• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Kamremsbyte Fiat Ducato 1990

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Jag köpte en Fiat Ducato 1990 Skipper för två månader sedan och funderar på ett eventuellt kamremsbyte innan nästa säsong. Den har gått 13.000 mil. Jag söker mest information från andra med samma modell och årsmodell som min. Kostader och bra seriösa verkstäder i Skåne som kan utför ett byte. Tacksam för alla tips.
 
Lösning
F
Enligt autodata har din motor kedja så kamremsbyte kan du glömma borde gå ett bra tag till utan att röra kedjan.
Den svaga punkten enligt många är att motorn inte tål att överhettas specielt eftersom det är sk våta lösa foder i den, men annars enl ryktet en bra motor med måttlig bensinförbrukning.
Läs gärna allt som JANKRO skrivit eftersom han är sakkunnig i den här frågan och ytterst pedagogisk.

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Tack för snabbt svar! Jag är osäker, men verkar som att jag har en J5-motor på 75 Hkr. Min är bensinare. Kan man se om det är kedja eller rem utanpå, typ kåpa eller så?
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Det sitter en plåtkåpa över, så utan att ta bort kåpan kan du inte se kedjan.
Om du söker på registrerings nummer, på tex Mekonomen så kan du kanske få uppgifter om motorkod antal hk mm.
Sedan tycker jag att du ska bli medlem och få tillgång till sökfunktioner mm.
 
F

F.d. 22252

Guest
Enligt autodata har din motor kedja så kamremsbyte kan du glömma borde gå ett bra tag till utan att röra kedjan.
Den svaga punkten enligt många är att motorn inte tål att överhettas specielt eftersom det är sk våta lösa foder i den, men annars enl ryktet en bra motor med måttlig bensinförbrukning.
Läs gärna allt som JANKRO skrivit eftersom han är sakkunnig i den här frågan och ytterst pedagogisk.
 
Lösning

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Håller fullständigt med bengtic, JANKRO är enastående på information om dessa bilar. Har haft mycket nytta av hans inlägg och fått bra hjälp av honom. Nu när du är medlem så är det lätt att söka information här på klubben. Men fråga gärna så kommer du säkert få många bra svar om alla möjliga saker. Hej, bengtic har du åkt något i sommar?
Läst lite om dina förehavanden, hoppas allt är ok
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Tack för svar! Än så länge går den bra, lite kuggskrap mellan 1:an och 2:an, men man lär sig växla extra mjukt där. Min förbrukning ligger mellan 1.3-1.5 liter, men det får man ta. Tack för tipsen!
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, du kan ju byta olja i växellådan, jag använder Red line LightWeight . Enligt rekomendationer jag fått här i klubben fyllt ca 1,8 liter.
Det är en stänk smord växellåda, så lite extra olja är bra. Flera skriver om att växellådan är lite känslig på femte växeln pga dålig smorsel vid lägre hastighet. Så själv kör jag inte under sjuttiofem på femman enligt vad många rekomenderar och extra försiktig vid motlut.
Att byta oljan är enkelt, JANKRO skriver om det. Men, det finns två pluggar på växellådan öppna bägge och töm ut oljan. Återfyllning sker genom kontakten för backlampan ovanpå växellådan.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Tack för tipset Wessly! Jag har haft funderingar på att byta olja i växellådan. 1:an är lite trög att få i, så det behövs nog ny olja. 3, 4 och 5:an är bra, inga problem alls. Med 5:an ligger jag inte gärna under 70-75 som du säger och motlut går jag alltid till 4:an som drar bra. Jag ska kolla vad Jankro skriver om det. Det enda jag har i verkstadsmanual är en engelsk samling PDF för C25/J5-motorer. Bilderna är tyvärr dåliga, så jag letar efter bättre exemplar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Om ettan är trög och svår att få i om man inte står helt stilla brukar det bero på för hög tomgång har lite samma problem så jag brukar stanna bilen helt innan jag kör in och parkerar den eftersom jag har diesel har jag inte lyckats få ner tomgången.
Ganska enkelt att tappa ur oljan hade spån på den bakre oljepluggen eftersom det är magnet där, jag slog i den oljan JANKRO rekommenderade till den nivå han rekommenderade fast den är lite dyr. Sen gjorde jag något som inte många tror på hällde RVS i oljan och den växlar lätt med klickljud numera aldrig skrap någonstans 4 viner men det tror jag kan vara normalt 5 helt tyst. Kan vara lite halvsvårt att få bort kontakten till backkontakten och fylla där hade en tryckluftslang som man använder för automation gjorde hål i korken på oljeflaska med precision så det blev tätt sen var det bara att ta det lugnt och vänta tills man fyllt. tror det var 1,65l jag fyllde man vill inte ha oljenivån högre än ingående axel i lådan för då finns risk att tätningen kan börja fukta.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Bensinförbrukning är något jag jobbat med på min buss. Öppet luftfilter och lite skruvande på co skruven, ställt upp tändningen mm.
Har gjort att den minskat, även orken har blivit bättre.
Vet inte vad du behöver för bilder, men det går ju att ta bilder med kameran och lägga in.
Sedan är det många som gärna hjälper till med tips och råd. Jag tycker det är roligt med min gamla buss, och tänker försöka hålla liv i den länge än.
 
F

F.d. 22252

Guest
Samma motor som jag har tror jag och i så fall är det en citroenmotor med 2 remmar en driver kamaxeln och den andra driver pumpen. Jag är imponerad av denna motor eftersom den tagit mej många mil till spanien och portugal.
Det är en övergångsmotor mellan överliggande kamaxel och den gamla stötstångsmotorn för säkerhets skull har den båda.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag bytte 2015 när jag köpte den, det är runt 3000mil sedan, remmarna var bra men det hade kommit kylarvatten på spännrullen så lagren var rostiga pga dålig tätning i kylarlocket.
Finns ingen rekomenderad bytesintervall men motorn ska inte bli skrot utan stötstängerna blir krokiga om den brister.
 
Toppen