• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Frankrike

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Nu har jag kommit till Frankrike efter en ganska händelsefattig resa från Palamos i Spanien. Resesällskapet har försvunnit någonstans i trakterna av Narbonne. Meningen var att vi skulle träffas i Carcasonne men de har inte dykt upp än.

Alltså, på vägen passerade jag Palamos' ställplats, knappast mer prisvärd än campingen, i varje fall inte under lågsäsong.

1 stpl palamos.jpg

Några mil från Palamos tittade vi in i en liten husvagnstillbehörsfirma med ett ovanligt litet och dyrt sortiment.

2 tillbehör.jpg

Spanien är ju ett av Europas främsta djurplågarländer. Den stackars bandhunden som förmodligen skulle vakta husvagnarna på natten såg klart deprimerad ut.

3 hund.jpg

Gränspyramiden passerades och resan gick vidare mot Carcasonne.

4 pyramiden.jpg

Jag körde småvägar och två gånger var jag nära att bli nermejad av fartfantomer i lastbil. Jag trodde jag skulle få se en glimt av Canal du Midi men allt jag såg i den vägen var den här stilla floden.

5 flod.jpg

Så småningom dök Carcasonne upp och här står jag nu på ställplatsen.

6 carc.jpg

De andra bilarna i sällskapet är fortfarande försvunna någonstans i Sydfrankrike.

Jappe

Psst. Nu kom dom.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Frankrike

Jag vaknade efter en lugn natt på ställplatsen i Carcasonne. Min KOL (kronisk obstruktiv lungsjudom) besvärade mig men jag fann på råd. I bilen bredvid fanns ju en kompis utrustad med kamera. Han fick hedersuppdraget att ta några bilder av borgen.

1 tre ...jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

Jag tänkte när jag lämnade Carcasonne att jag skulle ta några bilder själv men borgen var svårfångad utifrån på grund av det stora intresset för denna magnifika skapelse från en tid när allmogen hade större anledning att frukta sina hövdingar än idag. Visserligen var inte atombomben uppfunnen än men den är så vansinnigt vulgär så att t.o.m. militären avskyr den. Ingen heder, ära och hjältar med ett sådant vapen, bara rått krig utan "finess" i mördandet.

Adieu Carcasonne!

0.jpg

3,5.jpg

11 lämn. borgen.jpg

Eftersom det var kallare norrut än söderut, föga överraskande, så stack jag ner till Agde där jag befinner mig nu på en lantlig ställplats. På vägen dit fortsatte jag mitt idoga sökande efter kanalen, Canal du Midi, men förstod efter ett tag att det nog vore lämpligare att leta efter kanalen på kanalen och inte på vägen. Några bilder fick jag ihop i alla fall + en bifogad miniatyr som inte skulle vara med egentligen!

7 C du M.jpg

8.jpg

9.jpg
 

Bilagor

  • 10.jpg
    10.jpg
    778,7 KB · Visningar: 45

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Frankrike

Jappe, kör mot Marseillan Plage och vidare mot Marseillan så ser du platsen där Canal du Midi flyter ut mot Medelhavet via Sete. I Marseillan kan du besöka vinhuset Cave de Richemer (butik) vid småbåtshamnen för inköp av lite vin för resan norrut. Om två månader kör vi söderut till samma plats för semester. Vi har tillbringat många somrar där men säsongen är ännu i sin linda och allt är inte öppet. Trevlig resa norrut Jappe. Vi följer din resa med stort intresse.
Hälsningar Janne
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Frankrike

Jag har nu vilat upp mig på diverse vingårdar i södra Frankrike och står nu på en kanonfin gratis vingårdsställplats i Chusclan, nära Orange, 44 8 44 4 40 37.

Ställplatsen nära Agde:

1 stpl.jpg

Tyvärr är vissa vägar i Frankrike så usla och vägbulorna överdimensionerade, i synnerhet nära skolor, så att min skrivare ramlade ner och slog sönder bordet som samtidigt delvis är en underlagsskiva för sängen. Eftersom jag har varit med förr så tog jag fram såg och en lämplig list och fixade det snabbt och lätt. Skrivaren ser lite sned och konstig ut men det gör inget. Jag hade ändå tänkt köpa en ny. Den här skrivaren hade så förpipplat många finesser så den blev odrägligt långsam och svårhanterlig. Nästa gång jag köper skrivare så kommer jag att köpa den billigaste med dyrt bläck. Bläcket köper jag på ebay för en tjugondel av priset. :D

En mysig gratis vingårdsställplats nära Uzès:

2 dörr.jpg

3 gården.jpg

Återkommer när jag kollat dagens vingård närmare.

