• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Kamremsbyte Fiat Ducato 1.9TD -92

Status
Stängd för vidare inlägg.

claesA

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Enköping
HBK-Nr
26447
Medlemskap
2024
Hej
Har precis blivit med husbil. Det blev en lite äldre Fiat Ducato 14 Adriatek från 1992.
Motor är en 1.9TD.

Jag ska byta kamrem själv, har gjort det på mina andra personbilar, men här känns det knepigare.
Är det någon annan som gjort det själv och kan lämna tips?

mvh
Claes
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej
Har precis blivit med husbil. Det blev en lite äldre Fiat Ducato 14 Adriatek från 1992.
Motor är en 1.9TD.

Jag ska byta kamrem själv, har gjort det på mina andra personbilar, men här känns det knepigare.
Är det någon annan som gjort det själv och kan lämna tips?

mvh
Claes

Hej!

Brukar också byta kammrem mm. på våra bilar själv och gjorde jobbet på vår förra husbil (nuvarande bil har kedja).

Nu hade vi visserligen 2,8 JTD årsmodell 2003, vet inte om det är någon skillnad. Och jag har bara gjort jobbet (på den bilen) en gång för ett par år sedan (dvs. inte helt färskt i minnet).

Minns att det var trångt som satan och att man behövde ta loss övre motorfästet för att komma åt. Vill också minnas att det gick hyfsat bra att komma åt visa delar via höger hjulhus. Förutom trångt uppe vid toppen och lite lätt blodiga knogar efteråt gick det rätt bra. Var klar, utan att stressa, efter ca. 3-3,5tim. Och Inga svårigheter I övrigt (så vitt jag minns).

Lycka till!
// Niklas
 

claesA

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Enköping
HBK-Nr
26447
Medlemskap
2024
Tack för ditt svar Niklas.

Har nu beställt kamrem m.m. så jag hoppas det hinner komma till helgen.
Enda frågetecknet är det verktyg som man spänner remmen med. Ska se om jag kan hitta en skiss och göra ett själv, om inte någon här råkar ha verktyg eller skiss....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen