• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Kabel 12 v

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Hej, under passagerarstolen i min Burstner Elegance 690 från 2005 finns en kabel med kontakt, som inte kan kopplas in någonstans under stolen. Den går framåt och in under golvplåten under/framför stolen och, förmodar jag, till startbatteriet.
Har mätt upp 12 vdc i kontakten, röd och svart kabel har kraftig area.
På det högra fotot MED en adapter, på det vänstra UTAN adapter.
Bilen är importerad från Tyskland varför kontakten möjligen kan tyckas se annorlunda ut.
Min fundering är om denna kabel/kontakt kan vara avsedd för laddning av startbatteriet, vilket är svårt att-göra-listan framifrån.
Känner någon igen kontakt/kabel och har någon idé vad kabeln kan vara avsedd för?
Verkar vara fabriksmonterad.
Tacksam för idéer.
Mvh
Dan
 

Bilagor

  • 272F35C5-6C6B-4D6A-B58A-BB2076D463CB.jpeg
    272F35C5-6C6B-4D6A-B58A-BB2076D463CB.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 65
  • 51F6EF9C-4EA6-460C-BF89-8B118D042455.jpeg
    51F6EF9C-4EA6-460C-BF89-8B118D042455.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 65

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Många bilar har dessa då chassiet kan ha tillverkats som buss eller lastbil tex.
På dessa kablar kan det från början vara tänkta att en elektriskt inställbar stol
skulle användas.
Jag har tunnare kablar som jag vet att de skulle ha kopplats till el-värmen i stolen/arna.
På husbilsstolarna finns inga värmeslingor. Inte i min bil i alla fall.

Dina verkar som du säger vara kopplade direkt till batteriet. Det är dom nog inte.
Dom är nog kopplade till en säkring på batteriet.
Kolla i instruktionsboken på säkringarna på batteriet så kanske du får ett svar.

Kontakten skall troligen sitta i en modul.
Den smalare kabeln brukar användas till styrning från en knappsats eller liknande.
Den kan kanske också mata värmeslingan i stolen från modulen.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Många fordonstillverkare har kompletta kabelstammar där alla anslutningar för extra utrustning redan finns monterade, det var både enklare och billigare än att ha 10 - 20 olika kabelstammar beroende på utrustningsnivå av fordonet.
Därför kan det finnas flera oanvända kontakter i en del fordon som inte har all extrautrustning.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Många fordonstillverkare har kompletta kabelstammar där alla anslutningar för extra utrustning redan finns monterade, det var både enklare och billigare än att ha 10 - 20 olika kabelstammar beroende på utrustningsnivå av fordonet.
Därför kan det finnas flera oanvända kontakter i en del fordon som inte har all extrautrustning.
Så är det. Jag skulle nog dra nya och uppmärkta kablar än att våga mig på att koppla in mig på okända kontakter med all elektronik dom finns i dagens bilar.

Min bror hade drällt med spolarvätska på en kabelstam vid påfyllning över tid. Det löste upp isoleringen. Gjorde att blinkers och flera andra saker slutade fungera. Ny kabelstam blev det. Kostade 50000 kr. Trist även om försäkringen tog det.
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Många bilar har dessa då chassiet kan ha tillverkats som buss eller lastbil tex.
På dessa kablar kan det från början vara tänkta att en elektriskt inställbar stol
skulle användas.
Jag har tunnare kablar som jag vet att de skulle ha kopplats till el-värmen i stolen/arna.
På husbilsstolarna finns inga värmeslingor. Inte i min bil i alla fall.

Dina verkar som du säger vara kopplade direkt till batteriet. Det är dom nog inte.
Dom är nog kopplade till en säkring på batteriet.
Kolla i instruktionsboken på säkringarna på batteriet så kanske du får ett svar.

Kontakten skall troligen sitta i en modul.
Den smalare kabeln brukar användas till styrning från en knappsats eller liknande.
Den kan kanske också mata värmeslingan i stolen från modulen.
Tack för svaret. Låter logiskt och riktigt, skall dyka in under huven och kolla, med risk för att fastna där i det ytterst trånga utrymmet.
 
Toppen