• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa 3 år gammal plåtis av privatperson

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Hej, vi är nära att investera i vår första plåtis, adria twin 600 från 2017. Importerad som ny av första ägaren från Tyskland.

Borde vi lämna in bilen på undersökning eftersom det är köp från privatperson samt att vi inte kan något om husbilar? Är det någon nackdel att den är importerad? Vår första tanke var att köpa den utan undersökning då den enbart är 2.5 år men det kanske är dumt?

Tack på förhand!
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Kan ju lika gärna finnas fel på en bil som står hos en handlare som du hittar efter köp. Då finns ju förstås chansen att du kan reklamera dessa. Så det borde finnas marginal för detta i priset, så resonerar man väl om det gäller en vanlig bil, dvs priset skall ligga unde vad en handlare hade tagit ut.
Ta med dig en bilkunnig som kollar & provkör bilen så det inte är några fel på basfordonet, om du känner någon sådan. Då har du ju säkrat själva fordonsdelen. Sen kan du väl be säljaren demonstrera funktionerna i bo-delen, dvs starta spis, tappa vatten ur kranen och sätta på värmen etc. Är det luftburen värme vilket det brukar vara på plåtisar så känns det ju redan efter någon minut om värmen funkar.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Kolla om du kan värma bilen med el. Kan vara bra att ha och inte ovanligt att det saknas i direktimporterade bilar.
 

Joth

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28738
Medlemskap
2025
Att inte gå igenom bilen är dumt. Att inte gå igenom bodelen är väldigt dumt.
Gå igenom alla funktioner. Alla.
Allt från Tex kylen, att den kyler på 230v, gas, 12v
Till nivå mätaren på toan, skåp, lucker, värme, vatten,etc etc.
Efter någon månad är det svårt om inte omöjligt att göra en reklamation mot en privat säljare.
Men det beror på säljaren förstås.
Och vad ni gör för avtal, skriftligt.
Glöm nu inte att kolla att alla eventuella krediter löses från den förra ägaren vid ett köp.
Och att ägaren faktiskt äger fordonet.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att kontrollera kylen, om denna är av absorbtionstyp före köp är inte lätt själva kylprocessen kan ta upp till 12 timmar för att uppnå vald temperatur. Det innebär att man skall göra detta 3ggr, 1 för gasol, 1 för 230V, 1 för 12V & kylskåpet skall ha rumstemp mellan varje kontroll. 12V används inte när man står still utan bara för att hålla temperaturen när man kör. 12V jobbar i allmänhet utan termostat.
Man bör också kolla laddning av bodelsbatteri när man står på 230V & när motorn är igång.
Framför allt bör man väga fordonet när det är tomt & jämföra med bruttovikten i reg.handlingarna för att avgöra vad som finns kvar av tillåten lastvikt. Överlast med dagens regler är väldigt dyrt & man kan tvingas lasta ut saker på plats tills tillåten lastvikt ernås. I lastvikten ingår hustrun så det kan bli ett fasligt liv;).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det absolut viktigaste är att väga bilen, lita inte på reg.siffrorna, är det urusel lastvikt, så är det kraftig prutning som gäller, så gott som alla övriga "problem" går att fixa.

Jag avbröt ett köp för många år sedan på en jättefin Frankia efter jag kontrollvägt, med dålig lastvikt,
säljaren fick sänka priset med över 100k för att bli av med den.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Är det någon nackdel att den är importerad?
Kort svar nej. Garantin från Fiat/Adria har förmodligen gått ut eftersom det gått över två år, så det bör inte vara en issue.

Utförligare svar...
Även om Fiat & Adria kanske har Europagaranti så finns de risk att de hänvisar till återförsäljaren - som då ligger i Tyskland. Kan bli lite omständligt (men görbart!) om man måste vända sig dit. Om du hade haft garanti kvar, alltså...
Gasanslutningen har en annan standard i Tyskland. Det finns adaptrar som löser det - eller så byter man slang och får svensk standard.
Bruksanvisningarna kanske bara är på tyska. Gäller nog f.f.a Adria och kanske Fiat. De övriga systemen (kyl, värmare, toalett m.fl) har nog manual på engelska och kanske även svenska.
Vissa försäkringsbolag tar ut högre premie för införda husbilar.

Eftersom bilens förste ägare (beställaren) är svensk kanske bilen är utrustad enligt "svenskt tycke" redan.

Jag sneglade länge och väl på plåtis från Adria, eftersom jag tycker att deras lösningar är snygga och praktiska, men rätt objekt dök aldrig upp när jag letade i höstas.
Lycka till!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vem bilen är importerad av för tre år sedan avgör nog inte skicket på den idag. För importerad är den. Bra råd vad som ska kollas finns i tråden. Enda skillnaden på en privatimport är väl att den var billigare i inköp, ingen generalagent behövde tjäna pengar på den och transporten var säkert också billigare. Så det ska man väl ta med vid prisjämförelser.
 
F

F.d. 22252

Guest
Plastpelles pössl roadcruiser 6,30 har ingen elvärme han fick låna min fläktkamin när vi var i Portugal.
Själv har jag en elvärmare i gasolvärmaren så jag kan välja sen har jag satt upp en fläktkamin över dörren som går att styra med fjärrkontroll. Tror det inte ofta är elvärme i plåtisarna men går ju eftermontera. Gasolen kostar ju 14eu i spanien och det priset är styrt via staten. använde mest gasol blev ju billigare men här hemma är det annorlunda men campingarna kan förståss alltid ta betalt.
Man ska vara klar över att de flesta plåtisarna inte är några välisolerade vinterbilar men smidiga att fricampa med och lätt att göra en snabb europatur lätt att hålla samma hastighet som personbilar med samma komfort och till rimlig förbrukning.
 

monjok

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Säffle
HBK-Nr
25141
Medlemskap
2024
Kan bara svara för mig själv , har själv importerat husbil , när det gäller europagarantin så har det aldrig varit några problem , när det gäller försäkringar så här jag aldrig hört talas om att det skulle bli dyrare , varför vore intressant att få veta varför isf, är bilen bara servad enligt instruktionerna kan i alla fall inte jag se några problem med att köpa privat , blir ju antagligen billigare med
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Hej, vi är nära att investera i vår första plåtis, adria twin 600 från 2017. Importerad som ny av första ägaren från Tyskland.

Borde vi lämna in bilen på undersökning eftersom det är köp från privatperson samt att vi inte kan något om husbilar? Är det någon nackdel att den är importerad? Vår första tanke var att köpa den utan undersökning då den enbart är 2.5 år men det kanske är dumt?

Tack på förhand!

Jag hade litat på säljaren. Om han säger att allt fungerar och det skrivs i kontraktet (tex blockets kontrakt) så hade jag varit nöjd. Se bara till att den är servad på 24månader.

Elpatron saknar jag men en elfläkt håller bilen frostfri när den är fylld med vatten. Elpatron fungerar bara hemma vid favvo sjön finns inga eluttag
 
Toppen