KawaMal
HBK Medlem
Den som givit det svaret har valt att inte följa det som står i instruktionsboken för den årsmodellen (och flera andra), som en tilläggskommentar under servicetabellen:Efter alla varianter av år resp mil för rembyte som jag sett här resp på Fejjan, så gick jag till "hästens mun", d v s kontaktade en FIAT Professional verkstad(*) och uppgav mitt reg nr samt VIN nr. Här är min fråga och deras svar:
----------- Min fråga -------
Jag har en Ducato från 2011. Har svårt att få korrekt info om vad som gäller för kamremsbytesintervall.
Sökt på nätet men får massor av varianter på intervaller både vad gäller miltal och tidsintervall...
Vad gäller egentligen för intervall för mitt fordon, en husbil som aldrig används vintertid om
det (enligt en del ”experter”) spelar någon roll.
Rekommenderar Fiat byte av vattenpump vid varje kamremsbyte?
Reg nr XXXXXX
VIN ZFA12345678
------------- FIAT Proffessionals svar -----------
Det som gäller er bil är Service coupon 180.000 km - 8 years. Det som infaller först utav de.
Och ja vattenpumpen är något vi rekommenderar för skulle något hända vattenpumpen
efter bytet så bil det en ny rem med pumpen
* Bilmärken och expertservice i Grimbodalen | Hedin Automotive
(*) Regardless of mileage, the timing belt must be replaced every four years in case of particularly demanding use (cold climate, city traffic, long idling) or at least every five years.
Är det en miss, eller har Fiat kommit med nya anvisningar, eller har Hedins egna och annorlunda? (180.000 km verkar också ”eget”, max körsträcka till 4:e servicen är väl 192.000)
Senast ändrad: