• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag är nog inte rumsren

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Fin i kanten har jag väl aldrig varit så den här episoden kanske är typisk för mig.
Efter att ha tillbringat EN natt i en bekants husvagn hade jag all den kunskap som erfordrades för att införskaffa en begagnad buss av fabrikat Scania årsmodell 1968.
Bussen byggdes om efter konstens alla regler, men det är en helt annan historia delvis dold i ett förskönande töcken.
Vi befinner oss alltså i första delen av 80-talet och vi hade snirklat oss fram genom landet på vår första långtur och hamnat på en camping utanför en håla som heter Mariestad.
På den tiden var det inte så vanligt med ombyggda bussar så vi sågs med en viss misstänksamhet av husvagnsfolket. På den här campingen hade vi dessutom hamnat i ett sällskap av mer snofsiga campare med Volvo och Cabby etc.
Nåväl vädret var underbart och hustru och dotter i yngre tonåren lapade sol och trivdes alldeles utmärkt.
I bussen hade jag, på uppmaning, lagt extra krut på det sanitära så vi hade en toalettstol av fabrikat Optisan som malde "produkterna" och pumade ut dem i hemsnickrad rostfri tank om 120 liter.
Den aktuella dagen utstöttes plötsligt nödrop från hygienutrymmet och hustrun påkallade serviceinsats. Toaletten spolar inte, hjälp!
Jag fixar! Som tur hade hon bara uträttat lilla behovet.
Simpelt, säkringen hade gått så ny sattes in och nytt spolningsförsök gjordes. Fjutt. Säkringen igen. Aj f-n.
Nåväl beställnignen på service kvarstod och prioritet var ETT så vad att göra.
Fram med lite verktyg och loss med mackapären. Att hålla till på matbordet, soffbordet eller diskbänken var inte att tänka på så varför inte ta hela rasket och hålla till ute på gräset?!
Perfekt!
32 sekunder senare delades en uppsträckning av fjärde graden ut och hustru med skamsen dotter avgick för hastigt påkommen joggingtur.
Fruntimmer är konstiga! Här lyder man order och får på skallen för det!
Även campinggrannarna fick andra bestyr att ta hand om så nog fick jag arbetsro alltid.
Det visade sig att det satt några långa vita snören i stolens kvarn och dom låste hela anordningen. Toalettpapper.
Fruntimmer är lite opraktiska! När något nytt skall tas i bruk eller monteras slösar dom en massa tid på att läsa bruksanvisningar och annat ovidkommande tjafs som fabrikanterna skickar med. Vi karlar AGERAR istället.
Nu var någon av konstruktörerna till sagda toalettstol lite finurlig så de viktigaste anvisningarna satt på en etikett på stolens lock.
ANVÄND ENDAST ENKELT OBLEKT TOALETTPAPPER.
Är dom dumma? Vem använder tidningspapper nu för tiden?
Enkelt oblekt förresten, vad är det? Var det sådant som dom sickat med i leveransen av stolenoch som tagit slut?
Efter att ha rensat kvarnen och skaffat rätt toalettpapper fungerade stolen perfekt och gör det än.
Fruntimmer har väldigt bra minne, när dom vill.
Det är nu mer än 20 år sedan detta utspelade sig men nog sjutton dras episoden fortfarande upp när det gäller att varna omgivningen (för mig).
/Nisse
 
H

hianders

Guest
Sv: Jag är nog inte rumsren

Man lär så länge man lever! :))
fru hianders HBK 145
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Jag är nog inte rumsren

Det är alltid roligt med lite "skitsnack"!
Än värre kan det vara på sjön med båttoaletter.
Vi har haft olika typer med och utan kvarn men problemen fanns alltid där såvitt man inte investerat i vacumtoa och det hade inte vi gjort.
Man kan lätt föreställa sig hur dåligt det fungerar när vägen ner till septiktanken består av en labyrint av rör i 90-graders vinklar som på några ställen inte är grövre än knappt 1 tum. När vi har haft gäster på båten så har jag fått se till att alla drack minst ett par glas rödvin om dagen för att det inte skulle bli stopp i krökarna.
Det blir liksom lite bättre konsistens då och lättare att pumpa ner i tanken.
Inte kul att behöva skruva isär och rensa detta med gäster i båten och det fanns ingen annan som erbjöd sig att göra detta.
Mvh
maskinbefaren kockjungman
och klosettdykare
:confused:
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Jag är nog inte rumsren

Tack Nisse för den berättelsen. Jag läste nästan mer mellan raderna även om de skrivna de var av yppersta klass. Du verkar vara en direktagerande gentleman som håller fruntimmerna borta från otäcka ting. Heder åt dig - och du - så bra att vi har en klosettdykare i klubben om något liknande skulle inträffa någon av oss.
Hälsningar från farbror Claes.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Jag är nog inte rumsren

Det där känner jag igen. Vi har också haft båt. Jag byggde om toaletten och installerade en septictank. Samtidigt installerades en elektrisk pump med kvarn. När båten var sjösatt skulle vi ut på vårens premiärtur. Inga problem med att använda toaletten, tvärt om. Perfekt med en tank så att toaletten kunde användas även i hamn. Därmed slapp vi använda de något schabbiga offentliga toaletterna. Tanken tömdes sedan till havs.

Semestern skulle tillbringas i båten, alla fyra veckorna. Under vinterns långa nätter hade jag läst många kataloger, både för båtar och husbilar/husvagnar. Jag hade snappat upp artikeln "Mjukt toapapper som lätt löses upp i toatanken". Sådant inköptes inför semesterresan. Allt var frid och fröjd när vi stävade ut från Björlanda Kiles småbåtshamn och semestern låg framför oss.

Efter första eller möjligen andra toalettbesöket var det dock slut på friden. Det var totalstopp i toaletten. Vad göra? Det var bara att bita i det sura äpplet och plocka fram verktygslådan och börja skruva. Det tog inte lång tid innan jag kunde konstatera att kvarnen och pumpen var totalt igenproppade av det nya fina toalettpapperet som skulle vara så bra för tanken. Men att det inte var bra för pumpen var det ingen som sagt.

Nåväl, nytt vanligt toapapper inköptes i nästa hamn och därefter fungerade allt perfekt. Ibland kan det bästa inte vara bra nog, utan lite för bra.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Jag är nog inte rumsren

Ja det verkar vara lite komplicerat att göra från sig på sjön;)

Själv gjorde jag lumpen på en båt som gick till botten med man och allt.
En ubåt alltså.
Där var det ingen barnlek att gå på muggen skall ni veta!
Trots skriftlig instruktion var det en och annan som det sket sig för när det hela skulle pumpas ut ur tryckskrovet.
/Nisse
P.S. vi fastnade i botten en gång men det är en annan historia
 
Toppen