• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kör numera lite lugnare

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Jag har bara haft husbil några månader. En 30 år gammal Ducato som gör max 100 km/timmen, men trivs bäst i 80-90. Innan jag blev med husbil körde jag fortare, hade något mindre tålamod för långsamgående trafik. Efter ett par månader med just ett långammare, trögare och otympligt fordon, så har både min körstil och tålamod blivit bättre. Jag blir inte längre irriterad när jag tvingas ligga bakom och dra av på gasen. Jag har fått en större förståelse. På det hela taget har jag vunnit en smula på att ha börjat köra husbil. :)
 
Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Helt klart har tempot gått ner, stressen att komma fram finns inte längre. Det blir när det blir, att stanna och äta lite och ta en liten tupplur är något jag uppskattar väldigt mycket.
Jag ligger oftast runt 80 - 85 kmh, även om det går att köra lite fortare, bensinförbrukningen är bättre i dessa farter. Fast inför stora backar kan jag öka farten. Fast ibland önskar jag att det skulle finnas lite mer ork i bussen, speciellt när det kommer yrkestrafik bakom som vill fram fortare än mina 85. Men rastplatser är bra för att stanna och släppa förbi bakomvarande trafik.
Upptäckte för många år sedan under en semester med personbil, att det var vilsammare att hålla hastigheten. Så det har jag fortsatt med, men nu med husbil lite saktare ändå. Har verkligen ingen lust att få fortkörningsböter när jag egentligen inte har bråttom.
De flesta gör så gott de kan ute på vägarna, men ingen är väl felfri? Men dessa som smyger upp tätt bakom och försöker stressa upp farten gillar jag inte. Min gamla buss som många andras trivs bäst runt 80 - 85, vill inte plåga den alltför mycket, dessutom har min plånbok annat att betala än bensin.
Så visst har husbil gjort också mig mindre stressad på vägarna.
 
Senast ändrad:
W

Weckman

Guest
Så visst har husbil gjort också mig mindre stressad på vägarna.
Gud va skönt att du med fler känner av lugnet på vägarna och lunkar på i din takt, jag kommer säkert att komma dit jag med inom en snar framtid.
Jag är nog av den andra parten av trafikant.
Ska vara först och håller gärna mig precis över tillåten hastighet och blir otroligt stressad av att åka husbil och se bilarna köra om. Kör absolut inte vårdslöst och säkerheten först givetvis. Men oavsett vad jag rattar så ska det gå undan om det är på vägen, sjön eller luften. Har alltid älskat fart och lite av adrenalin junkey och tänjer gärna på gränserna för att få den där kicken.
Är tyvärr en stressad man som lider av alla bokstavskombinationer, dock inte av IQ.
Av respekt till er som kan konsten att köra lugnt så hoppas jag att jag en vacker dag kommer att ligga bakom Er i samma hastighet som Ni och få njuta av omgivningen.

Som en Polis sa till mig en gång:
Det är ingen konst att köra fort, själva konsten är att framföra ett Fordon sakta.
Lite OT men för mig tänkvärt. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Första veckan var jag lite stressad av att åka långsamt och se alla irriterade bilförare i kö bakom. Men sedan släppte det. Jag tänkte att om dom vill stressa med alla dom negativa effekter det har för hjärta och humör, så varsegod. Det är inte min begravning. :)
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
För tjugo år sedan pendlade jag mellan Enköping och Söderhamn, jag upptäckta att jag, om jag stressade i trafiken kapade körtiden med 25 till 30 min. Men jag var helt slut mentalt när jag kom fram och behövde två tre timmar att återhämta mig. Tog jag det lugnt och gled med i trafiktempot så var jag pigg och på hugget direkt. Det blev vändningen för mig. Idag kör jag så passivt det går, gasar snabbt upp till den gällande hastigheten och håller den. Planerar inbromsningarna så att jag knappt behöver använda bromsen. (11 000 mil med en Crafter som väger 3 300 Kg, utan bromsbyte) Jag spar ca 20% av bränslekostnaden och servicen ligger på 5 till 6000 mil. Lugn i plånboken också alltså. :)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Åkte ett tag ganska frekvent mellan Stockholm och Linköping med en V70. När man kom förbi Södertälje så var det upp till 110 och i med fartkontrollen, sedan var det bara att vänta tills man var framme. När adaptiv fartkontroll kom, som håller avståndet till framförvarande, blev det ännu mer avslappnat. Fast inte så avslappnat att man riskerade att somna :)

Med husbilen bestämde jag mig från början att marschfart är 90 km/h. Fiat är inte byggd för att gå fortare med rimlig bränsleförbrukning. Mitt snitt är 1.02 l/mil.

MVH
Hans
 
F

F.d. 58689

Guest
Jag tar det lugnt. Älskar att köra HBn. Sitter högre än i en personbil och har bra överblick över trafiken, men gillar inte att hamna bakom en långtradare eller lastbil.
Kan då till viss del förstå dem som kör en personbil. Att hamna bakom t ex en husbil eller ännu värre husvagn, är som att vifta med ett rött skynke!!
De ser inte vad som händer framför!!! De MÅSTE helt enkelt köra om!!! För öka avståndet till HBn framför, DET går ju inte för sig!! :twitcy:

Kanske vi borde ha en sådan här dekal i aktern?!

