyare) husbil

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Efter att ha haft vår bil i 6 säsonger funderar vi på något nyare (som vi gjort efter varje långresa utan att komma till skott).
Vår nuvarande bil är drygt 7m och bäddbar för 7 även om vi bara nyttjar för 4.
Så minst 4 bäddplatser och 4 bältade.
Runt 7m längd är ok att hantera i stan. En kompis hade en 11meters som han sålde för den var för ”bökig”.
Eftersom våningssängarna bak okuperades av barnen direkt bor jag å frugan på loftet.
Vår nya bil ska ha dubbelsäng alternativt 2 enkelsängar bak (minst 2m längd) och loft alternativt nedfällbar säng fram.
Ståhöjd på minst 2m invändigt.

Att kunna utnyttja restvärme från motorn är ju bra så då blir det vattenburen värme.
Ett måste att den är ok på vintern.
Gärna bakhjulsdrivet, har sett flera bilar med framhjulsdrift fastna på våta gräsmattor, vi har aldrig kört fast.
Eftersom vi aldrig haft någon annan bil än denna har jag ingen koll på vilken som är bäst ljudisolerad men det vet ni.
Lastvikt på minst 500kg och gärna totalvikt mellan 4 och 5t.
Separat duschkabin är ett annat krav samt skaplig vattentank (nuvarande på 125liter är ganska lagom).
Årsmodell är inte av större betydelse, men nyare än 2000.
Priset helst inte över 500”.
Har ni några förslag?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Standard ståhöjd verkar vara 198cm med några få undantag. Kabe har 196cm och Carthago e-line har 211cm utom vid sängarna bak (tröskel). Dethleffs Esprit har också någon eller några centimeter över 200cm, har jag för mig. Dessutom är ju ståhöjden under den fällbara främre sängen (integrerade bilar) aldrig så hög som i resten av bilen. Takhöjden i duschen är också ofta lägre än i resten av bilen. Jobbigt att stå med huvudet i takluckan när man duschar. Sängar kan vara samma problem. Ofta är åtminstone en säng 200cm eller strax över (202?). Jag är 198 i strumplästen så det där med takhöjd och sänglängd gjorde att väldigt många bilar föll bort när jag letade för några år sedan.

Vill du dessutom ha bakhjulsdrivet är det inte så många bilar kvar. Kan ju vara värt att tänka på att drivhjulens grepp beror helt på hur man lastar. Framhjulsdrivet med massor av tung last längst bak gör ju att framhjulen "lyfter". Jag har en gång kört en bakhjulsdriven skåpbil tom på vintern och den spann loss på nästan plan mark när det var halt. Vi fick normalt se till att lägga in några säckar sand i den för att kunna köra den vintertid. Likaså har jag sett en trailerdragare (utan släp) fastna i 20 cm snö för att den inte hade någon som helst tyngd på drivhjulen.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tror du kan finne N+B Flair 8000 E varianter på Iveco Daily fra 2002 til 2008 på det tyske markedet. Disse burde tikke alle boksene untatt totalvekt som er 6 eller 6,5 tonn. Ståhøyde i nesten hele bilen på over 2 meter, konstruert for vannbåren varme - lastekapasitet mellom 500 og 1000 kilo om det ikke er puttet på for mye tungt utstyr (finnes noen 2002 modeller med godt over 1000 kilo lastekapasitet fra fabrikk). 2009 modellene fikk masse lull og høyere pris fra fabrikk.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tack för alla förslag!
Nu börjar vi närma oss.

Efter att ha åkt runt och testat olika bilar med olika funktion kom vi fram till följande:
*Dusch är bättre att ha separat men i samma utrymme som toalett.
*Ståhöjd i duschen för mig som är 198cm i strumplästen.
*Nedfällbar säng ska det vara och det gör inget om den ligger över sittgruppen, bara den inte blockerar ytterdörren.
*Ac i bildelen är ett måste.
*Skön körposition.
*Farthållare & backkamera (den första, dyr att eftermontera).
*Ac i bodelen vill vi ha, halvdyrt att eftermontera (skönt för hunden om inte annat).
*Skön ryggvinkel i "baksätet".
*Ljudnivån vore skönt om den var behaglig.
*Enkelsängar längs med bilen, alternativt dubbelsäng (så man slipper klättra över partnern) minst 2m långa.
*Stort kylskåp och gärna stor frys.
*Bra avställningsytor i köket.
*Väl tilltagen lastvikt
*Inte över 4 000kg totalvikt
*Inte över 7,5m längd
*Stort bagage som rymmer skidor och utemöbler
*Med vinterdäck, blir en nätt kostnad annars att både köpa 4 fälgar + däck...
*Solpanel minst 200W
*Inte ny med den horribelt höga skatten.
*Minst Euro 5
*Max 7 000mil
*Helst inte över 500 000kr.

