• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabeldiameter till skiljerelä? Vad har ni för diam?

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hittar ingenstans vad för kabelarea man bör ha från startbatteri till skiljerelä, vidare till förbrukningsbatterierna?
I mitt fall blir kabeln max 2-3m lång batteribank på ca 150Ah, 120Ah generator!!
Köpt skiljerelä från Biltema.. .
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tack Olof för förslaget!
Får väl fila upp huset på relä!
25kv får jag satsa på då, tänkte köpa startkablar o kapa till, dom finns ju 25kv 3,5m o med koppar tråd i, funkar det?
Smartast är att jorda batterier i chassit så nära som möjligt, tex en skruv som håller stolen ed.

Ska du skarva så skarva bra, med tanke på att vi pratar 20-30mm2 så skall du också klämma med bra kabeldojer OCH bra tång, de är inte billiga utan vi pratar 3-4000 kr för en tång så varför inte beställa en kabel färdig i rätt längd om du nu inte har panikbråttom!

Jo, ett tips som extra safe, lägg plus kabeln i en vanlig vattenslang så får du lite extra isolering!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Smartast är att jorda batterier i chassit så nära som möjligt, tex en skruv som håller stolen ed.

Ska du skarva så skarva bra, med tanke på att vi pratar 20-30mm2 så skall du också klämma med bra kabeldojer OCH bra tång, de är inte billiga utan vi pratar 3-4000 kr för en tång så varför inte beställa en kabel färdig i rätt längd om du nu inte har panikbråttom!

Jo, ett tips som extra safe, lägg plus kabeln i en vanlig vattenslang så får du lite extra isolering!

Biltema har en presstång som klarar upp till 50mm2 kabel.... För endast 699.- :swoon:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Biltema har en presstång som klarar upp till 50mm2 kabel.... För endast 699.- :swoon:
Jo det finns många som säljer billiga tänger men dom brukar inte fungera så bra, samma sak med kabelskorna att det finns bra och dåliga och pratar vi 100A så kan det lätt bli lite varmt i den dojjan om den är dåligt klämd. En korrekt tång skall klämma en "sexkant" och den måste vara rejält byggd så att den inte "ger sig" när man klämmer.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tänk på att man bör räkna på den sammanlagda längden på +och- kabeln mellan batterierna!
Tommy
Helt rätt, men kan man dra minus till chassit så blir det enklare. Som tidigare nämnt ska man helst ha en dubbel så kraftig minus som plus, detta då minus är referensen och den vill man ha likadan över allt helst.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo det finns många som säljer billiga tänger men dom brukar inte fungera så bra, samma sak med kabelskorna att det finns bra och dåliga och pratar vi 100A så kan det lätt bli lite varmt i den dojjan om den är dåligt klämd. En korrekt tång skall klämma en "sexkant" och den måste vara rejält byggd så att den inte "ger sig" när man klämmer.

Har du provat biltemas tång?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Har du provat biltemas tång?
Nä inte ännu, men rätt var det är kanske man bli dumsnål igen :)

Däremot har jag kollat på de som säljs via Swedol, Hjertmans och Erlansonsbrygga och dom är sådär...

När man vet hur saker ska vara så är det alltid svårt att köpa B grejer, man kan spika med de flesta hammare men en tång är lite speciell precis som en hylsa eller ringnyckel om man har tajt om plats som i en GTV6:a :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nä inte ännu, men rätt var det är kanske man bli dumsnål igen :)

Däremot har jag kollat på de som säljs via Swedol, Hjertmans och Erlansonsbrygga och dom är sådär...

När man vet hur saker ska vara så är det alltid svårt att köpa B grejer, man kan spika med de flesta hammare men en tång är lite speciell precis som en hylsa eller ringnyckel om man har tajt om plats som i en GTV6:a :)

Så du fördömer innan du ens har provat sakerna ....  :swoon::twitcy:
Då kan ju ett omdöme inte vara så mycket värt :rolleyes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad man än tycker så måste man ju vara ärlig och inse att Biltema:s grejor är billiga amatörprylar, sedan kan det ju fungera skapligt ändå, men vill man ha ett fullvärdigt resultat där kraven är stora är det definitivt fel adress.
 
