• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkortsbehörighet

Hillbom

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gävle
HBK-Nr
22208
Medlemskap
2025
Hjälp

Vår husbil (Kabe 750 TN WL) är typad för 4250 kg, eftersom vi tagit körkort före 1996 får vi köra den med våran behörighet.
Nu ska vi åka till både Danmark, Tyskland och Polen och har då läst att det är bra att ha översättningen på "Svenska körkorts behörigheten" översatt på språket i det land man gästar.
Jag hittar ingen bra beskrivning på nätet som jag kan översätta! är det någon som har sådant och har behövt visa upp det i Europa?

/Helena
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Körkorts behörighet

Vet tyvärr inte var du kan få tag på sådan översättning men ett tiilägg som kanske kan vara på sin plats är att inte glömma registreringsbeviset som visar att bilen är typad som PB Klass II, vilket annars kan vara svårt att ta reda på/påvisa vid kontroll.

Trevlig resa!
// Niklas
 

Hillbom

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gävle
HBK-Nr
22208
Medlemskap
2025
Sv: Körkortsbehörighet

Tack för snabb hjälp.
Nu har jag hittat det.

/Helena
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Körkortsbehörighet

Hmm, konstaterar att det är bra med en skrivare som skriver på bägge sidor av pappret.

Tack för länken.:)

Ca 50 papper utskrivna, med text på bägge sidor, så nu är den svenska delen klar. Återstår de tyska och danska översättningarna.

Mvh jocke
 
F

F.d. 56229

Guest
Sv: Körkortsbehörighet

Fast man behöver ju bara sidorna 1-4 samt 76-78:)
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsbehörighet

Ja Hillbom, det är inte några speciella regler för Sverige. Det gäller i hela EU. Kommer ursprungligen från England. Det är ett gammalt löfte som där heter "Grandfathers Rights". Hos våran Transportstyrelse är det översatt såsom "Farfarsklausulen". Norge (som bekant är inte med i EU) har sagt att "det som gäller i Sverige i denna frågan, gäller också hos oss". Kung Hassan i Marocko har sagt samma sak: "det som gäller i EU, gäller också här". Då har vi bara Schweiz kvar! Mitt förslag är att hålla dig väck därifrån (med den bilen). Annars har jag hittat översättningen av denna klausul på Europas alla språk, som jag (för säkerhets skull) har på ett USB-minne i vänster (babord) ficka!!Lycka till på resan!! Jack43
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Körkortsbehörighet

Andre land hadde 7500 kg som maks vekt før de nye EU grensene ble innført. Grandpa rights ble løst ved å tildele de som ønsket det klasse C1. Enerste hake ved dette er legesjekken som hører til C1, først var det mulig å benytte 10 år, nå er det 5 år.
 
Toppen