• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jourhavande veterinär i juletid

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Varför blir alltid djuren sjuka, just när det är som mest olämpligt?
Om man är ute på resa eller om en storhelg närmar sig, då om aldrig förr blir det något dj...skap.
Det ligger nog en förbannelse uttalad i detta faktum eller är det bara undertecknad som
upplever det så efter drygt 30 år med hund och katt?

Har man som vi en Samojed, så är knorren på svansen första tecknet på
att något inte står rätt till. Hänger han med huvudet också, ja då börjar det bli riktigt illa däran.
Lagom nu på julafton syntes tecken på att något var på gång med våran Nikko.
Verkade inte alls lika glad och pigg längre och svansen slokade misstänkt illavarslande.

Liknande symtom hände tidigt i höstas, när vi var till Bornholm med husbilen. Vi fick avbryta
den planerade veckan i bästa sensommarväder och det var inte helt lätt, att boka om biljetten
tillbaka till Ystad. Inte när man åker husbil, för platserna är ju som bekant begränsade.
Troligen hade Nikko (liksom Ferdinand i Kalles jul) då lagt sig på en ilsken geting och detta
hade triggat i gång en mycket smärtsam allergireaktion. Vad gör man ute med husbilen?
Hur hindra att jycken slickar upp såret ännu värre. Fick klippa till en T-shirt och
trä bakbenen och svansen genom öppningarna. Såg lite småroligt ut i all bedrövelsen.

Bornholm.jpeg

På Juldagen blev nu läget uppenbart akut, ordinarie veterinärer finns naturligtvis inte
tillgängliga förrän en bra bit in på nästa år. Klart att dom också behöver vara lediga...
Med lite tur lyckas vi äntligen få en tid på annandagen hos jourhavande klinik i Borensberg.

Jodå, Nikko visade sig ha rejält fukteksem och en s.k. Hot spot har uppstått på bakbenet.
Det blir akut sövning, rakning på ett antal ställen utmed vänstersidan och kortisonbehandling.
Tänk dig en stolt och fluffig Samojedhane förvandlas till en amatörmässigt klippt pudelliknande hund med huvudet i en tratt. Det är tur, att hundar inte speglar sig så ofta... men det måste kännas i hundsjälen ändå. Höger sida = Samojed, vänster sida = Pudel?
För att inte tala om besväret med den stora tratten, som häktar i och är hela tiden i vägen.
Tur att man inte är på resa med husbilen just nu i denna gång. Ja, ni förstår ju själva,
att en stor hund (stundtals panikslagen) med huvudet i en tratt inte är den bästa kombinationen
att ha i husbilens trånga utrymmen.

Nu ett par dagar senare har antibiotika och annan daglig behandling lugnat ner Nikko´s stora
besvär och vi ser med tillförsikt fram emot tillfrisknandet. Vi smyger ut tidigt på morgonen och
uträttar de naturliga behoven i skydd av mörkret och hoppas, att pälsen snart växer till sig...
Hans förråd av tuggben ligger ute på försäljning (även på HBK) pga av risk för ev allergiska
symtom efter dessa tråkiga problem.

Ja, så har vi haft det i julhelgen och nu inväntar vi bara att nyårsaftonen inte ska ställa till det
alltför mycket för jyckens del. Nä, han är inte direkt skotträdd, men visst blir han orolig och nevös
när det smäller runt omkring knutarna. Det är inte svårt att förstöra en hund för livet med ett
oförsiktigt nyårsfirande. Hoppas på ett Gott slut och Gott Nytt År från en hund-HBK:are.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Hej,
jättejobbigt med sjuka och skadade djur, jag vet efter 35 år med hundar och katter. För att slippa ett djur med tratt som slår i och fastnar överallt har vi de senaste 20 åren använt en uppblåsbar skyddskrage i stället. Finns i olika storlekar på både apotek och i djuraffärer. Den går lätt att reglera med kardborrband. Djuren kan äta utan att mat fastnar på trattkanten m.m..
Hoppas Nikko kryar på sig snart.
Gott nytt år önskar Timmy (13 år gammal katt) och Max (blandis på 15 månader) samt
Karin:)
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Tack för tipset om den uppblåsbara kragen :). Den är absolut trevligare att använda, men...
Nackdelen är att Nikko mycket galant och utan större besvär kommer åt yttersidan på låret.
Fungerar nog kanske bättre på mindre hundar och framför allt om sår-området sitter längre fram
på kroppen. Det är lite synd, men vi är faktiskt tvingade att använda tratten. :(

