• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan inte låsa husbilen

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Ställde in plåtisen, Adria Twin 2009, i garaget för vinterförvaring i går.

Låste bilen med fjärrkontrollen. Öppnade förardörren med nyckel men då låstes även passagerardörren upp! (Fungerade inte heller att låsa med låsknappen på instrumentpanelen).
Kopplade bort batteripolerna på bodelsbatteriet och på bilbatteriet.
När jag sedan gick ut så låste jag med nyckeln förardörren.
Nu är bakdörrarna låsta, förardörren är låst men passagerardörren är olåst.

Så det slutade med att husbilen står i vinter med passagerardörren olåst ( gör inget för bilen står inomhus i garage).

Har läst på forumet att man kan peta i ett hål på sidan av passagerardörren och få passagerardörren låst på det sättet men tycker att det borde gå att låsa ändå på något sätt.

Fråga 1. Hur gör ni med låsningen vid vinterförvaringen. Batterierna är ju urkopplade så fjärrlåsningen fungerar inte.

Fråga 2. Skulle jag kunnat gjort så här och hade det fungerat? : Före batterierna kopplas bort: Sitt inne i bilen med alla dörrarna stängda. lås bilens alla dörrar med fjärrkontrollen. Koppla bort batterierna. Öppna förardörren innifrån och gå ut. Lås förardörren med nyckeln. Är alla dörrarna låsta då?

Kan inte testa detta själv förrän till våren då jag får tillgång till husbilen igen ( garaget låst!".
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kan inte låsa husbilen

Nu är det så att vi låser inte vår HB under vintern, annars:
- vi har lås på insidan av sidodörrar (Heosafe)
- sidodörren och bakdörren låses utifrån (Heosafe)

...så även om bilen inte skulle vara låst med centrallås, då går det ändå att låsa den!
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Kan inte låsa husbilen

Finns det inte manuella låsknappar på dörrarnas insida ?
Är de borttagna på modernare fordon ??
Äldre Ducato utan centrallås så var man tvungen att låsa passagerardörren inifrån manuellt, gick inte med nyckel utifrån.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Kan inte låsa husbilen

Finns det inte manuella låsknappar på dörrarnas insida ?
Är de borttagna på modernare fordon ??
Äldre Ducato utan centrallås så var man tvungen att låsa passagerardörren inifrån manuellt, gick inte med nyckel utifrån.

Nyare Ducato har varken knappar på insidan eller nyckelhål på passagerarsidan.

S670sl
 

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Sv: Kan inte låsa husbilen

Tack S670sl för snabbt svar.
Nu vet jag hur jag skall göra nästa år!

Nu funderar jag på hur man gör om det skulle vara så illa att både bobatteriet och motorbatteriet har stått och laddat ur sig, är helt slut. Hur låser man då skjutdörren och bakdörrarna på en sådan plåtis?
Det finns ju inga låsvred på insidan på en Ducato årsmodell 2009.

Eller måste man montera dit mekaniska lås själv?
 
F

F.d. 28555

Guest
Sv: Kan inte låsa husbilen

Man borde kunna, rent teoretiskt i alla fall göra så här.

1. Koppla bort och ta ur bilbatteriet.
2. Isolera batterikablarna så dom inte kan nå varandra eller att pluskabeln kan nå jord. (Mycket viktig punkt.)
3. Anslut batteriet till plus anslutningen under motorhuven och till jord.
4. Lås bilen med centrallåset/fjärrkontrollen.
5. Koppla bort batteriet.
6. Slå igen motorhuven.

MVH Toper
 

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Sv: Kan inte låsa husbilen

Har jag fattat rätt att det behövs ett annat ( laddat) batteri i punkt 3.

Det går säkert eftersom det då finns ström från detta batteriet.


Men finns det verkligen inte något enklare sätt att låsa bilen om bilens båda batterier (motorbatteriet och bobatteriet) olyckligtvis har laddats ur?

Finns inget knep med en skruvmejsel liknande det som du, Toper, tipsade om på youtube?
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Kan inte låsa husbilen

Man borde kunna, rent teoretiskt i alla fall göra så här.

1. Koppla bort och ta ur bilbatteriet.
2. Isolera batterikablarna så dom inte kan nå varandra eller att pluskabeln kan nå jord. (Mycket viktig punkt.)
3. Anslut batteriet till plus anslutningen under motorhuven och till jord.
4. Lås bilen med centrallåset/fjärrkontrollen.
5. Koppla bort batteriet.
6. Slå igen motorhuven.

MVH Toper

Går tyvärr inte för startbatteriet sitter under golvet i förarhytten.
S670sl
 
F

F.d. 28555

Guest
Sv: Kan inte låsa husbilen

Har jag fattat rätt att det behövs ett annat ( laddat) batteri i punkt 3.

Det går säkert eftersom det då finns ström från detta batteriet.


Men finns det verkligen inte något enklare sätt att låsa bilen om bilens båda batterier (motorbatteriet och bobatteriet) olyckligtvis har laddats ur?

Finns inget knep med en skruvmejsel liknande det som du, Toper, tipsade om på youtube?

Jag tänkte att man tar ur bilbatteriet under vinterförvaringen och tar med det hem. Men så kanske inte alla gör utan bara jag.:wideeyed:

MVH Toper
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kan inte låsa husbilen

Om en tar av minuspolen på startbatteriet og har en hjelpestarter koblet til kontakten for dette under motorhuven så kan en benytte fjernkontrollen for låsing. Lar en huven være ulåst så kan en og bruke hjelpestarteren for å låse opp md fjernkontrollen. Men det er viktig at det da kun er minuspolen på batteriene som kobles fra - eller at en isolerer pluskabel.
 

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Sv: Kan inte låsa husbilen

Håller med Peke.

Det har gått för långt i utvecklingen om man inte längre kan låsa en bil mekaniskt!

För att kunna låsa husbilen idag så måste alltså batteriet fungera!
Tage Danielsson hade rätt när han sjöng "för allt går ju med elektricitet" :)
 

Tandy 635G

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1141
Medlemskap
2024
Sv: Kan inte låsa husbilen

Det går inte att låsa som Youtube filmen visade på vanliga Ducato senare modell.
På min Ducato låser jag passagerardörren via ett hål i dörrens gavel. Man sticker in mejsel snett nedåt och för den uppåt, då går dörren i lås. Det behövs några försök innan man lärt sig. Jag har för mig att det även går med tändningsnyckeln istf mejsel.
 

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
En lösning:
1. När batterierna är anslutna så lås bilen med fjärrkontrollen på nyckelknippan när jag är inne i husbilen.
2. Sedan lossar jag minusanslutningarna till motor- och bodelsbatterierna.
3. För att komma ut så öppnar jag sedan bakdörren innifrån.
4. Och när jag sedan gått ut kan jag låsa låset i bakdörrshandtaget med startnyckeln.

Så i år kan husbilen stå med urkopplade batterier, vara låst och jag kan gå in och ur husbilen under vinteruppställningen genom att använda bakdörrens lås.
 
Toppen