Jappe

Psst! Äntligen!

skrivaren.jpg
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Frankrike

Jag lämnade svalkan i husbilen och tog en runda på ställplatsen. Varmt och skönt. Solen sken som bara den!

00.jpg

11.jpg

12.jpg

Ställplatsen:

1 stplen.jpg

Officiellt har ställplatsen bara sju platser, markerade och med bänkar och bord m.m. men planen är stor och det finns plats för många fler husbilar.

2 rikt stplerna.jpg

Fylla/tömma givetvis!

3 F T.jpg

T.o.m någon sorts elgrunka som också verkar vara gratis.

4 el.jpg

Väldigt fin ställplats! Allting gratis. Undrar hur vinerna smakar! Ska man gnälla på något så är det att någon wifi kunde jag inte hitta.

Koordinaterna: N44 8 44 E4 40 37

Jappe
 
Senast ändrad:

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Frankrike

Den floden har jag åkt på med hyrd båt.
Jag brukar vara nere vid Escapte där en kompis köpt en vingård alldeles vid Carrgasone :music-icon:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Frankrike

Min dator jävlas idag trots att jag kostade på den en ny fin SSD-disk nyligen. Eller är det Telenor som krånglar eftersom jag använder många giggar? Den är väldigt trög och ibland kan man läsa "Begränsad tjänst" på routern.

Nåja. I morse var det katastrofstämning i husbilshemmet. Jag hade brustit i planeringen och hade bara ett ägg kvar så efter frukosten var jag tvungen att lämna den fina ställplatsen i Chusclan efter att ha tömt och fyllt.

1.jpg

Skyltningen är inte så påträngande i Frankrike som i många andra länder så det var inte lätt att hitta en livsmedelsaffär men till slut lyckades jag hitta en affär och kunde fylla på förrådet.

Här hade jag tänkt lägga in flera bilder från den vackra franska landsbygden men jag hoppar över det eftersom det tar sån evig tid. Så småningom kom jag till nästa övernattningsplats, en riktig pärla som jag naturligtvis borde lägga in på HBK, Domaine Distaise, Grane. Den finns på Camper Contact, en ställplatsapp som jag använder mycket.

Några bilder därifrån ska jag försöka lägga in.

Här finns en affär som säljer lokalodlat.

2.jpg

3.jpg

Detta tog en evig tid så jag ger upp. Kanske är det "franska Telia" SFR som har tröttnat på Telenors pionjärsfasoner.
Koordinaterna är N44 45 20 E4 52 2 enligt Camper Contact. Eftersom jag inte har France Passion så måste jag betala 4€ för en övernattning.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jappe i Frankrike

Internetproblemet kan ju bero på att telefonen får välja nät själv så man kan försöka gå in och byta manuellt.
Hade det problemet ibland med telenor och det är ju när man är på resande fot som den inte byter till bästa mottagning, men det är ett väntande när den söker osv, så man blir lite trött ibland.
Bäst du kör hem så det blir bra internet. Mottagningen i min plastracer är förmodligen bättre än i din plåtburk, varför finns det inte en kontakt för yttre antenn på telefoner?
Tycker synd om dej som måste vistas i gassande sol med värsta problemet -Ägg saknas! Det näst värsta är väl baconet, har du räknat hur många feta grisar du ätit upp den sista tiden?
Här hade vi -5grader och idag har regnet vräkt ner så lite hemsjuk blir du väl när du hör det.
Eftersom jag är konvalecent just nu kunde jag botansera över blockets elcyklar och eftersom du har en måste jag också köpa en fast jag inte kan köra än på ett tag verkar det som.
Du kan ju skriva en essä över människans kulinariska behov kontra rena materialistiska strävanden kopplat till ekonomin, det tror jag blir svårt?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Frankrike

Jag tänkte lägga in en bild på nallen + min enkla aftonmåltid bestående av div. ostar, gott Rhônevin och den egendomliga baconvarianten som jag tvingade i mig till frukost. Eftersom fläsket är rökt (fläsk? Jag tror det är sönderkörd död rökt häst, Hamburgerkött på svenska) så testade jag det till ostarna och det funkade, liksom till vinet. Något konfunderad blev jag när jag plötsligt fick en längtan efter päron. Jag har aldrig gillat vare sig druvor eller päron till ostbricka. Ost och vin, en oslagbar kombination men blanda in frukt i sammanhanget, nä! På min tid serverades ofta ostbrickan med mer eller mindre sura druvor som alltid skar sig med både vinet och ostarna. Det var någon sorts standard på den tiden. Päron borde passa bra, faktiskt men det bör nog vara ganska sött och då kommer ju kolhydrataspekten med i bilden.

