• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köprådstankar önskas

Svart-drake

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Gotland
HBK-Nr
37840
Medlemskap
2023
Hej! Jag är en helt ny medlem, och har/ kommer ha en del funderingar antar jag ;)
Vet hur jag vill ha den möblerad och ca priset. Den kommer användas året om främst jag och 2 hundar, men ibland med någon mer.
Lägger nu upp tre alternativ dock så är en utav dem helintegrerad.

Frankia 7400BD -05 aut, 9000mil :- 395000:-
Elnagh prince 530 L -11(fiat) 3500mil 429000:-
Dethleffs magic edition -10 6500mil 459000:- fundersam på vikten här? tot, 3495kg och väger 3270kg

Kom med dina synpunkter, skall jag begränsa mig ännu mera i sökning på min blivande sambo? hua va svårt att välja!
om man bara ser till märke? vilken tycker du?
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Otroligt svårt att tycka något. Det enda råd jag kan ge handlar om pengar och det är att kolla efter många exemplar av exakt samma bil du är intresserad av för att få bra kläm på prisbilden. Priserna för identiska bilar kan variera hur mycket som helst mellan olika säljare.
I din prisklass kan det säkert variera 100.000:- upp eller ner och den dyraste kan säkert också vara den i sämst skick.
 

Svart-drake

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Gotland
HBK-Nr
37840
Medlemskap
2023
Otroligt svårt att tycka något. Det enda råd jag kan ge handlar om pengar och det är att kolla efter många exemplar av exakt samma bil du är intresserad av för att få bra kläm på prisbilden. Priserna för identiska bilar kan variera hur mycket som helst mellan olika säljare.
I din prisklass kan det säkert variera 100.000:- upp eller ner och den dyraste kan säkert också vara den i sämst skick.
Ja, brukar göra så med bilköp, men nu vet man inget om de olika fabrikaten och prestanda. och alla tillvalen som finns varierar ju också
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej! Jag är en helt ny medlem, och har/ kommer ha en del funderingar antar jag ;)
Vet hur jag vill ha den möblerad och ca priset. Den kommer användas året om främst jag och 2 hundar, men ibland med någon mer.
Lägger nu upp tre alternativ dock så är en utav dem helintegrerad.

Frankia 7400BD -05 aut, 9000mil :- 395000:-
Elnagh prince 530 L -11(fiat) 3500mil 429000:-
Dethleffs magic edition -10 6500mil 459000:- fundersam på vikten här? tot, 3495kg och väger 3270kg

Kom med dina synpunkter, skall jag begränsa mig ännu mera i sökning på min blivande sambo? hua va svårt att välja!
När det gäller vikten på bilen,tro inte på det som står i handlingarna, utan väg alltid bilen vid minsta tveksamhet.
Se till att service är gjord,kamrem bytt på Fiat.
Rent spontant skulle jag gå på Elnagh,men sen gäller skick,fuktkontroll osv.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Dethleffs går bort direkt. Ska hundarna få springa efter dig i koppel för att du har för lite lastvikt?
Packning av mat, kläder o annat bra att ha till hundarna och dig själv gör förmodligen att det redan där blir övervikt.
Även dom andra bilarna ska vägas, innan du slår till (Ingen tillit till pappren)
 

Svart-drake

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Gotland
HBK-Nr
37840
Medlemskap
2023
Dethleffs går bort direkt. Ska hundarna få springa efter dig i koppel för att du har för lite lastvikt?
Packning av mat, kläder o annat bra att ha till hundarna och dig själv gör förmodligen att det redan där blir övervikt.
Även dom andra bilarna ska vägas, innan du slår till (Ingen tillit till pappren)
haha nä låter taskigt att låta dem springa bakom bilen. bra, ska ta fasta på vägningen
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Jag resonerar som så att mil har mindre betydelse än år. Alltså köp så ny bil du får för pengarna, strunta i milen. Blir ju Elnagh i detta fallet. Här kommer ett tips i min anda.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Ska den användas året om är det bara Frankian som gäller för mej. Bla för att den väl har dubbelgolv. Kika på vikt och väg som dom andra säger. Kolla också värmaren så den tex har elpatron, går inte att komplettera om den inte har utan då är det byte av hela pannan för att få det.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har haft en Elnagh Prince 581 L, 2011 fra ny. (det er vist kun sengene som er forskel) Rigtig fin bil. Jeg vil anbefale at du vejer bilen før køb så du kan se den reelle lastmængde op til 3.500 kg. I Danmark kunne den ikke vejes op.

