• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil för att bo permanent

GurraG

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Åkersberga
Hej, jag håller på och tittar på husbil för att bo permanent i. Kommer köra runt i Sverige Norden och Europa. Försöker komma fram till vad man ska köpa. Någon här som kan ge mig lite tips på fabrikat och sånt. Det är bara jag, en lagom förvirrad gubbe . Budget som det ser ut nu upp till 400 000. En säng så man inte behöver klättra är väl ett krav. Är en husbil från 2004 och framåt nått att ha? Hur lång? Vilka märken ska man försöka undvika eller vilka är bra? Jepp jag vet att det är som att fråga hur långt ett snöre är. Jag vill bara ha lite ideer då jag är själv om mina ideer. //Tacka på förhand
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
jag bor i Husbil pa heltid, nu kor jag en amerikans bil med slide outs, rymligt och en skon dubbelsang darbak. Har elverk, AC, tvattmaskin och solpaneler med LIFPO4 batteri. Komplett kok med micro, kyl/frys samt en vanlig gas spis med grill och ugn. Trevlig att bo i. Dock inte jatte anpassad for vinter. Har vart i Sverige nar det var -20, det funkade. Men man fick kora varmen konstant och sla pa tank varmarna da svart/gra vatten hanger under bilen och kan frysa.

Tidigar korde jag en EURA, mycket trevlig bil byggd pa en Mercedes. Val isolerad och tankar inbyggda i dubbelgolvet. Spenderade en tid i Sverige som ikallast -29, vilket inte var nagra problem. Om jag byter till en europa bil lar det bli Eura igen...

Lycka till.


//Freddy
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Hej, jag håller på och tittar på husbil för att bo permanent i. Kommer köra runt i Sverige Norden och Europa. Försöker komma fram till vad man ska köpa. Någon här som kan ge mig lite tips på fabrikat och sånt. Det är bara jag, en lagom förvirrad gubbe . Budget som det ser ut nu upp till 400 000. En säng så man inte behöver klättra är väl ett krav. Är en husbil från 2004 och framåt nått att ha? Hur lång? Vilka märken ska man försöka undvika eller vilka är bra? Jepp jag vet att det är som att fråga hur långt ett snöre är. Jag vill bara ha lite ideer då jag är själv om mina ideer. //Tacka på förhand
Jag hat bott heltid i min Hymer sedan 2015 men I höstas så blev jag med lägenhet igen och tillbringade vintern i den! Men nu är det dags att bestämma fortsättningen och har beslutat att sälja den och skaffa en husvagn att parkera vid Spaniens eller Portugals finare platser permanent! Där under vinterhalvåret och i Sverige under sommaren!
min husbil är en 2009 med dryga 9000 mil på mätaren , 740 lång och med en franskbädd som är riktigt skön. Jag har ett Kampa tält till den vilket gör att jag får ca12 kvm som uterum där jag lagar maten och spanar på omgivningen. Jag har också ett släp där jag förvarar min scooter samt massor av grejor som man kanske behöver ( men det sker aldrig) samt elkablar etc! Har man ingen scooter så kan man klara sig bra med en cykel i ett ställ på bakstammen. Men man ska veta att det behövs mycket grejor samt olika kläder beroende på klimatet! Och det tar plats!
Den ytan jag har som också delas med min hund
räcker mycket bra att bo och leva I. Faktiskt hellre den storleken än en HB på 10 meter som ofta då har problem med att hitta ställplatser som räcker till.
 

GurraG

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Åkersberga
Jag tänkte försöka undvika dom kallaste delarna av europa och dra mig söder ut när det blir höst. Men man vill ju kunna ha det varmt och gott! :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag tänkte försöka undvika dom kallaste delarna av europa och dra mig söder ut när det blir höst. Men man vill ju kunna ha det varmt och gott! :)
Då blir valet av bil inte lika kritiskt.
Mitt tips, välj bil efter planlösning och skick. AC i bildelen är något att tänka på, ovärdeligt om det är 40 grader i skuggan.
Det mesta går annars att eftermontera i utrustningsväg.

Du får otroligt mycket bil om du tittar efter en Niesmann Flair/Arto eller en Concorde, helt annan kvalitetsnivå på bodelskonstruktionen än andra bilar för max 400 000.
NB och Concorde var väldigt tidigt ute med Alu-XPS-Alu i konstruktionen, som därmed är träfri.
På grund av att dom var tidigt ute med den konstruktionen finns det sådana bilar för under 400 000.
 

GurraG

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Åkersberga
Då blir valet av bil inte lika kritiskt.
Mitt tips, välj bil efter planlösning och skick. AC i bildelen är något att tänka på, ovärdeligt om det är 40 grader i skuggan.
Det mesta går annars att eftermontera i utrustningsväg.

Du får otroligt mycket bil om du tittar efter en Niesmann Flair/Arto eller en Concorde, helt annan kvalitetsnivå på bodelskonstruktionen än andra bilar för max 400 000.
NB och Concorde var väldigt tidigt ute med Alu-XPS-Alu i konstruktionen, som därmed är träfri.
På grund av att dom var tidigt ute med den konstruktionen finns det sådana bilar för under 400 000.
Dom är ganska stora, husbilar. Kommer att åka runt en del så man kanske inte ska komma över 7 m och 3500 i vikt?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Dom är ganska stora, husbilar. Kommer att åka runt en del så man kanske inte ska komma över 7 m och 3500 i vikt?
Ja det är ju en avvägning, men som åretruntboende bor du, mer än kör din husbil.
Under alla omständigheter, kolla lastvikten genom att väga den tilltänkta husbilen.
 

alemax

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
25869
Medlemskap
2025
Hej, jag håller på och tittar på husbil för att bo permanent i. Kommer köra runt i Sverige Norden och Europa. Försöker komma fram till vad man ska köpa. Någon här som kan ge mig lite tips på fabrikat och sånt. Det är bara jag, en lagom förvirrad gubbe . Budget som det ser ut nu upp till 400 000. En säng så man inte behöver klättra är väl ett krav. Är en husbil från 2004 och framåt nått att ha? Hur lång? Vilka märken ska man försöka undvika eller vilka är bra? Jepp jag vet att det är som att fråga hur långt ett snöre är. Jag vill bara ha lite ideer då jag är själv om mina ideer. //Tacka på förhand
Vi har precis gjort samma val och tanken är att vi ska sälja huset här i Sverige och bo på heltid i husbil.
Vi höll på i nästan 1 år och tittade på allt och alla husbilar för vi var tvungna att byta upp oss till en större. Vår tidigare husbil var under 6 m med säng ovanför förardelen vilket inte var optimalt.
Vi hade några "måsten" t.ex inget klättrande till sängen, automat och helst inte flera nivåer inne i bodelen.

Men många av våra "måsten" justerade vi under årets gång. Vissa saker som vi trodde var bra, visade sig att det inte passade oss...

Mitt tips är att åka till en större firma som har många olika husbilar med olika layouter och känn dig för.

Vi var helt inställda på en Bürstner eller Rapido men i slutändan blev det en Ahorn (vi har inte tänkt att vara i Sverige under vintern) som har bra med förvaring och ett lagom stort garage och väger under 3500 kg.

Skillnaden i kvalite´ och pris var enorm... Jag tror vi sparade 300 000. (vi köpte nästan ny)
Så mitt tips är att du skriver ner en lista med dina "krav" och sedan åk runt och provsitt och känn efter.

Helt plötsligt får du en feeling och då är det bara att slå till.

Lycka till och så kanske vi ses ute på vägarna :)
 
Toppen