• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa reservdelar via nätet vs butik

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
I förmiddags blev det AC-service och kontrollbesiktning av gamla Bettan.
Allt (trodde jag) kontrollerade jag noggrant på bilen igår och det såg bra ut. Lampor testade, bromsar motionerade, dragkrok och triangel framplockade, bälten kopplade o.s.v.
AC-Servicen gick bra. Det saknades tydligen en hel del kylmedel i systemet så det var behövligt och jag inbillar mig att det blev en rejäl skillnad på kylan efteråt. Får hoppas det var första servicen sen bilen var ny för 16 år sedan så det inte är någon läcka.
Kontrollbesiktningen däremot gick mindre bra. På min lista med allt att testa och plocka fram till besiktningen missade jag givetvis att testa tutan. Självklart fungerade den inte så det blev en helt onödig prick i protokollet. :mad:
Värre var att vänster spindelled också var glapp och måste bytas. Inte bra då vi skall åka långt om några veckor och jag har ont om ledig tid fram tills dess.

Satte mig i bilen direkt utanför bilprovningen och kollade på nätet efter en spindelled. 108:- på Autodoc. Ok, verkar bra men hinner inte vänta på att grejerna kommer med posten, byta den och sen få till en ny besiktningstid.
Tänkte att jag kanske kan hitta en butik i Stockholmsområdet som har den hemma idag. Kollar på Mekonomen och Autoexperten. Båda tar 790:- Ouch vilken prisskillnad.

Åker förbi närmsta Autoexperten för att be dem kontrollera om någon butik i Stockholmsområdet har den hemma. Nej, finns inte men får veta att om jag beställer före kl12 idag kan jag få den skickad till min lokala Autoexperten i Täby till i eftermiddag.
Dyrt jämfört med Autodoc men bara att bita ihop och beställa.

Kl 14:50 idag fick jag ett SMS om att den fanns att hämta i butiken ett par kilometer hemifrån. Åker dit, betalar 790:-, åker hem och byter. Allt klart och leden är nu bytt redan idag.

Det är med blandade känslor man handlar billigt på nätet. I mitt fall kostade den 7ggr mer i lokal butik men jag fick hem den på ca 4 timmar.
Man önskar prisskillnaden hade varit lite mindre så man alltid kunnat handla på hemmaplan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I förmiddags blev det AC-service och kontrollbesiktning av gamla Bettan.
Allt (trodde jag) kontrollerade jag noggrant på bilen igår och det såg bra ut. Lampor testade, bromsar motionerade, dragkrok och triangel framplockade, bälten kopplade o.s.v.
AC-Servicen gick bra. Det saknades tydligen en hel del kylmedel i systemet så det var behövligt och jag inbillar mig att det blev en rejäl skillnad på kylan efteråt. Får hoppas det var första servicen sen bilen var ny för 16 år sedan så det inte är någon läcka.
Kontrollbesiktningen däremot gick mindre bra. På min lista med allt att testa och plocka fram till besiktningen missade jag givetvis att testa tutan. Självklart fungerade den inte så det blev en helt onödig prick i protokollet. :mad:
Värre var att vänster spindelled också var glapp och måste bytas. Inte bra då vi skall åka långt om några veckor och jag har ont om ledig tid fram tills dess.

Satte mig i bilen direkt utanför bilprovningen och kollade på nätet efter en spindelled. 108:- på Autodoc. Ok, verkar bra men hinner inte vänta på att grejerna kommer med posten, byta den och sen få till en ny besiktningstid.
Tänkte att jag kanske kan hitta en butik i Stockholmsområdet som har den hemma idag. Kollar på Mekonomen och Autoexperten. Båda tar 790:- Ouch vilken prisskillnad.

Åker förbi närmsta Autoexperten för att be dem kontrollera om någon butik i Stockholmsområdet har den hemma. Nej, finns inte men får veta att om jag beställer före kl12 idag kan jag få den skickad till min lokala Autoexperten i Täby till i eftermiddag.
Dyrt jämfört med Autodoc men bara att bita ihop och beställa.

Kl 14:50 idag fick jag ett SMS om att den fanns att hämta i butiken ett par kilometer hemifrån. Åker dit, betalar 790:-, åker hem och byter. Allt klart och leden är nu bytt redan idag.

