• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Kamrem och delar

Glidare

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30609
Medlemskap
2024
Hej allihopa

jag är ny husbilägare och söker kunskap och hjälp !!

jag har en Fiat knaus 510c 1.9 TDI 1996 och har svårighet att hitta Delar ...

Har en kompis som kan byta kamrem men jag kan inte hitta delar online...

försökte slå in min regnummer på mest sidor som säljar delar men tyvärr lyckades inte :-(

råd och tips är jätte uppskattas.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Att söka delar på reg-nr funkar jättebra på personbilar, mer sällan på transportbilar & speciellt husbilar är ännu sämre.
Men ett chassinummer finns det alltid på bilen & det bör gå att hitta delarna via detta. Vad datasystemen hos säljarna gör är antagligen att hitta chassinummer via reg-nr. där sökningen egentligen sker. Eftersom chassinummer är en enda 100% identiteten på ett fordon & det är via detta all data från tillverkaren finns lagrad. Om inte säljarens ”webbsida” stöder att använda chassie nr så får du ringa runt och fråga om dom kan hjälpa till om du ger dom chassienumret. Det skall finnas på ditt regbevis samt instansat någonstans på bilen.
 

Glidare

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30609
Medlemskap
2024
Att söka delar på reg-nr funkar jättebra på personbilar, mer sällan på transportbilar & speciellt husbilar är ännu sämre.
Men ett chassinummer finns det alltid på bilen & det bör gå att hitta delarna via detta. Vad datasystemen hos säljarna gör är antagligen att hitta chassinummer via reg-nr. där sökningen egentligen sker. Eftersom chassinummer är en enda 100% identiteten på ett fordon & det är via detta all data från tillverkaren finns lagrad. Om inte säljarens ”webbsida” stöder att använda chassie nr så får du ringa runt och fråga om dom kan hjälpa till om du ger dom chassienumret. Det skall finnas på ditt regbevis samt instansat någonstans på bilen.

Jätte svårt att hitta ...

kanske bättre söker en verkstad som gör allt ...

problemet är jag tro att det är lite dyrt att byta i verkstad...

har du tips om vart man får okej pris och bra arbete även utanför Gbg ??

tack på förväg.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024

Doghill

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Finland
HBK-Nr
12249
Medlemskap
2025
Försökt kontakta de under dagen men ingen svar ...
Nej du får knappast nåt svar av dem. Gå in på deras webbsida slå in bilens reg. Nr och välj vilka delar du behöver, betala och du har delarna hemma innom en väcka. Har själv handlat av dem mycket reservdelar mycket pålitlig företag. Jag tror dom har lager i malmö numera okcså.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag kan tyvärr för lite om din motor, men jag tror det är i Ducatosammanhang en rätt udda liten personbilsmotor som du har i bilen och därför är det nog lite svårt i "vanliga" listor på reservdelar. Frågan har varit uppe ett flertal gånger och det finns flera som vet hur det hänger ihop... Kanske någon som vet snart ser ditt inlägg och skriver en förklaring, sedan är det nog inget större problem att hitta delar till själva motorn.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, sökte lite, här verkar det som du har en kamremsats till din motor.

Och här har du startsidan till motordelar. (Det finns ett flertal firmor som har delar om man söker.)

Lycka till.
Ps. Det verkar som det finns flera varianter av motorn och någon ändring bl.a. i slutet av -96 så kolla upp rejält.
När du får upp sidan så klicka på "3/motoralternativ" till vänster i bilden, så kommer det upp sex varianter av 1.9L motorn.
Kamrem 1.9L.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Glidare

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30609
Medlemskap
2024
Hej igen, sökte lite, här verkar det som du har en kamremsats til din motor.

Och här har du startsidan till motordelar. (Det finns ett flertal firmor som har delar om man söker.)

Lycka till.
Ps. Det verkar som det finns flera varianter av motorn och någon ändring bl.a. i slutet av -96 så kolla upp rejält.
När du får upp sidan så klicka på "3/motoralternativ" till vänster i bilden, så kommer det upp sex varianter av 1.9L motorn.
Visa bilaga 196665

M.v.h. JANKRO.

Tusen tack :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Skriv gärna ett inlägg senare här om hur det går angående rem m.m. till din motor. Det finns säkert en del med ev. samma problem i framtiden som kan ha nytta av lite info.

M.v.h. JANKRO.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hej allihopa

Tack för den guldvärd information jag fick från alla medlemmar här

köpt alla delar Från AUTODOC och min kompis byt alla delar och jag har sparat 3000-: totalt .

jätte tacksam
Då förstår du varför vi har så många medlemmar. Gå gärna med i klubben vi behöver bli än starkare nu med tanke på skattepålagorna!
 
Toppen