• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

J5 på resa, kylfläkt slår inte till.

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej på resa ner till Ystad, upptäckte att temperaturen låg lite högre än normalt. Gick över 90 grader, men kylfläkten går inte igång.
Så, för att inte riskera kokning, monterade en strömbrytare istället för tempgivaren. Så när det börjar gå mot 90 grader startar jag kylfläkten manuellt. Ingen super lösning. Har många mil att åka, hoppas detta kan fungera. Finns det någon tempgivare som kan fungera? Ska vara 83° på termostaten, men vid vilken temperatur ska kylfläkten gå igång????
Ide'er på någon bättre lösning??? Finns det givare från andra bilar som passar??
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag hade en bil, där det glappade i kontakten på kylaren - tror det var jordfel (osäker efter måna år)
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Japp, jordfel är min första gissning. hade en J5:a och ett av alla jordfel var just kylfläkten.
/Åke
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Kylsystemet borde tåla temperatur upp till 100 gr ungefär.
Jag utgår från att det är trycksatt och kokpunkten är då över 100 gr
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om det trots allt är givaren som lämnat in så finns sådana att köpa. 280/290-modellerna av FIAT, Peugeot & Citroen är ju så gott som identiska.
Lüfterwiderstände Thermofühler - Augustin Group
ArtikelNr: 2800009
Thermoschalter mit (3) Kabel
Fiat Ducato Typ 280/290 bis Bj,93

sonstige Beschreibung: Peugeot J5 Citroen C25 (92-87° 87-82°)

Vergleichs-Nr / compare number
7.5601
VE14138
5951524
126410
EL10 5934
819828
2641101
330201
MCS1005
7,5601
290104002CC
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej på resa ner till Ystad, upptäckte att temperaturen låg lite högre än normalt. Gick över 90 grader, men kylfläkten går inte igång.
Så, för att inte riskera kokning, monterade en strömbrytare istället för tempgivaren. Så när det börjar gå mot 90 grader startar jag kylfläkten manuellt. Ingen super lösning. Har många mil att åka, hoppas detta kan fungera. Finns det någon tempgivare som kan fungera? Ska vara 83° på termostaten, men vid vilken temperatur ska kylfläkten gå igång????
Ide'er på någon bättre lösning??? Finns det givare från andra bilar som passar??

Kylfläkten går igång vid ca 92 grader.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Tack för era tips, ska försöka kolla på jordningen. Får beställa en ny givare när jag kollat upp jorden.
Det går ju bra att köra i landsvägs fart, det är köer i städer som blir lite bökigare. Men genom att styra fläkten med brytare så går det. Tur att man har lite kablar liggande i bussen.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Wessly, Fiat Ducato med ålder som din har ett helt koppel av jordningar i en krans till höger i motorrummet (sett framifrån). Iofs vet jag inte om kylfläkten jordas där men i vilket fall bör du kolla där så att allt ser bra ut och ev byta flatstiftskontakter som är glappa käften för att slippa framtida problem. Dessutom finns en likadan krans med flatsiftskontakter i kupen till höger om passagerarens fötter.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Ok, tack hade nog inte kollat vid passagerare fötterna.
Man lär sig hela tiden, tur det finns hjälp att få här på husbilsklubben.
Åkt från Sala och är nu i Kivik, blir några nätter på camping.
Varmt men härligt, ha det gott, och igen tack för tipsen.
 
Toppen