• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Järnsulfat - hur farligt är det?

F

F.d. 5322

Guest
Har använt mig av det gamla beprövade medlet mot mossa - järnsulfat.
Funderar på vad det är egentligen? Hur farligt är det?
Det står inte mycket på påsen mer än "standard"; tvätta händerna noga, skölj ögonen med rikligt av vatten osv.
Det känns nästa lite "amerikaniserat". Varna mycket så slipper vi problemen.
Finns kanske någon kemist i klubben som kan stilla min nyfikenhet?

//Lg
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Järnsulfat - hur farligt är det?

Hej. Jag är ingen kemist och v et inte så mycket om ämnet. Men jag minns i min barndom att pappa ibland köpte "järnvetriol" och gav till smågrisar (som förmodligen led av anemi).
Under tiden du väntar på svar från en kemist kan du läsa här Järnsulfat - Wikipedia
// Göte J
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Järnsulfat - hur farligt är det?

Det är dessutom tillåtet att använda vid odling av KRAV-märkt sallad. Så är det bara skadligt för mossa och sniglar är det väl rätt OK.

:-/<rister
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Järnsulfat - hur farligt är det?

Bra preparat mot mossa i gräsmattan. Har själv använt detta vid åtskilliga tillfällen.

Var bara noga när du lägger ut det så du får det jämt fördelat.

Själv försökte jag med em stroller-vagn vid ett tillfälle och dagen efter var hela gräsmattan grön- och svartrandig.

Detta eftersom jag inte hade varit så noga med var jag kört med srtollervagnen.
Lycka till
//Lasse J
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Järnsulfat - hur farligt är det?

En annan ännu bättre metod att bli av med mossa är att gödsla lite var 14 dag och klippa gräset varje dag. Bästa metoden är att använda en robotklippare eller om man vill kombinera allt på en gång så köp ett eller två får.
Om man klipper varje dag så är mossan och maskrossor och många andra ogräs borta på ett par veckor. Gödsling med stroller kombi plus tar bort så gott som alla flerhjärtbladiga växter i mattan. Kolla hur golfbanor gör.
 
F

F.d. 29911

Guest
Sv: Järnsulfat - hur farligt är det?

Som fd kemist så föreslår jag att du använder plasthandskar och skyddsglasögon.
Vid kontakt med hud :tvätta med vatten och tvål.
Stänk i ögon :skölj försiktigt med vatten (användes ögonlincer tag ut dessa och skölj.
Vid inandning : Frisk luft.
Hälsningar från HBK 5081
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Järnsulfat - hur farligt är det?

Jaha, nu förstår jag varför det finns så mycket asfalt.:rolleyes:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Järnsulfat - hur farligt är det?

Strö inte på medlet på gräsmattan. Lös ca en kkp i 10 liter vatten och vattna ut medlet. Det finns breda (ca 0,5 m) spridarrör att sätta på vattenkannan.
Medlet gödslar gräsmattan samtidigt, den brukar växa som attan efteråt.
Köp inte mossväck od. Gå till Granngården och köp det i säck. Kostar en bråkdel av färdigtförpackad.
//W
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Järnsulfat - hur farligt är det?

Tack för tipsen!
Särskilt det där med att vattna ut medlet lät intressant. Jag brukar inte ha problem att sprida granulat tillräckligt jämt men det var helt annorlunda med järnsulfat. Att det skulle vara lugnt väder, var en självklarhet men att vindstilla inte var stilla nog, visste jag inte.
Lite ojämnt blev det allt men det går ju alltid att göra om ;)

Vad har man ämnet till egentligen? Eller är det så att det enbart är framtaget mot mossa?

Kanske finns något alternativ i samma prisklass mot ogräs i gräsmattan? Vi har en tomt som är lite större än en normal villatomt. Ett tunnland ungefär och det är knappast ekonomiskt försvarbart att köpa en liten säck för X antal hundra spänn som bara räcker till 250 kvm, även om vi inte har gräs på hela tomten.

//Lg
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Järnsulfat - hur farligt är det?

Kanske finns något alternativ i samma prisklass mot ogräs i gräsmattan? Vi har en tomt som är lite större än en normal villatomt. Ett tunnland ungefär och det är knappast ekonomiskt försvarbart att köpa en liten säck för X antal hundra spänn som bara räcker till 250 kvm, även om vi inte har gräs på hela tomten.

//Lg

Ett tunnland! Nu snackar vi inte villatometer LG nu snackar vi lantbruk! :)

:-/<rister
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Järnsulfat - hur farligt är det?

Var till Granngården igår för att köpa Ferrogent (järnsulfat), slut där och slut på centrallagret :( Blev till att handla på färgaffären istället, 40:-/kg i stället för 189:-/15kg :(

Fick fin motion i alla fall, har också drygt ett tunnland tomt :p:

Peter :)
 
Toppen