Se efter gulvet i brusenichen, jeg måtte skifte den runde bund, da den var dårligt understøttet og derfor knækkede rundt afløbet. Meget stort arbejde, men jeg fik det da gjort selv.

Har sandsynligvis luftbåren dieselvarme, som virker ganske fint, men det er IKKE nogen vintervogn. Måtte skifte brænderen efter 4. år.

Vi var meget opmærksomme på at alt vi tog med os i husbilen var letvægt (for eks. cykler af aluminium) men da vi altid kørte med fulde tanke, så havde vi altid 70-100 kg overvægt. Det er den eneste grund til at jeg i 2019 byttede til en fabriksny Dethleffs Pulse. Her kan jeg have præcis det samme med i husbilen og så ligger det på præcis 3.500 kg, hvilket giver 1 kg overvægt, da maks vægten er 3.499kg.
 

Svart-drake

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Gotland
HBK-Nr
37840
Medlemskap
2023
Ska den användas året om är det bara Frankian som gäller för mej. Bla för att den väl har dubbelgolv. Kika på vikt och väg som dom andra säger. Kolla också värmaren så den tex har elpatron, går inte att komplettera om den inte har utan då är det byte av hela pannan för att få det.
Precis vad man vill höra! Bra reflektion tack
 

Svart-drake

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Gotland
HBK-Nr
37840
Medlemskap
2023
Ska den användas året om är det bara Frankian som gäller för mej. Bla för att den väl har dubbelgolv. Kika på vikt och väg som dom andra säger. Kolla också värmaren så den tex har elpatron, går inte att komplettera om den inte har utan då är det byte av hela pannan för att få det.
Supertack för det, alde är vattenburet väl?
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Ja. Skall du bo i bilen hela året så anser jag att du skall välja Alde. Sedan är det som andra också skriver att ha koll på vikter. Helintegrerad anser jag är en fördel betr isolering mot kyla.
 

Svart-drake

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Gotland
HBK-Nr
37840
Medlemskap
2023
Ja. Skall du bo i bilen hela året så anser jag att du skall välja Alde. Sedan är det som andra också skriver att ha koll på vikter. Helintegrerad anser jag är en fördel betr isolering mot kyla.
Oki, intressant, har mest läst om att helintegrerad har bra utsikt men dyrare reservdelar
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Betr dyrare reservdelar har jag aldrig funderat på detta. Vi startade med att köpa en alkovbil, sedan en halvintegrerad, sedan en helintegrerad och alla dessa var Fiat. Betr reservdelar så är det ju samma grund i Fiat. Reservdelar till bodelen är väl ingen skillnad om det är olika "hus". Nu har vi Iveco och helintegrerad. Jag ville ha bakhjulsdrift och 3 litersmotorn och då blev den kombinationen med en bodel som passar oss. 2010 års modell och välskött i bodelen och motorservice.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Om jag skulle bo året om i husbilen blir listan på vad jag måste ha med mig lång. En på 3,5 ton hade varit omöjligt. Gör en lista på vad du vill ha med. Glöm inte maten i kylen, vatten, husgeråd och allt annat som är så självklart att man inte alltid tänker på det. Räkna ihop vikterna. Kan bli en överaskning.
 

Svart-drake

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Gotland
HBK-Nr
37840
Medlemskap
2023
Om jag skulle bo året om i husbilen blir listan på vad jag måste ha med mig lång. En på 3,5 ton hade varit omöjligt. Gör en lista på vad du vill ha med. Glöm inte maten i kylen, vatten, husgeråd och allt annat som är så självklart att man inte alltid tänker på det. Räkna ihop vikterna. Kan bli en överaskning.
Kiten, hundmat, oboy o kallingar nä skämt åt sido, ja man får verkligen tänka till känner jag här!
 
Toppen