• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan bokad och betald ställplats markeras med skylt occupied?

sven.lind

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
32173
Medlemskap
2024
Hej
Vid betalning på ställplats är det ju ofta så att platsnummer inte anges på betalningsbekräftelsen (kvittot).
Om man betalar ställplats flera dagar i förväg och sedan gör utflykt med husbilen under vistelsen, är det då OK att man markerar platsen med skylt "occupied"? Annars kan man ju förlora platsen om man återvänder och alla platser är tagna. Är det OK att lämna kablar anslutna till elstolpen medan man är borta- om man betalat för elanslutning? Vad är rättsläget i förhållande till avtalslagen? Vad har man egentligen betalat för? Är det till en specifik plats eller rätt till en plats endast om sådan är ledig när man kommer tillbaka efter utflykten?
Tacksam för råd! MVH
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är helt upp till ställplatsägaren att bestämma villkoren.
Man kan jämföra med reserverade p-platser. Ibland hyr man en specifik plats, ibland hyr man en plats (vilken som helst). På min sista arbetsplats kunde man betala för en garageplats men det fanns inga garantier att det verkligen fanns en ledig plats.

MVH
Hans
 
F

F.d. 4220

Guest
Har du bokat och betalt för en plats, så är den platsen din mellan de tider som bokningen gäller. Då får du, som du skriver, sätta skylt, lämna kvar saker mm. Vad som krävs för att tydligt visa att platsen är upptagen.
Detta gäller även ställplatser som inte har förbokning, men du kommer dit, ställer dig på en plats och betalar. Då är den din tills du reser igen.

Sedan är det, som Hans skriver, upp till ägaren av ställplatser att ha egna regler, men ovanstående är nog det vanligaste förfarandet.

Om en plats inte har förbokning, så kan det bli en del bråk om någon markerar en plats som upptagen åt en kompis som inte kommer förrän senare. Men det förekommer och är det några timmar, för att de skall få stå ihop, så brukar det vara OK. Särskilt om de inte står på "bästa" platserna. Men i det fallet är det väl djungelns lag som gäller...
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Får man använda bokning utan att anlända, har råkat ut för tillsynes ledig plats var Bokad. Under det dygn vi var där stod den tom.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Förekommer att man bokar 2-3 ställen på morgonen,väljer ett o struntar i övriga utan att avboka.Svar från flera ställplatsdrivare enl.förfrågan.Det gäller att ta betalt i förskott.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Förekommer att man bokar 2-3 ställen på morgonen,väljer ett o struntar i övriga utan att avboka.Svar från flera ställplatsdrivare enl.förfrågan.Det gäller att ta betalt i förskott.

Eller så släpper de platsen fri efter ett visst klockslag, har fått plats så i Tyskland, då de som bokat inte dykt upp.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Skulle tro att utvecklingen framskrider även på detta området på gott o ont. Många golf föreningar har valt o satsa på ställplatser och för o slippa administration så köper man ett system där man bokar specifik plats på internet betalar med swish 24 timmar innan. PÅ kort tid har äver 30 klubbar anslutit sig och jag skulle tro detta kommer o växa även utanför golfvärlden då det kräver mindre administration eller betalningsautomater. Lägger med ett exempel från Nybro Gk
 

Bilagor

  • Nybro.jpg
    Nybro.jpg
    109,7 KB · Visningar: 45
  • sta-llplatser-nybro-gk.png
    sta-llplatser-nybro-gk.png
    280,3 KB · Visningar: 45

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Frågan är ju när en vanlig enkel ställplats övergår till enkel variant av camping, och då egentligen inte längre är en ställplats som det var tänkt från början.
Man kanske behöver ett nytt ord för att inte en del (jag bl. a.) skall reta upp sig på något som benämns ställplats men inte följer de oskrivna reglerna, och i stället kanske skall kallas typ "Ställcamping" eller något liknande så man i förväg vet att det kanske inte finns plats fast det bara är halvfullt när man kommer, och då kunna vända kosan iväg redan vid grinden.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 4220

Guest
det borde inte gå att boka ställplats !
Då är det lika bra att jag säljer husbilen. Eftersom vi jobbar fortfarande så kommer vi inte iväg förrän tidigast vid fyra på eftermiddagen och då är alla trevliga platser redan fullsatta av tidsmiljonärerna som fyller alla platser runt lunch.

Så för mig är bokningsbara ställplatser enda chansen att få en trevlig plats någonstans.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
tyvärr finns de som åker och parkerar hb på torsdag kväll och visserligen betalar för hela helgen och kommer dit sent fredag och tillbringar helgen på ställplatsen ! typ " bryggseglar " har det spårat ur eller ? vi som är ute och använder hb till det den är till för får på det sättet ingen plats för natten !
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
tyvärr finns de som åker och parkerar hb på torsdag kväll och visserligen betalar för hela helgen och kommer dit sent fredag och tillbringar helgen på ställplatsen ! typ " bryggseglar " har det spårat ur eller ? vi som är ute och använder hb till det den är till för får på det sättet ingen plats för natten !
Om man ställer husbilen på en plats torsdag kväll, så lär man väl vara där from torsdag med eller? Inte cyklar man hem alla mil och tillbaka igen?

Det är ju upp ägaren av platsen att ev begränsa till 24/48 h eller vad man nu vill. Kanske ingen begränsning alls. Hemska tanke.

”Använder HB till det den är till för” Där har vi kärnan i de flesta diskussioner som finns på detta forum.
Folks intolerans att folk inte gör som dom. Vi är alla olika, och har olika ingångsvinklar på husbilslivet. Om vi accepterar det så blir allt så mycket enklare, istället för att komma med pekpinnar och säga vad som är rätt och fel.

Om det finns både bokningsbara, och drop-in på en ställplats så borde alla vara nöjda. Men med det ska i absurdum propageras för ”sitt” sätt.

Detta var inte riktat specifikt till dig surtecruisers, utan ett generellt inlägg. Det var bara du som råkade bli drabbad i citeringen när det ändå passade så bra.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
nej det är just det man inte är ! man åker ner med pb och hb på torsd kväll ställer upp hb så har man platsen klar till när man kommer fredag ! nej tycker inte det är ok ! men det står för mig ! jag tar inte illa vid mig för att man har olika sätt att se på saker och ting !
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
nej det är just det man inte är ! man åker ner med pb och hb på torsd kväll ställer upp hb så har man platsen klar till när man kommer fredag ! nej tycker inte det är ok ! men det står för mig ! jag tar inte illa vid mig för att man har olika sätt att se på saker och ting !
nej det är just det man inte är ! man åker ner med pb och hb på torsd kväll ställer upp hb så har man platsen klar till när man kommer fredag ! nej tycker inte det är ok ! men det står för mig ! jag tar inte illa vid mig för att man har olika sätt att se på saker och ting !

Kan tänka mej att du syftar på en plats nära dej? Där står tomma bilar ganska ofta.
 
Toppen