• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan inte läsa

F

F.d. 55256

Guest
Nybörjare på släktforskning. Kan någon hjälpa mej att läsa texten.
Den finns i D län "Årdala C:2 (1733-1809)" bild 107 i Ad online. Sidorna är inte numrerade men 107 är ca 33 sidor från slutet av boken om någon använder annat än ADonline. Hoppas på hjälp.
Personerna som jag söker belägg för är giftermålet mellan Olof Eriksson 1755-12-11 Årdala D län och Katarina Karlsdotter 1766 Sköldinge D län
Hoppas på hjälp
Ove.G
 

Tortor

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Sv: Kan inte läsa

Hej
Kan kanske vara:
1787 Vigsel Brudfolk
Drängen Olof Ersson i ??? Chatarina Jonsdotter??
Olof Ersson.jpg

Det kanske inte var rätt personer?
 
Senast ändrad:

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kan inte läsa

Hej
håller verkligen med om att det är svårläst. Det jag har kunnat läsa ut är att den 7 september 1788 gifter sig en Olov Ersson i Övergården Gnesund med en Catharina Carlsdotter i (troligen) Fimstaktorp. Det finns ju en gård som heter Fimtatorp i Sköldinge och Övergården Gnesund finns i Årdala. Men om detta är dina personer återstår att se. Din Olov Eriksson/Ersson är ju född på Vänstran i Årdala 11 december 1755, men någon Catharina Carlsdotter född 1756 i Sköldinge har jag inte kunnat hitta. Är du säker på hennes födelseår? Och är du säker på att de gifter sig i Årdala och inte i Sköldinge? Oftast skedde vigseln i brudens hemförsamling, inte i brudgummens?
Hör gärna av dig med mer detaljer ska jag försöka hjälpa till så gott det går.
Karin;)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Kan inte läsa

Tack för intresset. Har kunnat konstatera att födelsedatum för Katarina Karlsdotter var fel skall vara 12 sept 1766 i Sköldinge Åsa Soldatstuga.
Har lite andra bekymmer här men ska söka vidare och återkommer om det inte löser sig.
Ove.G
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Kan inte läsa

Hej
Här är en till som inte kan läsa. Kan någon vänlig själ tala om vad pappa till Elna, född 10 maj 1787, heter i efternamn? Heter han Nilsson eller.....?
Östraby-CI-2-1736-1789-Bild-136-sid-128.jpg
 

Tortor

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Sv: Kan inte läsa

Hej Staffan

Tror följande:
Att det inte står Nilsson.
Kollat lite i Anderö Thorsell: Läsebok för släktforskare, och tolkar efternamnet till Pehrsson.

Ha de bra! Vi hörs
Tore
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Kan inte läsa

Tack för hjälpen Tore.
Tror det ligger nåt i det du skriver. Vi håller just på att spåra hustruns gamla släktingar i Skåne vilket betyder att varken församlings- eller byanamn är kända av oss. Extra knepig utmaning.

På återseende/återhörande
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kan inte läsa

Hej,
Det står helt klart Pehrsson. Om du jämför början av efternamnet med förnamnet Pehr som står precis under ser du att det är nästan identiskt skrivet. Ett tips för alla som släktforskar i Skåne är att kolla DDSS (demografisk databas södra Sverige). Den är gratis och om församlingen finns kan man få väldigt mycket hjälp.
Karin;)
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Kan inte läsa

Tack för hjälpen, Karin. Fint också med tipset om den demografiska databasen. Det är säkert en bra källa för oss som inte är så hemma i Skåne. Den hade fallit ur min "hårddisk".

Gôtt med alla hjälpsamma HBK:are! ;)
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kan inte läsa

Hej igen,
Har tittat lite mer i födelselängden för Elna och sett att hon är född i Sniberup. Den byn finns fortfarande. Den ligger söder om Hörby, öster om riksväg 13 som går mellan Ystad och Hörby (fortsätter sedan via Höör till Ängelholm) och ganska nära den gamla radiostationen i Hörby. Masterna finns ännu kvar, men jag vet ju inte hur länge. Kanske något att besöka under en resa i Skåne.
Karin;)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Kan inte läsa

Har fått problem med läsning igen.
I Skillingmark AI:5 ( 1780-1785) sid 95 (högst upp) finns Nämdeman Olof Mattson född 1733, med hustru Kjersti Nilsdotter 1735 de har en dotter Marit född 1767
Marit finner jag i Skillingmark C:5 (1741-1805) sid 91.
Så långt enkelt, men i Skillingmark C:3 (1700-1741) sid 97 där jag söker efter Olof och sid 103 där jag söker Kjersti fattar jag inget.

Glömde skriva att det är i Värmland.