Det blir en del önskemål och många bilar föll bort på både det ena och det andra.
Sedan läste vi ett test i något nummer av husvagn & camping och journalisten lovordade ljudkomforten i en bil vilket lät bra.
En Sunlight.
Efter att ha läst tyska, engelska, amerikanska och svenska tester av denna bil så känns det som om det skulle kunna vara något för oss.
Inte förskräckligt dyr i förhållande till vad man får, bra kvalité och robust vilket gör att de ofta används vid uthyrning, inte världens modernaste inredning med digitalt och sofistikerat.
Vi dammsög Blocket under några månader men fick sedan napp på en lokal firma.
Slängde oss iväg och titta.
Allt var rätt utom att det var en Queensbed bak (185cm lång) och ingen ac i bodelen.
Vi åkte hem och funderade och bestämde oss ändå för att ta den.
Tillbaka dagen efter med pengar på fickan och då var den såld. 2 dagar efter annonsen las ut enligt säljaren :-(.

Tillbaka på ruta 1, nästan.
Nu vet vi vilken biltyp vi kanske ska välja.

I morse såg jag en annons på en Sunlight och slängde mig på telefonen, säljaren var trevlig och gjorde en reservation på bilen till slutet av dagen.
Gjorde en 20-mila resa för att kolla en bil som, åtminstone på bilderna, såg vettig ut.
Den hade allt enligt vår kravlista och lite till.
En lastvikt på 850kg bör ju räcka för våra eskapader.
Tyvärr något över vår budget men eftersom urvalet under året inte har varit superbra, så får man rucka lite på sina principer.
Nu är vi iallafall ägare till en fin Sunlight T67.
Framtiden får utvisa om vi blir lyckliga eller olyckliga ägare till denna.....
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Grattis till nya bilen ...vi har haft ny T67 -13 148 hk motorn och 3850 kg ,körde 6 år med den enda garanti fel vi hade va att fick små sprickor i handfaten i toaletten. ...sen att lastvikten va bara 500 kg när all extra utrustning va på skruvat.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Grattis till nya bilen ...vi har haft ny T67 -13 148 hk motorn och 3850 kg ,körde 6 år med den enda garanti fel vi hade va att fick små sprickor i handfaten i toaletten. ...sen att lastvikten va bara 500 kg när all extra utrustning va på skruvat.
Jag återkommer med lastbiten när vi hämtat hem den (våg i Nyköping).
Säljaren hade ingen koll, när jag frågade om lastvikten sa han att det var en enkel fråga och kollade reg. beviset....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Idag hämtar vi vår nya husbil.
Då dyker det upp lite frågor som någon vänlig själ kanske kan svara på (får jag inga svar får jag väl lägga en ny tråd).
Jo, nya bilen är ju över 3,5-ton totalvikt.
Med endast ett par år tillgodo får både jag och frugan köra på B-kort,
Men vad gäller i andra länder?
Är det bara en Eu-regel eller finns det länder utanför Eu som det också är ok?
Vet att det sedan finns lite viktbegränsning och axeltryck att hålla koll på (även i Sverige).
Hur är det med hastighetsbegränsning i övriga Europa?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Idag hämtar vi vår nya husbil.
Då dyker det upp lite frågor som någon vänlig själ kanske kan svara på (får jag inga svar får jag väl lägga en ny tråd).
Jo, nya bilen är ju över 3,5-ton totalvikt.
Med endast ett par år tillgodo får både jag och frugan köra på B-kort,
Men vad gäller i andra länder?
Är det bara en Eu-regel eller finns det länder utanför Eu som det också är ok?
Vet att det sedan finns lite viktbegränsning och axeltryck att hålla koll på (även i Sverige).
Hur är det med hastighetsbegränsning i övriga Europa?

I huvudsak gäller det i hela EU, men jag tror att även Norge numer har tagit efter. Det har varit lite fram och tillbaka i diskussionerna kring Norge...
Kanske ska du kolla det lite mer noggrant ;)

En länk:


Glöm inte bort att Schweiz ej är med i EU. Det kan ibland vara frestande att köra i genom landet när man är ute och åker i södra Europa.

