• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabelproblem till högtalarna Fiat ducato

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
Medlemskap
2024
Hej. Har en ny plåtis (Pilote 2018) byggd på fiat ducato. Väldigt nöjd, med allt utom att det enbart kommer ljud ur högra dörrhögtalaren från den Pioneer som är installerad. Jag har lyft ut den och kunnat konstatera att ljudet fortleds vidare i kablarna förbi de kopplingar som sitter och försvinner i kabelhärvan som sticker av neråt höger bakom instrumentpanelen. Men var tar den sedan vägen??? Det måste finnas någon koppling ytterligare, eller någon plats det delas på där kablarna till de två diskanthögtalarna i stolparna och högtalaren i vänster dörr gått av eller inte är kopplat. Men jag vill inte börja försöka riva hela instrumentbrädan i blind jakt på en kabelhärva...
Försäljaren av bilen har tyvärr inte varit till någon hjälp hittills så det känns som större chans att lösa det själv...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Varför krångla med detta själv, bilen är ju ny med garanti? Garantin har du ju faktiskt betalat för & den är inte billig. Det finns väl fler firmor som säljer Pilote, vänd dig till någon annan. Om inte det hjälper så vänd dig till tillverkaren som har teknisk support.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Är det inte bättre att vända sig till en Fiat-verkstad? Det är ju trots allt en del av bilen, inte bostaden.
 

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
Medlemskap
2024
Försäljaren har varit minst sagt urusel i kontakten så där verkar det inte hända något. Känns inte roligt att lämna bort bilen och vara utan för att sedan kanske få tillbaka den utan att problemet lösts... En fiat-verkstad låter som ett bättre alternativ. Jag ska kolla på det!
 

ILoR

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2024
Förutsätter att du kollat att inställningen för fader/balans står i mitten för ljud på båda sidor.
 

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
Medlemskap
2024
Gjort mer än så; plockade ut radion, kollade med en lös högtalare att det kom ljud efter den sista av kopplingsklumparna (sitter två kopplingar eftersom det inte är orginalradio utan en Pioneer) så jag är säker på att ljudet kommer ur radion, förbi kopplingarna och fram till kabelhärvan. Fiat service säger att deras garanti inte gäller eftersom det inte är orginalradio utan jag är hänvisad till husbilförsäljaren som tyvärr är svår få respons från...
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Hej,

Ser att Du bor i grannkommunen till mig och misstänker då att Du handlat Ditt fordon utefter E18 Enköpingsvägen.
Nu är det inte till någon hjälp, utan mest nyfiken på vilket företag man inte ska besöka.

Jag säger som någon ovan, åk tillbaka med bilen och ställ den utanf.r verkstaden och be dom återkomma när felet är avhjälpt. Alternativt fråga vart Du kan lämna in bilen och be det företaget fakturera Din säljare.
Detta är ju patetiskt!

Jens
 

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
Medlemskap
2024
Jag hoppas fortfarande på att jag bara haft lite otur i kontakten så jag låter bli att nämna vem vi köpt av, men det är i närområdet. Och problemet är förstås att har man köpt en husbil för en månad sedan, och tillbringar varje helg i den och börjat utforska nya delar av Sverige man aldrig sett så vill man inte lämna bort den på obestämd tid...
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Hej
Jeg har prøvet at skiftehøjtaler til jvc, i døren og a stolpen, det hjalp ikke.
Men har nu monteret to stk højtaler i taget, det giver super lyd
 

Bilagor

  • 130856D5-04C9-4B8E-B49C-75249F98596F.jpeg
    130856D5-04C9-4B8E-B49C-75249F98596F.jpeg
    569 KB · Visningar: 69
  • 540C47E4-81D4-461B-999B-B458CB683BB8.jpeg
    540C47E4-81D4-461B-999B-B458CB683BB8.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 65

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
Medlemskap
2024
För mig blev det löst så att det är ljud i båda högtalarna vä sida och dörr-högtalaren på höger sida. "En koppling var lös" meddelade man via försäljaren, men vilken har jag inte lyckats lista ut. Känns alltid bättre om man vet var kablar går och hur saker är dragna, men var den extre kopplingen sitter vet jag fortfarande inte...
 
Toppen