Det är med blandade känslor man handlar billigt på nätet. I mitt fall kostade den 7ggr mer i lokal butik men jag fick hem den på ca 4 timmar.
Man önskar prisskillnaden hade varit lite mindre så man alltid kunnat handla på hemmaplan.

Var det samma fabrikat?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
I förmiddags blev det AC-service och kontrollbesiktning av gamla Bettan.
Allt (trodde jag) kontrollerade jag noggrant på bilen igår och det såg bra ut. Lampor testade, bromsar motionerade, dragkrok och triangel framplockade, bälten kopplade o.s.v.
AC-Servicen gick bra. Det saknades tydligen en hel del kylmedel i systemet så det var behövligt och jag inbillar mig att det blev en rejäl skillnad på kylan efteråt. Får hoppas det var första servicen sen bilen var ny för 16 år sedan så det inte är någon läcka.
Kontrollbesiktningen däremot gick mindre bra. På min lista med allt att testa och plocka fram till besiktningen missade jag givetvis att testa tutan. Självklart fungerade den inte så det blev en helt onödig prick i protokollet. :mad:
Värre var att vänster spindelled också var glapp och måste bytas. Inte bra då vi skall åka långt om några veckor och jag har ont om ledig tid fram tills dess.

Satte mig i bilen direkt utanför bilprovningen och kollade på nätet efter en spindelled. 108:- på Autodoc. Ok, verkar bra men hinner inte vänta på att grejerna kommer med posten, byta den och sen få till en ny besiktningstid.
Tänkte att jag kanske kan hitta en butik i Stockholmsområdet som har den hemma idag. Kollar på Mekonomen och Autoexperten. Båda tar 790:- Ouch vilken prisskillnad.

Åker förbi närmsta Autoexperten för att be dem kontrollera om någon butik i Stockholmsområdet har den hemma. Nej, finns inte men får veta att om jag beställer före kl12 idag kan jag få den skickad till min lokala Autoexperten i Täby till i eftermiddag.
Dyrt jämfört med Autodoc men bara att bita ihop och beställa.

Kl 14:50 idag fick jag ett SMS om att den fanns att hämta i butiken ett par kilometer hemifrån. Åker dit, betalar 790:-, åker hem och byter. Allt klart och leden är nu bytt redan idag.

Det är med blandade känslor man handlar billigt på nätet. I mitt fall kostade den 7ggr mer i lokal butik men jag fick hem den på ca 4 timmar.
Man önskar prisskillnaden hade varit lite mindre så man alltid kunnat handla på hemmaplan.
Jag chattade med skruvat.se
Ringde för att dubbelkolla, supersäkra var dom, men inte fan passade den för det med chassinummer.
Åkte till just autoexoerten. Dom sa att art det fans 2. Dom bestämde hem båda. Prövar, nix ner byta o hem o montera.
Aotoexperten mindre än ett dygn och bara dubbelt så dyr.
Skruvat.se 4 dar för att packa, frakt 5 dar (påsk)
Så 9 dar för något som är fel.
Vet var jag handlar nästa gång
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Annars köper du lite delar som kanske går åt och lägger på hyllan för framtida behov.
Det gjorde jag i min ungdom och har, som tur är, lyckats få vissa delar att passa till bilmodeller de inte var avsedda att passa till.
Annars hade jag haft ännu mer delar liggande :cool:
 
F

F.d. 22252

Guest
Inbillar mej att mekonomen har bättre kvalite och mycket mindre risk att det inte passar men det beror nog delvis på de som jobbar där som har bra koll och det kanske är typiskt finspång. Den vandrande uppslagsboken STANTON har ju jobbat där tidigare.
Delarna är oftast det som kostar minst de ska ju bytas också, sen vet jag hur det är när man plockat isär och det inte passar. Autodoc har en massa varianter som de lägger ut trots att de verkar ha all data via regnr. många av dom är helt fel. Blir snart ett nytt oljefilter och olja till min husbil och det blir dyrare att köpa där men jag betalar för kunskapen också att jag får det som är bra. Väldigt mycket som finns på nätet är från kina med dålig kvalite, har sett en del på youtube som avskräckande exempel. Köpte en vattenpump på biltema när jag monterat den rann det vatten från ett hål i gjutningen och där stod jag var tvungen att byta tillbaka för att komma hem, sen blev jag dåligt bemött när jag skulle ha pengarna tillbaka eftersom jag inte ville ha samma skit igen.
 