Besvärligt för jycken och visst önskar man själv något ljudlösare alternativ frampå nattimmarna,
när Nikko dundrar fram med sin tratt i jakt på någon ny sovplats.
Vi ställde fram stolar där det var som mest trångt för att spärra av, men han har lärde sig att bocka
ner huvudet och med trattens hjälp skjuta stolen framför sig för att komma intill sin vanliga liggplats,
kanske den tredje i ordningen....

Mycket dunder och skrammel helt i onödan, flyttade bort stolen och lät honom krångla sig fram ändå,
ända fram till nattduksbordet. Där fastnar han obevekligt i något handtag, när han ska vända runt
mellan vägg och sängkant. Han (den dumskallen ;)) har inte förstånd ännu, att det är en helt omöjlig
manöver med huvudet i tratten, fastnar i elementet... får backande ta sig baklänges till annan plats.
Det här upprepas ett antal gånger under natten och det är tur att man är pensionär och kan ta igen
den förlorade sömnen framför något TV-program....
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Ett litet välment tips, som inte riktigt har med den här saken att göra.

När vi ska göra något icke akut med våra hundar som avmaska, ge fästingmedel eller liknande, så gör vi det alltid på en måndag. Då hinner eventuella komplikationer att visa sig innan helgen och vi slipper förhoppningsvis leta upp jourveterinärer och betala dyra jouravgifter. I varje fall Agrias försäkringar betalar inte jouravgifter.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Efter att ha behövt anlita veterinärer vid olika tillfällen har jag alltid fått känslan av att vissa av dem (inte alla) försöker utnyttja situationen så långt det går och då tänker jag inte på helgtillägg etc.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Efter att ha behövt anlita veterinärer vid olika tillfällen har jag alltid fått känslan av att vissa av dem (inte alla) försöker utnyttja situationen så långt det går och då tänker jag inte på helgtillägg etc.

Ja, det finns tyvärr en del som överbehandlar och tar prover, som inte är relevanta för åkomman ifråga.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jan, det får mig att tänka på och dra paralleller till eventuella förestående
verkstadsbesök med husbilen... :eek:

Men för att återgå till ämnet, så finns det inget värre än att se ett djur lida i sina plågor
utan att kunna göra något vettigt åt saken på egen hand. Det enda man kan göra, är att
så snabbt som möjligt få adekvat hjälp och komma under behandling.
Då är jag oerhört tacksam över, att det finns djurkliniker som har jour även fast det är julhelg.
På det viset kanske djuren har bättre än vi människor i vissa avseenden. ;)

Visst kostar det en rejäl slant på djurkliniken, men det är värt varenda krona (tro mig)
att kunna förkorta lidandet, om så bara för en dag eller så.
Idag mår Nikko betydligt bättre efter sin dagliga vård / medicinering och svansen ligger
på topp allt oftare. :)
Har slutat bry om hans nuvarande utseende och även än pudel är vacker i sin skepnad. ;)
Vi tar morgonpromenaden med högburet huvud, båda två, fast den ena har det i tratten. :p
Tack alla. som läst och engagerat sig i "min lilla julhistoria".
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Ja, tordan!

De flesta av oss gör väl allt för våra djur.

Men det skadar faktiskt inte att fråga vad veterinären förväntar sig att kunna utläsa av proven. Vid något tillfälle har jag då fått svaret: "Vi kan vänta med det provet och se om det behövs." Vissa prov tar man nog ibland utan eftertanke.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Men det skadar faktiskt inte att fråga vad veterinären förväntar sig att kunna utläsa av proven. Vid något tillfälle har jag då fått svaret: "Vi kan vänta med det provet och se om det behövs." Vissa prov tar man nog ibland utan eftertanke.

Även på människor kan det nog ibland vara idé att fråga vad provet skall vara bra för. Kostnaden för de proven ser man ju inte, vilket man ju gör hos veterinären, men den finns likaväl (och är antagligen högre än hos veterinären).

MVH
Hans
 
Toppen