Nån som kan??
Ove.G :wub:
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kan inte läsa

Hej igen Ove.
Du tar då verkligen till med svårlästa böcker, men jag tror att jag hittat dina personer.
På sid 99 andra anteckningen står det att den 16 november föddes (troligen) Mats Anderssons och Kristina Nilsdotters barn, döptes den 25 november och blev kallad Oluf.
Den andra är på sid 105 andra hela anteckningen. Där står att på Bergerud den 26 september föddes Nils (efternamnet svårtytt men den kan stå Brorsson) och hustrun Marit (troligen) Gunnarsdotters lilla dotter, kristnad den 19 september av (prästens namn som jag ej kan läsa just nu) och blev i dopet kallad Kristina.
Hoppas jag har rätt.
Karin;)
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kan inte läsa

Hej igen Ove,
var inte riktigt nöjd med tolkningen av Kristinas/Kjerstis föräldrars namn (hon som är född 1735). Efter att ha letat lite mer hittade jag en som jag tror är bror till henne, född 1731. Det är på sid 91 längst ner till vänster. Där är det lättare att se att pappan heter Nils Björnsson, och mamman Marit Gustafsdotter. Brodern heter Björn och är född på Bergerud 15 februari 1731. Jag hittade honom först på Skillingmark A1:5 s 93.
Jag tror detta stämmer bättre.
Karin;)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Kan inte läsa

Tack så länge Karin. Ska kolla lite mer sen.
Ove.G
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kan inte läsa

Hej igen Ove,
tyvärr måste jag göra dig lite besviken när det gäller Olof Mattsons födelse. Jag har försökt hitta syskon till honom i Skillingmark och inte lyckats. Det gjorde att jag blivit tveksam om han verkligen är född där. När jag kollade lite mer på volymer i församlingen hittade jag Skillingmark C:4, födda 1727-1740 och den är mycket tydligare och mer lättläst. Där på sid 33 högst upp finns en anteckning om att på Boda föds den 16 november Johan Anderssons och Kari Kristensdotters son, döptes den 25 november och blev i dopet kallad Oluf. Det är samma anteckning (fast mycket tydligare) som jag hittade på sid 99 i Skillingmark C:3. Jag var tydligen helt ute och reste med den tidigare tolkningen. Du måste nog leta efter Olof Mattsons födelse i någon annan församling.
Vad gäller Kristina/Kjerstis födelse hittar jag den också i C:4 sid 41. Där står visserligen bara Björnssons och hustru Marit Gustafssons barn, men tar man med båda födelseböckernas uppgifter blir saken ju klar.
Har du någon idé om var Olof Mattson annars kan vara född?
Karin;)
 
Senast ändrad:

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kan inte läsa

Hej igen Ove,
Blev ganska frustrerad i går när jag inte lyckades hitta var Olof Mattsson var född, för det var ju inte i Skillingmark. Därför har jag försökt rota en del i dag. Det troligaste var ju att han är född i en annexförsamling till Skillingmark och efter lite googlande kom jag fram till att Köla, Eda, Järnskog och Skillingmark bildat ett gemensamt pastorat, så då var det ju "bara" att leta vidare i födelseböckerna i dessa församlingar. Och (bingo!) i Köla hittar jag en anteckning i Köla C:3 s 249 att i "Tömpta" (= Tomten) den 21 oktober 1733 föds Mattis Nilssons och hustrun (hennes namn är förstört, men i Köla C:2 s 299 går det att läsa efternamnet Ollsdotter) lilla son, kristnad den 28 av pastorn och blev i dopet kallad Oluf. Sedan gick jag till Köla A1:5 och hittade på sid 102 längst ner en Mattis Nilsson och hans hustru, som är utan namn. De flyttar till Skillingmark, men när finns ingen anteckning om.
Det verkar ju väldigt troligt att detta är din Olof Mattsson. Inga barn till Mattis Nilsson finns med men om Olof är det äldsta är det ju inte säkert att prästen skrev in honom innan de flyttar. Utflyttningslängden är mycket ofullständig så där har jag inte kunnat hitta dem.
Däremot har jag hittat att Olof Mattsson och Kjersti Nilsdotter gifter sig i Skillingmark den 12 juni 1757. Skillingmark C:1 s 21.
Hoppas detta kan hjälpa dig vidare.
Karin;)
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Kan inte läsa

Hänger på tråden än en gång. Kan någon vänligen hjälpa mig och tala om var bonden Per Nilsson och hans hustru bodde. Det är orten som jag inte kan tyda trots att jag konsulterat min släktforskninglitteratur. Här på HBK finns ju alltid hjälpen nära....
Tack på Förhand.
 

Bilagor

  • Säby-C-4-1760-1783-Bild-204-sid-407.jpg
    Säby-C-4-1760-1783-Bild-204-sid-407.jpg
    173,7 KB · Visningar: 23

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kan inte läsa

Hej,
Bara kort innan jag ger mig i väg till min släktforskarcirkel. Vilken kyrkobok finns utdraget i? Om det är en skånsk blir det mycket lättare för mig här nere i Skåne att tolka bynamnet då jag kan gå till mina kartor över Skåne.
Annars tycker jag att det börjar "Pen..." men sedan kommer jag inte längre just nu.
Karin;)
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Kan inte läsa

Hej Karin
Tacksam att du försöker. Det är Säby-C-4-1760-1783-Bild-204-sid-407, dvs Säby församling i Tranås kommun, Jönköpings län. Tack på förhand

Hälsningar
 
Toppen