Karevan

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
14126
Medlemskap
2027
Har köpt mina reservdelar de senaste 7 åren uteslutande på nätet och har alltid fått det jag beställt och det har passat. Skulle inte komma på tanken att pumpa in pengar till Mekonomen i onödan. Det är nåt generalfel med reservdelspriser i Svenska butiker om du kan få hem 2st av samma originaldel från Korea till priset av en i Svenska butiker, och då har jag även räknat in frakt, tull och införselmoms i priset.

Se bara till att få fram OEM nummer så kan du beställa hem det du vill ha på nätet.
Senast för mig var det SKF fjäder till en bil som va billigare att köpa från Tyskland än hos Skruvat.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Var det samma fabrikat?

Den från Autoexperten var av fabrikat Moog. Den kostar 168:- hos Autodoc...

Autodoc har 29st olika med samma OEM nummer att välja på.
Några exempel nedan.
Inga okända skittillverkare. Man hade ju gärna önskat att den stora prisskillnaden hängde ihop med kvaliteten.

Ridex 103:-
Profit 125:-
Corteco 130:-
Monroe 141:-
NK 143:-
SKF 149:-
Febi bilstein 149:-
ReinHoch 149:-
A.B.S 150:-
Delphi 152:-
FAST 153:-
VAICO 154
TRW 165:-
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Inbillar mej att mekonomen har bättre kvalite och mycket mindre risk att det inte passar men det beror nog delvis på de som jobbar där som har bra koll och det kanske är typiskt finspång. Den vandrande uppslagsboken STANTON har ju jobbat där tidigare.
Delarna är oftast det som kostar minst de ska ju bytas också, sen vet jag hur det är när man plockat isär och det inte passar. Autodoc har en massa varianter som de lägger ut trots att de verkar ha all data via regnr. många av dom är helt fel. Blir snart ett nytt oljefilter och olja till min husbil och det blir dyrare att köpa där men jag betalar för kunskapen också att jag får det som är bra. Väldigt mycket som finns på nätet är från kina med dålig kvalite, har sett en del på youtube som avskräckande exempel. Köpte en vattenpump på biltema när jag monterat den rann det vatten från ett hål i gjutningen och där stod jag var tvungen att byta tillbaka för att komma hem, sen blev jag dåligt bemött när jag skulle ha pengarna tillbaka eftersom jag inte ville ha samma skit igen.
Kvaliteten är inte bättre på Mekonomen eller Autoexperten men fördelen är att det finns en människa att prata med som kan hjälpa en om man är osäker.
Handlar man på Autodoc finns det oftast många olika fabrikat av samma del att välja på men det gäller också att veta vad man skall ha och dubbelkolla att det verkligen är rätt eller om något ändrats t.ex. mitt i en årsmodell. Söker man på OEM-nummer blir det oftast rätt.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag på kollade avgassystem till min gamla Hymer. Autodoc hade ett bra pris.
Det gäller att kolla vad leveransen kostar. De tar nästan 500kr per skrymmande del. Det blev Mekonomen med 25% rabatt, blev billigare än Autodoc.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Personligen väljer jag alltid ett premiummärke på reservdelar, prisskillnaden är oftast försumbar i förhållande till kvalitet.
Men handlar gärna på nätet, oftast från Tyskland eller USA.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Personligen väljer jag alltid ett premiummärke på reservdelar, prisskillnaden är oftast försumbar i förhållande till kvalitet.
Men handlar gärna på nätet, oftast från Tyskland eller USA.

Ja, jag hade inte tagit emot något som heter MOOG, den enda Moog jag känner till var en synth på 80-talet?! Förstår att Roger behövde sin del, men ändå..? Råkade för ett antal år sedan köpa kulbultar av okänt märke till en bil där sådant brukar hålla bortåt 20 år, de höll i två år och då var
det en bil som inte rullar mycket?!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det stämmer att jag inte brydde mig om vilket märke det var på delen men Moog verkar faktiskt ändå tillhöra dom seriösa fast man inte sett dom förut.