1600187757102.png

Har kört en del till släkten i Dalarna under årens lopp med personbil. Där är det en helt annan, lugnare trafikrytm.
På hemvägen i höjd med Karlstad, kände man ofta att "hornen i pannan" började växa ut och "gasbenet" spändes. Man blev ivrigare och det var större trafikhets. Med HBn har jag inte alls den känslan!! Då BRYR jag mig inte!!! ;) NO worries!
 
Senast redigerad av en moderator:

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Bra tråd! Mycket positivt att höra.

För min del var uppvaknandet när jag skaffade laddhybrid. Då blev det en sport att komma till jobbet på en laddning (teoretisk räckvidd 50 km) och utan att starta dieseln. Det gick bara om man inte axade häftigt och låg på max 100. Det var iofs inte mindre stressigt, eftersom man fick mer tid för att se dårarna som sick-sackade genom köerna.

Plåtisen rullar i max 1001 och drar då 0,802 liter/mil.
1: 110 på mätaren ger 100 i verklig fart.
2: 0,80 i instrumentpanelen motsvarar ~0,836 l/mil på tankkvittot.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Semester inga stress tider
Rullar fram i maka fart
Husbilen rullar och glider
Mot nya äventyr vi åker
Alla är vi glada
Äventyret pågår utan hög fart.

Visst är det avstressande att fara runt med husbilen med lagom fart.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag lärde mig "ta det lugnt" när jag började åka kollektivt, såååå sköööönt att slippa "gasa" överhuvud taget och man kom fram samma tid varje gång... Med husbilen följer vi trafik takten, varken mer eller mindre på större vägar. "ägget" på gaspedalen kommer främst i Norge eller vid stadskörning av naturliga skäl. I Frankrike däremot är lite lurigt då där skiftar snabbt från 80 km/h - 50 km/h, dvs så fort man passerar samhällstavlan. Det innebär att man får vara beredd att trampa på bromsen för att inte hamna i fartkameran (bakom kurvan) med 45€ i böter 2 månader senare.

En husbil är kanske olämpligt fordon att "busa med" eller att köra med "autopilot på" som man gjorde när man jäktade t.o.fr. jobbet...
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Vad bra att du fått bussen besiktad, bara att köra på ett år till.
Min skall in senast i december, så måste börja gå igenom bromsar mm. En trettio år gammal buss, man vet ju aldrig vad som kan komma.
Men ägt den nu några år och den har rullat igenom utan anmärkningar ännu. Nervös blir jag alltid vid besiktning, men är väldigt glad om de hittar fel som kan vara trafikfarliga. Säker på att bilprovning räddar liv, så även om det är lite tungt om de hittar något är jag väldigt tacksam,
att de kanske räddar livet på mig och andra ute på vägarna. Min gamla buss besiktas var 24 månader, så det kan ju hända saker under åren.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.687
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Jag har bara haft husbil några månader. En 30 år gammal Ducato som gör max 100 km/timmen, men trivs bäst i 80-90. Innan jag blev med husbil körde jag fortare, hade något mindre tålamod för långsamgående trafik. Efter ett par månader med just ett långammare, trögare och otympligt fordon, så har både min körstil och tålamod blivit bättre. Jag blir inte längre irriterad när jag tvingas ligga bakom och dra av på gasen. Jag har fått en större förståelse. På det hela taget har jag vunnit en smula på att ha börjat köra husbil. :)
Gick ju kurs i eco-drivning för många år sen. Åkarn jublade för bränslenotan och däckkontot gick ner. Det gällde ju att köra mjukt och jämt. Fick till och med pris nåt år för bästa resultat och fick åka ner till stora stada och slå runt. Det smittade många då att ta det piano i trafiken, sen kom snikvarianten på vägar, 2-1 med vajerräcke. Då sket sig lugnet och alla började gasa som töntar tills det smalnade av och man måste in före smalpariet. Det innebar att dom som tuggar på i lugn takt får tokbromsa ibland när dom tränger sig in före. Nä hellre sent i nutid, än för tidigt in i framtid.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Var pendlare i många år. 6,5 mil enkel väg dagligen.
Körde inte jättelugnt men heller inte som en dåre.
På hemväg var det märkliga att 9 av 10 som klättrade på min bakre kofångaren för att sen dra förbi som dårar oftast brukade svänga av vid någon av dom sista avfarterna innan vi lämnade ”stan”.
Min teori var att dom planerade sin hemresa så snålt att dom hade panik att hinna till dagis eller skola för att hämta. Hade man som jag längre väg så kunde man inte tänja på marginalerna på det sättet.
Stressigt var det ju ändå ibland. Numera brukar vi säga att vi åker dit näsan pekar, så får vi se var vi hamnar, inte när vi kommer fram. Dvs det finns ingen planering med fix tid oftast inte fix resväg heller, utan mer en ungefärlig förflytting i någon riktning eller område över ett antal dagar.
 
Toppen