• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan man göra FU på Trumavärmare?

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Allt som snurrar stannar någon gång fastän det får ström eller annan energi.
Bilen min är från -07 och har fungerat oklanderigt (Trumavärmaren) tänkte om det är ide att smörja lagren på fläktmotorn och förlänga intervallet till den stannar. Är det glidlager eller kullager, borstlös, svårt att komma åt?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Då borde du ha andra problem än kärvande motoraxlar.
Vilken Truma har du?
Slocknar manöverpaneler mm samtidigt?

Utlösta överhettningsskydd mm gör ju så att det mesta stannar.
Jag skulle kolla om avgaserna kommer ut under drift.
Blåser det mycket i alla utblåsen i bilen?
Har någon värmeslang lossnat från truman när ni åkt på någon gropig väg?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Allt som snurrar stannar någon gång fastän det får ström eller annan energi.
Bilen min är från -07 och har fungerat oklanderigt (Trumavärmaren) tänkte om det är ide att smörja lagren på fläktmotorn och förlänga intervallet till den stannar. Är det glidlager eller kullager, borstlös, svårt att komma åt?

Hur svårt det är att komma åt beror nog vad du har för husbil och var och hur truman är placerad i den. Jag bytte en säkring på vår truma i våras, bilen är en Rapido 7090+. Det gick inte att komma åt från utsidan så det blev till att från insidan av bilen ”gå igenom” inredningen, det var en hel del att demontera innan säkringen kunde bytas.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.386
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är ingen idé att försöka smörja lagren på dessa motorer. De är permanentsmorda vid tillverkningen och smörjer du med penetrerande olja löser du upp fettet och lagret skär i förtid. Viktigare är då att se till att fläkthjulet är rent. Är det smutsigt blir det så småningom obalans och då går lagret ihjäl.
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Tack för svaren, Truman fungerar perfekt, men är 13 år gammal och kanske behöver handpåläggning.
Men det får bero.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
If it works, don't fix it!

Jag tycker nog istället att tanken på förebyggande underhåll är bra, tänk att vakna en natt när det är minusgrader ute och upptäcka att det
bara är ett par plusgrader i bilen, och det är inte gasen som har tagit slut, utan att det är förbränningsfläkten i den 15-åriga pannan som har lagt av.
Om man använder pannan mycket och kör även utanför sommarsäsongen skulle jag nog fundera på att byta fläktmotorerna innan de börjar krångla, kanske som exempel när pannan är 10 -15 år för att slippa ovan nämnda scenario?!
Vi har f.ö. upplevt att vakna så p.g.a. att gasen tagit slut, men det var ju inte trevligare för det. Däremot började vår panna krångla lite ibland, så i vintras gjorde jag en helrenovering på den, för att förhoppningsvis slippa samma upplevelse igen på ett tag. :)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack för svaren, Truman fungerar perfekt, men är 13 år gammal och kanske behöver handpåläggning.
Men det får bero.
Ja där ser man. Läsa en text är inte alltid så lätt. :)
Trodde du hade problem med Truman. Läste överskriften och ditt första inlägg flera ggr och missade FU.:)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
I många småmotorer som jag pysslat med/om sitter det sintrade oljebronslager ofta med en oljeindränkt filtring för smörlning. Om filtringen är torr går det naturligtvis bra att fylla med olja om man kommer åt, för att förhoppningsvis förlänga livslängden. Men oljebronset i sig innehåller olja som ska svettas fram.
Om Trauma, förlåt Trumafläkten är lagrad så har jag ingen erfarenhet av.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, min fråga gäller inte truman utan fiats motorer i allmänhet .sorry om jag hamnat fel .är det någon som har koll på hur många mil en 2.5 td orkar leva i normal skötsel på husbilsnivå .6 månaders vila på vintern .
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
hej, min fråga gäller inte truman utan fiats motorer i allmänhet .sorry om jag hamnat fel .är det någon som har koll på hur många mil en 2.5 td orkar leva i normal skötsel på husbilsnivå .6 månaders vila på vintern .

Nu måste du ha hamnat i fel tråd? :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.386
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
hej, min fråga gäller inte truman utan fiats motorer i allmänhet .sorry om jag hamnat fel .är det någon som har koll på hur många mil en 2.5 td orkar leva i normal skötsel på husbilsnivå .6 månaders vila på vintern .
Mellan 60 och 100 000mil är inte en omöjlighet med lite kärlek.
Troligen byter du bil innan...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det ganska billiga i utförandet Truma fläktmotorerna motsvarar tyvärr ofta sådana som kostar max. 150:- i inköp och inte 1.500:- som butikerna vill ha.
Men det går troligen inte att hitta en med samma spec. som funkar bra så man är utlämnad till original.

Det går för det mesta inte att komma åt bakre lagret för smörjning utan att plocka isär motorerna. De är ju som sagt nitade eller har stukade gavlar som håller ihop dem. Det går ganska lätt att lossa på låsningen och dra itur dem. Man få akta sig så inte kolen hakar fast i en sliten kollektor bara. Sedan kan man smörja på lämpligt sätt, putsa av kollektorn och göra rent.
Men......... sedan skall man ha samman eländet igen. Inget jag rekommenderar om man inte har pillat med liknande tidigare samt har stort tålamod. Problemet är ofta att kunna hålla in kolen i sina hållare när man trär in axeln och kollektorn förbi kolen. På en del motorer är det ganska givet att kunna låsa kolen med någon liten nål inne i hållarna. Andra kan vara lite öppna vid kolen så man kan fixa till något fungerande. På andra verkar det inte finnas en chans att hålla in kolen och få in kollektorn med hela kol som slutresultat 44mad0235.gif .
Men kommer man förbi det problemet så är det rätt enkelt :D .

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Helt rätt JANKRO, Jah har haft isär en sådan motor som slutat fungera. Det var en underdimensionerad diod som pajat. Jag satte dit en kraftigare dito och fick det att fungera. Det går nog bara att öppna en sådan motor en gång sedan lär de stukade gavlarna hälsa hem.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
På min C6002EH är det lång axel på motorn vilket underlättade isär plockning
och montering efter kontroll av kol mm.
Rotorn kan då lätt placeras i kolhållaren sedan för man in rotor/bakstycket i statorn och man får då hålla emot
axeln på andra sidan så att inte rotorn far in med hjälpa av magneterna.
Jag misslyckades med detta av någon anledning (drog mycket ström och lät illa. Inte lätt att centrera fläkttrumman) så jag köpte ny fläktmotor med kåpan för under 3000:-
vilket var värt varenda krona då nya fläkten drar nästan 2Amp mindre på fullfart och blev mycket tystare.
 
Toppen