• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkortsklass

GaryMalmborg

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
32910
Medlemskap
2022
Jag har en HYMER B654, 2006. Den är registrerad som lastbil men har en tjänstevikt på 2910 kg. Om en person har B-körkort så kan den köra en lätt lastbil med tjänstevikt upp till 3500 kg. Vad gäller husbil som är registrerad som lastbil men som har en tjänstevikt som inte överstiger 3500 kg?

//Gary
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag har en HYMER B654, 2006. Den är registrerad som lastbil men har en tjänstevikt på 2910 kg. Om en person har B-körkort så kan den köra en lätt lastbil med tjänstevikt upp till 3500 kg. Vad gäller husbil som är registrerad som lastbil men som har en tjänstevikt som inte överstiger 3500 kg?

//Gary
Det är inte tjänstevikten utan totalvikten som gäller ,har du en med så högt tjänstevikten som 3500 då hamnar du med totalvikten mot 4000 kg och då är det C-kort som gäller .
 

Bordercollie

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17301
Medlemskap
2024

Utdrag från Transportstyrelsen.​

Lastbil​

Lastbil är en bil som är inrättad huvudsakligen för godstransport.
Lastbilar delas in i lätta och tunga lastbilar. Lätt lastbil har en totalvikt på högst 3,5 ton. En tung lastbil har en totalvikt som överstiger 3,5 ton. Tung lastbil får köra högst 90 km/timmen på motorväg eller motortrafikled, 80 km/timmen på annan väg eller om lastbilen har släp. Lätt lastbil får köra den hastighet som gäller för vägen.

Andra krav för lastbil​

Körkortskrav: Minst B för lätt lastbil och C1 eller C för tung lastbil. Ska du köra lastbil med släp, behöver du C1E eller CE. Läs mer om körkortskrav för personbil och lätt lastbil och om körkortskrav för tung lastbil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, även om det är en "riktig" husbil så kan den som lätt lastbil jämföras med en liten skåpbil som många gånger också är reggad som lätt lastbil, med B-kort
Om den sedan är tom inuti för transport eller har fast verkstads/bostatdsinredning och vägd med den gör egentligen bara att lastvikten minskar.
Det är dock totalvikten som inte får överstiga 3500Kg, d.v.s. tjänstevikten och lastvikten.
Om den som du skriver skulle ha en tjänstevikt på 3500:- så får man egentligen inte stoppa in varken passagerare eller ens fylla kylskåpet med mat utan att hamna på för hög totalvikt, och därmed köra olagligt, (även om du har C-kort) för en lätt lastbil får högst väga 3500Kg och är aldrig reggad med högre totalvikt.

Att du sedan egentligen får parkera en lätt lastbil likväl som den lilla skåpbilen på P-plats där det är förbjudet att parkera en PB2, är en gråzon som inte är värt att gräva i, och därmed bäst att hålla sig borta från.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Flera hann före, men samma innehåll i alla fall.
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har en HYMER B654, 2006. Den är registrerad som lastbil men har en tjänstevikt på 2910 kg. Om en person har B-körkort så kan den köra en lätt lastbil med tjänstevikt upp till 3500 kg. Vad gäller husbil som är registrerad som lastbil men som har en tjänstevikt som inte överstiger 3500 kg?

//Gary
Om du reggar om din lastbil (som antagligen nu är klassad som tung lastbil) till Personbil klass 2 får du däremot köra den på ett B-kort även om totalvikten överstiger 3500 kg, MEN bara under förutsättning att ditt körkort är utfärdat före 960701 och aldrig har varit ogiltigt/indraget efter samma datum
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag har en HYMER B654, 2006. Den är registrerad som lastbil men har en tjänstevikt på 2910 kg. Om en person har B-körkort så kan den köra en lätt lastbil med tjänstevikt upp till 3500 kg. Vad gäller husbil som är registrerad som lastbil men som har en tjänstevikt som inte överstiger 3500 kg?

//Gary
Du får nog förklara lite bättre. Tjänstevikten är egentligen ointressant i sammanhanget, det är totalvikten som inte får överstiga 3500 kg.
 
Toppen