• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köp av Ny Hymer i Tyskland

F

F.d. 54159

Guest
Har någon bra erfarenheter av köp på något hymercenter i Tyskland , eller någon som köpt direkt från fabriken i Bad waldsee som jag tyckte jag såg i någon tidigare tråd här. Hade tänkt mig en T704 SL eller nya ML 780.
 
J

Jarn

Guest
Har handlat några där. Bra att ha att göra med.
Tala med Benedikt Schmid, han talar bra engelska med.
Hälsa från mig så blir han glad och så kanske du kan få något med....
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54159

Guest
Hej Roland! Roligt att höra jag ska ringa dit i morgon. De har youtube presentation ute nu av nya Mercedes ML 780. Verkar som riktig bra bil tycker jag. Tack för hjälpen.
Med vänlig hälsning! Urban
 
F

F.d. 54159

Guest
Jag har noterat att de bilar de har inne redan till försäljning nya och begagnade mkt oftare eller nästan alltid i sydtyskland har Alde pkt. I norra och mellersta Tyskland är det bara Truma.

Någon som köpt från Burmeister oxå ftg i sydtyskland?
Mvh/Urban
 
F

F.d. 56718

Guest
Hur upplever ni som köpt från Tyskland att service mm funkar i Sverige? Surheter med importerad HB?
 

Per & Leena

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4105
Medlemskap
2023
Vi var och köpte våran nya Hymer Tramp 2018 hos Scandic & Nordic Reisemobile som ligger i Handewitt, 5 km från Flensburg.
Mycket bra att ha att göra med inkl dansktalande säljaren Jan Zameit.
En stor fördel är att man köper priset till nettopris och behöver inte ligga ute med den tyska momsen.
När vi div servicearbete så gör vi alltid det i Tyskland och dessutom till ett klart lägre pris än i Sverige.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Vi var och köpte våran nya Hymer Tramp 2018 hos Scandic & Nordic Reisemobile som ligger i Handewitt, 5 km från Flensburg.
Mycket bra att ha att göra med inkl dansktalande säljaren Jan Zameit.
En stor fördel är att man köper priset till nettopris och behöver inte ligga ute med den tyska momsen.
När vi div servicearbete så gör vi alltid det i Tyskland och dessutom till ett klart lägre pris än i Sverige.
Hur hanterar du momsen då?
 

Per & Leena

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4105
Medlemskap
2023
Skickar en kopia på kvittot till skatteverket i Sverige och betalar in 25% av nettopriset i moms.
Sedan vill säljaren ha en kopia på att momsen är betald i Sverige.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hur upplever ni som köpt från Tyskland att service mm funkar i Sverige? Surheter med importerad HB?

Många handlare i Sverige har dålig attityd när de får veta att bilen är importerad.
De saknar servicekänsla och långsiktigt tänk.

Resultatet blir att jag handlar från de med bra bemötande där jag känner mig välkommen. Vill man inte ha mig som kund slipper man. Jag får handlat det jag behöver ändå.

Dåligt bemötande från flera handlare i Sverige är inte, för mig, ett skäl till att betala 200 - 250 kkr mer för den bil vi idag har. Jag kan köpa många liter diesel för mellanskillnaden och få ett bra bemötande.

// Niklas
 
Senast ändrad:

Alasjö

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
17998
Medlemskap
2024
Vi köpte en 6-månaders hyrbil av Hymer i Bad Waldsee 2014, mycket hjälpsamma och serviceinriktade. Bemötandet hos Hymer i Sverige är inte det bästa men vi har fått fukttester utförda hos dem utan problem.
// Rolf L
 
Toppen