• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamera i framrutan?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nyttan kan vara bevakning, samt även bevis vid försäkringsärenden.
Nöjet kan vara att i vinter mörkret kika på filmerna och uppleva semesterturer igen i hemmasoffan.

Jag har en batteridriven kamera på väg hem nu som ska sitta riktad mot vindrutan, den kommer att vara uppkopplad i husbilens wifi, som alltid är igång, får se hur pass bra batteritiden är i verkligheten på den.

 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Vi har vid flera tillfällen runt om i Europa (inkl. Norge) passerat fantastiska vyer där vi inte kunnat stanna
och då passat på att föreviga dessa tillfällen genom att slå på videokameran som sitter i ett fäste vid vindrutan.
Lätta att haka av för att inte inbjuda till stöld. Fästet väcker ingen större uppmärksamhet ... lika lite som fästet till navigatorn.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har en Garmin Dashcam 55.
Bra om det sker en kollision, men den har även en del andra användbara funktioner.
Man kan enkelt ta bilder av något intressant man ser, och även snabbfilma som de gör i "På spåret".
Garmin kallar det Travelaps.
Man styr allt via röststyrning som fungerar bra
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi har också en ”dashcam”.
Sparar vissa filmer, typ när räven/renen sprang över vägen, snirkliga hisnande serpentinvägar mm :)
Ska du filma i utlandet, kolla bara först att det är tillåtet.
I Schweiz kostar det 20.000 Euro i böter om dom kommer på digo_O Det tär ju ganska hårt på semesterkassan....
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Kamera i husbil ? Nytta eller bara en pryl?
Jag har en dashkamera som jag flyttar mellan personbil och husbil.
Sparar filmsnuttar på fina vyer.
Har nu även börjat att spara filmsnuttar från när vi kör in på övernattningsställena. Kanske ett sätt att bättre minnas platsen på ålderns höst.

Fick gå via youtube eftersom mov formatet inte funkar på forumet
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Vi har också en ”dashcam”.
Sparar vissa filmer, typ när räven/renen sprang över vägen, snirkliga hisnande serpentinvägar mm :)
Ska du filma i utlandet, kolla bara först att det är tillåtet.
I Schweiz kostar det 20.000 Euro i böter om dom kommer på digo_O Det tär ju ganska hårt på semesterkassan....
Länk på 20 000 euro böter tack.
 
W

Weckman

Guest
Lite utanför tråden. Men likaså att tänka på är fartkamera varningar i GPS:en. €75 böter i Tyskland.
Har även en Nextbase 522gw daschcam som jag är otroligt nöjd med. Kopplad till displayen till stereon och jag kan se delar av fronten om jag vill parkera. Men en 170* frontkamera gör det jobbet lättare.
Har en EBay Dachcam för 300:- i personbilen som funkar lika bra ifs.
 
W

Weckman

Guest
Tyskland

Den som kör ett fordon får inte använda eller bära med sig en teknisk enhet som är utformad för att visa eller störa trafikövervakningsåtgärder. Detta gäller i synnerhet enheter för att störa eller visa hastighetsmätningar (radarvarning eller laserstörningar). När det gäller andra tekniska apparater, som förutom andra användningar också kan användas för att visa eller störa trafikövervakningsåtgärder, får motsvarande enhetsfunktioner inte användas. "

Om du fångas med en snabbkamera-app under en trafikstyrning , kan en böter på 75 euro och en punkt i Flensburg bli konsekvensen. Å andra sidan, om du håller dig till den föreskrivna maximala hastigheten , kan du inte bara klara dig utan hastighetskameraprogrammen , utan också spara dig en dyr böter .

 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Räcker det med att stänga av appen för trafikkameror i navigatorn alternativt välja bort kamerorna vid nedladdning kartinfo mm.?
Om appen endast är avstängd och enkelt kan aktiveras är säkerligen inte tillåtet. Det senare kan ju inte betraktas som en "teknisk enhet" där jag inte har möjlighet att utnyttja en ej tillåten funktion eftersom navigatorn då inte innehåller nämnda funktion.

I tyska föreskriften står: "teknisk enhet som är utformad för att visa eller störa trafikövervakningsåtgärder."
Detta kan rimligen inte gälla en navigator som inte har kamerorna nedladdade med kartinformationen.

Tyska paragrafen I § 23, punkt 1c Highway Code säger det sedan 28 april 2020 :

”Den som kör ett fordon får inte använda eller bära med sig en teknisk enhet som är utformad för att visa eller störa trafikövervakningsåtgärder. Detta gäller i synnerhet enheter för att störa eller visa hastighetsmätningar (radarvarning eller laserstörningar). När det gäller andra tekniska apparater, som förutom andra användningar också kan användas för att visa eller störa trafikövervakningsåtgärder.

Om man inte är notorisk fortkörare i Tyskland behöver det inte bli så dyrt...... lätta att hamna något över tillåten hastighet.
Jag har 2 ggr hamnat +10 km/t över tillåten hastighet och fått en "Scriftliche Verwarnung mit Verwarnungsgeld" = 15 euro..... "Varningsbot"
En blygsam summa i semesterkassan och som inte föranleder någon punkt i "Flensburg".
För övrigt ett snyggt semesterfoto på mig som HB-förare i nämnda dokument.
 
Senast ändrad:
Toppen