Jag fick till någon sorts bild med pladdran men jesus perkele maradona vilken skillnad det är på en pladdra och en riktig kamera. Jag hade faktiskt tänkt ta med min enkla måltid i bilden men det var fullständigt omöjligt att få till en vettig exponering så jag visar bara bilden på Bredbandskollen. Detta måste vara världsrekord! Så är det inte hela tiden men ganska ofta.

20170425_183722.jpg

Jag antar att "bilden" blir rättvänd eftersom jag hade långsidan ner och kameralinsen upptill men säker är jag inte.

Jappe

Psst. Tänkte väl det! Alltså långsidan ner och den lilla plastbiten som kallas objektiv upptill så kommer bilderna rätt. Att jag använder pladdran och inte datorn beror på att datorn är otroligt seg vid sådan låg uppkopplingshastighet. Det är väl där pladdran är överlägsen, men för övrigt....

Psst 2. Jag blir tvungen att veva igång datorn ändå för det kommer in beställningar på en viss bok och sådan hantering klarar jag inte på en pladdra. Det tror jag ingen gör. Möjligen Knarrevik. :D
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Frankrike

Nej, det är fel! Pladdran är till för mänsklig kommunikation; klösbrädan är till för katters pedikyration!

Jappe

Psst. Vansinnigt gott Rhônevin! I 3-literskartong! I Frankrike??!! Men det var dyrt! Nästan 100 spänn (sek).

Psst 2. Var fick du "Näppe" ifrån?
 
F

F.d. 55500

Guest
Sv: Jappe i Frankrike

Jag känner dig bara här Jappe sedan några år tillbaka
Tror du är Göteborgare ????
Så härligt att läsa vad du skriver du har gåvan, jag är 46 skulle vara roligt att träffas dig. Att bli utslängd som du skrev om vid något tillfälle! Drömmer om det oxå bara att få göra vad man vill och bara åka iväg!
Var rädd om dig Jappe jag heter SCHRAMM så du förstår säkert minna rötter?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Frankrike

Så himla kul var det inte att bli utslängd från sitt hem, 75 år gammal, när jag låg på sjukhus med en jobbig cancer, min fjärde, och fick "bråten" placerad utanför Alingsås.

Men hellre en dram i timmen
än en timme i Drammen, som norsken säger

Så du får gärna bjuda på en dram
om vi ses nån gång, herr Schramm

Visst är jag Göteborgare.

Jappe

Psst. Den som inte bor i eget hem är ofri, sa' någon, senast Göran Persson som såg till att skaffa sig ett riktigt schabrakhem.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jappe i Frankrike

Pladdran låter både svenskt och säjer vad man använder den till, mobil säjer ju inget möjligtvis att man inte har rörelsehandikapp.
Om alla börjar använda pladdran kommer du snart in ordboken.
Kan dina internetproblem bero på att du gjort slut gigabyten så attt den går ner i sparläge?
Sen får du kolla om den får välja bara 4g eller det står automatiskt för då kan den hitta gsm som ju bara är i nödfall.
Att datorn är långsammare beror på mängden information den skickar.
Den som är satt i skuld är inte fri hette det väl sa persson och snodde våra pensionspengar och förstörde hela skolsystemet och den kommunala ekonomin.:mad:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Frankrike

De där runda bitarna som du inmundigade tyckte jag såg ut som tunnskivad rökt fläskfilé. Kan förklara torrheten. De har något italienskt (tror jag) namn som jag inte kommer ihåg just nu. Har trakterat dem till rödvin och det gav mersmak.
EssoJ
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jappe i Frankrike

Jeppes motor är så sliten så den behöver minst 12% för att tända annars kan den skära ihop.
De där äpplena kommer väl från kina de sitter väl och skär dem i bitar för att få ner dom i flaskan och sen limmar de med superlim.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Frankrike

De där runda bitarna som du inmundigade tyckte jag såg ut som tunnskivad rökt fläskfilé. Kan förklara torrheten. De har något italienskt (tror jag) namn som jag inte kommer ihåg just nu. Har trakterat dem till rödvin och det gav mersmak.
EssoJ

Det kan nog stämma. De smakade riktigt bra med ost och rödvin. Det stod faktiskt bacon på paketet. I stekpannan kommer de inte fler gånger. Jag var nog lite misstänksam så jag garderade mig med ett annat bacon som såg riktigt ut och som uppförde sig väl i pannan. På den förpackningen stod det Poitrine de Porc!

Jappe

Psst. Vad är det med dig Bengtic? :confused:
 
Toppen