//Jocke
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I huvudsak gäller det i hela EU, men jag tror att även Norge numer har tagit efter. Det har varit lite fram och tillbaka i diskussionerna kring Norge...
Kanske ska du kolla det lite mer noggrant ;)

En länk:


Glöm inte bort att Schweiz ej är med i EU. Det kan ibland vara frestande att köra i genom landet när man är ute och åker i södra Europa.

//Jocke
Ja Norge lär vara helt ok sedan något år tillbaka, Schweiz läste jag om förra veckan så de har jag koll på.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja Norge lär vara helt ok sedan något år tillbaka, Schweiz läste jag om förra veckan så de har jag koll på.
Några microstater i Europa får du enkelt runda,skall du till södra Kroatien är Bosnien ett hinder(går att åka båt runt) annars inga problem i Europa med tungbil på gammalt Bkort, vi får se hur det blir i England.
Hastighetbegränsningar varierar från land till land,ofta 80 landsväg,100 motorväg men det finns flera undantag,skaffa en husbils GPS den håller koll på fartgränser.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Bäckis. Kan du sätta in en länk till undantagsrelgler transportstyrelsen. Lyckas inte hitta den. Tack på förhand.

Tomas
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag vägt bilen, fulltankad men utan fru, hund, ett barn, vatten och full semesterpackning.
Dock med 4 extra däck i garaget som balanserar för familjen.
3450kg betyder 400kg lastvikt minus 120kg vatten och 50kg mat/kläder mm (tror inte vi lastar 50kg men som referens).
Kvar blir 230kg.
Verkar vara slut på att köra olagligt med överlast :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag kollat runt lite extra i bilen och då uppkom lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig med?
Bilen sades, i annonsen, ha GPS. Detta var en sanning med modifikation. Bilstereon (kenwood) har detta inbyggt, dock läste jag mig till igår att man behöver en extra modul för detta (som givetvis har slutat säljas). Får bli den vanliga lösningen med telefonen.
Vilken app rekommenderas?
Vill gärna kunna lägga in åtminstone bilens totalvikt.
Idag kör jag uteslutande Google maps. Har testat IGo och Sygic men återkommer alltid till Google efter någon dags testande.

Färskvattenpumpen är av dränkbar modell och kranarna har brytare.
Känns som en sniken lösning när man tidigare hade tryckstyrd pump.
Finns det några uppenbara fördelar eller nackdelar med detta system?
Jag vet en, risken för att få en vattenläcka där pumpen bara går är minimal.

Gasolinstallationen består av en läckagegivare i bilen och en magnetventil.
Är det inte lag på crash sensor på nyare bilar, eller missar jag någon funktion i installationen?
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Nu har jag kollat runt lite extra i bilen och då uppkom lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig med?
Bilen sades, i annonsen, ha GPS. Detta var en sanning med modifikation. Bilstereon (kenwood) har detta inbyggt, dock läste jag mig till igår att man behöver en extra modul för detta (som givetvis har slutat säljas). Får bli den vanliga lösningen med telefonen.
Vilken app rekommenderas?
Vill gärna kunna lägga in åtminstone bilens totalvikt.
Idag kör jag uteslutande Google maps. Har testat IGo och Sygic men återkommer alltid till Google efter någon dags testande.

Färskvattenpumpen är av dränkbar modell och kranarna har brytare.
Känns som en sniken lösning när man tidigare hade tryckstyrd pump.
Finns det några uppenbara fördelar eller nackdelar med detta system?
Jag vet en, risken för att få en vattenläcka där pumpen bara går är minimal.

Gasolinstallationen består av en läckagegivare i bilen och en magnetventil.
Är det inte lag på crash sensor på nyare bilar, eller missar jag någon funktion i installationen?

Vi bytte husbil för ett par år sedan till en nyare. I den nya satt det dränkbar pump, medan vi haft tryckpump i den gamla. Jag var lite besviken först, då det kändes lite som gammal husvagn. Men nu tycker jag att det fungerar bra, enklare system och lättare att tömma ledningarna tycker jag. Dessutom riskerar man inte att man tömmer tanken vid en liten läcka eller att en kran inte är riktigt stängd. Fick ett läckage en gång på den gamla husbilen, backventilen på pannan, som tömde tanken under körning. Bytte den dränkbara pumpen till en TwinSpin med backventil och har nu bra tryck även vid duschning. Dessutom tystare än den Comet som satt i. :)
 
Toppen