• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Motor Köpte en 2024års modell, som ny i Juni 2026. Nu problem!

Jari Aho

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
46047
Medlemskap
2026
Nedan på bilden de lampor som lyser gult! Husbilen går väldigt dåligt, när man försöker gasa och starta den, så jag blir orolig att den inte startar och vi blir stående.

Jag tänker att vi ska åka på semester så detta bör lösas snarast!
Jag tänker att mjukvara alltid läcker så den kanske bara behöver fabriksåterställas, för den har ju stått länge?
Den är ju ny men en 2024:a? Den verkar vara förvirrad i mjukvaran för miljödelen, Euro 6 helt enkelt?
Leverantören säljer med Husbilar än någonsin och personalen verkar stressade. Genomgången av Husbilen hos dem stördes av att teknikern hela tidne fick ta emot samtal! De verkar ha okontollerad växtvärk, som drabbar oss som kund?

Tog hjälp av AI för att se på problemet själv och min egna analys!

När en Adria Matrix av modellår 2024 säljs som fabriksny i juni 2026, innebär det att fordonet har stått helt stilla hos en handlare eller i ett lager i upp till två år. Om leveransservicen (PDI – Pre-Delivery Inspection) har stressats igenom på grund av hög belastning, missas ofta kritiska mjukvaruuppdateringar?

Det finns inget fastställt eller offentligt antal exakta mjukvaruuppdateringar för Fiat Ducato sedan 2024, eftersom biltillverkare släpper mjukvara löpande och individuellt baserat på fordonets chassinummer.

AdBlue på Fiat Ducato (Euro 6d)
Fiat Ducato har använt AdBlue (SCR-system) sedan introduktionen av Euro 6d-motorerna (från 2021 och framåt).
Mjukvarans roll för AdBlue: Tidigare Ducato-modeller har ibland återkallats för mjukvaruuppdateringar av motorstyrningen för att lösa problem med avgasreningen. Mjukvaran styr exakt hur mycket AdBlue som sprutas in baserat på motorns temperatur och belastning.

Gjorde ett försök med AI för att se vad den säger:
Det är mycket tråkigt att du drabbats av detta på en helt ny husbil, men din misstanke är tyvärr högst sannolik och helt logisk.
När en Adria Matrix av modellår 2024 säljs som fabriksny i juni 2026, innebär det att fordonet har stått helt stilla hos en handlare eller i ett lager i upp till två år. Om leveransservicen (PDI – Pre-Delivery Inspection) har stressats igenom på grund av hög belastning, missas ofta kritiska mjukvaruuppdateringar och batterivård.

Här är en analys av varför dina EOBD- (European On-Board Diagnostics) och NOx-system krånglar just nu, samt hur du bör gå vidare:

Varför uppstår EOBD- och NOx-fel på en "stillastående" bil?
  1. Urinämnet (AdBlue) har åldrats eller kristalliserats: AdBlue har en begränsad hållbarhet (ofta runt 12–18 månader). Om bilen har stått stilla sedan 2024 har AdBlue-vätskan i tanken börjat brytas ner. Dessutom bildas lätt vita saltkristaller i insprutningsmunstycket när systemet inte används, vilket direkt triggar felkoder på NOx-reningen och tänder EOBD-/motorlampan.
  2. Missade mjukvaruuppdateringar: Stellantis/Fiat har rullat ut flera mjukvaruuppdateringar till motorstyrdonet (ECU) för just 2024-modellerna för att göra NOx- och SCR-sensorerna mindre känsliga för falsklarm. Om handlaren slarvat med att koppla upp bilen mot Fiats datorsystem innan leverans körs bilen på gammal fabriksmjukvara.
  3. Spänningsfall i bilens batteri: Att stå i ett lager i två år tömmer startbatteriet. Även om handlaren laddade det precis innan leverans, kan mikrosekunders spänningsfall vid start få de känsliga NOx-sensorerna att tappa kommunikationen med EOBD-systemet och kasta felkoder.
Tror Ni jag tänker rätt?

ADRIA problem.webp

Tillbaka
Toppen