F

F.d. 54808

Guest
Ingen som kör med flera generatorer?
På pickupen har jag en 55 A generator och ca 150 Ah batteri till allt utom parkeringsljus, blinkers/varningsblinkers, stereo, dieselvärmaren, extraljus och sökarlyktan där har jag ca 150 A generator och 240 Ah batteri.
Jag kan spela stereo, lämna den med parkeringsljuset och varningsblinkers på utan att riskera att inte få igång den.
Man kan ju göra lika på en husbil och ha olika system för att köra och bodelen?
 
Senast redigerad av en moderator:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo det finns många som säljer billiga tänger men dom brukar inte fungera så bra, samma sak med kabelskorna att det finns bra och dåliga och pratar vi 100A så kan det lätt bli lite varmt i den dojjan om den är dåligt klämd. En korrekt tång skall klämma en "sexkant" och den måste vara rejält byggd så att den inte "ger sig" när man klämmer.

Tången behöver inte vara dålig för att göra en dålig klämmning.:eek:... det kan du också göra med de tänger som du kallar bra tänger :rolleyes:... eller hur ?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu när kabeldragning är på tapeten,
Här kommer lite varningar om allt skräp från Kina samt lite tips på material

Jäklar han pratar, andas han någon gång :) Han tar upp många bra saker!

Förutom att han varnar för "falska" kablar så tar han upp lite av det jag påtalat med tänger och kabeldojer, alla är inte lika, jättestor skillnad ibland och Feltema hör till de sämre såklart, både på kablar och dojer.
Flatkabelskor skall tex ha käftar som fjädrar bra OCH man måste avlasta(fixera) kabeln innan man ansluter den till kontakten för att förhindra att kabeln rör sig och "vickar" upp käftarna vilket leder till glappkontakt.

Observera också att han helt korrekt ej tvinnar kabeln innan han stoppar in den i kabelskon, tvinna gör man bara i nödfall tex i en sockerbit om man saknar ändhylsor, misstänker att många inte känner till ändhylsor så nedan finns lite länkar som visar dessa!
Ändhylsa sortiment Vogt Verbindungstechnik 4010 0.10 mm² 25 mm² Silver 3405 st | Conrad.se
https://www.elfa.se/sv/sortimentlad...E2QIXVAA_vm53gLrEXVec_74G0vVWfPxoCofkQAvD_BwE
tectake Crimptång + set med ändhylsor i 1200 delar

I bilar(motorrum, under bilen od) och framförallt i båtar ska man använda förtennade kablar, inte rena kopparkablar detta då vi saltar vägarna.

Krympslangar är också alla olika, hur mycket krymper dom och limmas dom!

Vill man veta detaljer och verkligen förstå så rekommenderar jag att ägna några kvällar åt att surfa in på tex
Enabling The Electronics Revolution | Amphenol, det är dom samt Molex(Tyco) mfl som gör de riktiga grejerna. sedan finns det militära superdon tillverkare också men dom är dyra jättedyra.
Amphe-HST

Tängerna som man skall använda finns dels för fältbruk och produktion, de för produktion är de som är lättast att alltid klämma rätt med dock dom kostar också mest, typ 4-5000 per styck dom är klumpiga att arbeta med men gör ett topp jobb.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tången behöver inte vara dålig för att göra en dålig klämmning.:eek:... det kan du också göra med de tänger som du kallar bra tänger :rolleyes:... eller hur ?
Nja, det stämmer faktiskt inte(se inlägg 56). De som är avsedda för produktion kan du inte misslyckas med iallfall inte om du har en riktig kabelsko :)

Jämför med att spika, man kan spika fel med en hammare för 100 kr men inte med en spikpistol för 5000 :)
 
Toppen