• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kameraparkering

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Kanske inte så vanligt med husbil men med personbilen. Om man åker in på en Kameraparkering och har flera appar inställda på Kameraparkering, registreras parkeringen på flera appar för betalning
Eller skall man bara ha en app inställd på Kameraparkering?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Bolag som har "kameraparkering" är t.ex. easypark och Apcoa.
När man kör in på parkeringen blir bilens registreringsskylt fotograferad, likaså när man lämnar parkering. Man kan välja att betala via bolagets app eller i en automat på platsen innan man kör ut. Gör man inte det så kommer en faktura hemskickad med beloppet plus en hög faktureringsavgift.
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
På parkering, parkeringshus med kameraparkering kör man framtill bommen där avläses regnumret, har man då en app som är inställd påkameraparkering öppnar bommen. Lika när parkeringen avslutas, kör fram till bommen kameran läser av och bommen öppnas. Du blir debiterad för parkeringen.
Min undran är, Om man har flera parkerigsappar inställda på kameraparkering och inte i förväg vet vilken app, appar som just denna parkering använder sig av?
Kan man bli debiterad av flera appar för samma parkering??
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Apcoa har inga bommar för t.ex. sin parkering under Triangelns affärscentrum i Malmö och du väljer själv hur du vill betala.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kanske inte så vanligt med husbil men med personbilen. Om man åker in på en Kameraparkering och har flera appar inställda på Kameraparkering, registreras parkeringen på flera appar för betalning
Eller skall man bara ha en app inställd på Kameraparkering?
Ja det där är ett litet mysterium, men jag tror inte att jag träffat på just kameraavläsning från flera bolag på samma ställe, kanske då ofta parkeringshus.
För min del så har jag just kameraavläsning eller t..o.m. aktiva bilar avslaget i apparna, och betalar på annat sätt för säkerhets skull.
Men det kan jag göra för att jag är väldigt sällan på sådana ställen och parkerar, men så kan man ju inte fibbla om man använder och vill använda kameraparkering ofta.
På vanliga parkeringar så kan man ju välja helt själv om det finns flera bolag att tillgå, det vore ju önskvärt att det för enkelhetens skull bara skulle finnas ett bolag på varje ställe, i alla fall där det är kameraavläsning.
Det brukar ju i alla fall gå att leta reda på ett nummer till P-bolagen, försök att ringa för att få ev. ett vettigt svar..... kanske.

Men... i en av P-apparna så har jag faktiskt fått ett meddelande som sa "Ditt registreringsnummer är aktiverat av annan användare" eller något sådant lite halvluddigt.
Sedan något om klicka för att numret bara skall synas för dig i kameragarage...... Kan möjligen vara en omskrivning av att klicka så bara våra kameror skall läsa av dina bilar vid kameror.

Om man skriver om "annan användare" till "annat P-bolag" och skriver om "bara skall synas för dig i kameragarage" till "bara skall synas för oss i kameragarage" så får kanske klicket på aktivera rätt betydelse men de inte får skriva det rakt ut.

M.v.h. JANKRO.
 

Svälle

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Västerås
HBK-Nr
31546
Medlemskap
2025
Hej.
Har varit här på forumet ett tag och läst och sugit i mig information om husbilslivet. Detta blir mitt första inlägg och jag tror jag kan ge lite info då jag är insyltad i att installera ett free flow kamera system på våran flygplats.
Det finns ett flertal leverantörer av kamera system och de kan ha sina egna betalningsmöjligheter som app, betala via hemsida, betalautomat och efter utfart om betalning inte skett får man en faktura hemskickad efter bestämd tid ( vanligt är 48 tim. ) o.s.v.. Sen kan varje parkeringsbolag ansluta flera appar som finns tillgängliga. De appar som parkeringsbolaget har anslutna bör visas på infotavlor i anslutning till parkeringen. Man väljer själv vilken app/betalningsmetod man vill använda sig av, så man kan ha flera appar och man bestämmer själv vilken app man vill använda för varje tillfälle. Har även sett att det finns parkeringar där man har ett avtal med parkeringsbolaget att en viss app ska användas automatiskt när man parkerar.
 
Toppen