Men det är väl lite utmaningen att dom flesta reservdelarna tillverkas av massor med företag som man har ganska dålig koll på. Några namn känner man ju igen lite från annat men det är mycket svårt att veta vilka kvalitetsskillnader det eventuellt kanske är. Även originaldelarna man köper hos Fiat lär ju komma från många av dessa olika tillverkare men det står ju inte på Fiatkartongen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det stämmer att jag inte brydde mig om vilket märke det var på delen men Moog verkar faktiskt ändå tillhöra dom seriösa fast man inte sett dom förut.

Men det är väl lite utmaningen att dom flesta reservdelarna tillverkas av massor med företag som man har ganska dålig koll på. Några namn känner man ju igen lite från annat men det är mycket svårt att veta vilka kvalitetsskillnader det eventuellt kanske är. Även originaldelarna man köper hos Fiat lär ju komma från många av dessa olika tillverkare men det står ju inte på Fiatkartongen.

Kvalitetsbildelar från USA? Brukar vara massor av marketing och kampanjer, men inte mycket mer..?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja, jag hade inte tagit emot något som heter MOOG, den enda Moog jag känner till var en synth på 80-talet?! Förstår att Roger behövde sin del, men ändå..? Råkade för ett antal år sedan köpa kulbultar av okänt märke till en bil där sådant brukar hålla bortåt 20 år, de höll i två år och då var
det en bil som inte rullar mycket?!

Been There, Done That ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kvalitetsbildelar från USA? Brukar vara massor av marketing och kampanjer, men inte mycket mer..?
Jodå, det finns fler premium-märken på delar där än här, men även en himla massa "Kina märken".
Tyvärr så finns det även riktigt dåliga Europa-märken här, tillverkade i Grekland o Turkiet.
Jag rekommenderar att gå på de stora kända premiummärkena på delar,
måste man kompromissa så brukar givare o annan elektronik som är lätt att ersätta funka med Kina kvalitet, det är min erfarenhet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den från Autoexperten var av fabrikat Moog. Den kostar 168:- hos Autodoc...

Autodoc har 29st olika med samma OEM nummer att välja på.
Några exempel nedan.
Inga okända skittillverkare. Man hade ju gärna önskat att den stora prisskillnaden hängde ihop med kvaliteten.

Ridex 103:-
Profit 125:-
Corteco 130:-
Monroe 141:-
NK 143:-
SKF 149:-
Febi bilstein 149:-
ReinHoch 149:-
A.B.S 150:-
Delphi 152:-
FAST 153:-
VAICO 154
TRW 165:-

Av dessa är det inte många jag reservationslöst skulle köpa, men TRW är originaltillverkare av sådant här, med fabriker över hela världen, likaså Delphi, SKF aktar sig nog för att köra med låg kvalitet, Monroe förhoppningsvis också, men dom är Amerikanska..? Febi Bilstein är grossist med gott rykte men köper ihop sitt sortiment liksom förmodligen resterande, mest i asien. Vem vill förresten köpa av ett företag som heter PROFIT..? Eller FAST..?
Man skall veta att man kan beställa bildelar i alla möjliga kvalitetsklasser, så ofta speglar ett lågt pris också vilken kvalitet som har valts.
T.ex. bromsbelägg finns i flera olika nivåer med OEM som bäst, Den nivån finns knappast på eftermarknaden, för det tycker konsumenterna är för dyrt. Billigast är förstås no-name produkter i vanligtvis vita lådor som Private brand företag Typ Biltema säljer. Där kan man egentligen aldrig vara säker på vad som finns i lådorna från gång till gång, det är inköpspriset för stunden som avgör. Tyvärr har dessa företag upptäckt att de kan ta mera betalt om produkterna verkar vara märkesprodukter och har därför skapat egna varumärken, vissa av dessa ovan kan vara sådana.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja som sagt får man ta precis det fabrikat man känner igen eller tror står för kvalitet. Inte helt lätt att ha full koll på komponenttillverkarna. Oavsett så var det väldigt liten prisskillnad mellan alla dom jag listade och jag tror ingen av dom mer kända märkena av dem är sämre än Fiat "original".
Större prisskillnad var det dock upp till autoexpertens pris.
Fördelen med Autodoc förutom priset är just att dom säljer så många olika fabrikat så man behöver inte riskera att få skit.
 
Toppen