• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Karosseri Iveco rattstång

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2029
Tydligen händer att man måste byte rattstång på husbilar byggda på Iveco ex: Concord, Monero, Carthago, mm
Någon som gjort detta?

Varför behöver man det? Nedersta knuten sitter oskyddat så den behöver smörjas, har fått det gjort när bilen var 8 år. Spejad med ptfe-spray medan man vrider ratten fram och åter. Finns det något annat fel?

Våran Concorde är 16 år och har gått 26000 mil, har aldrig hört talas om detta.
Var har du källan till detta påstående, undras?

Hejs
Claes 105
Besökte en Iveco verkstad i Tyskland, där detta påstående framfördes. Där av detta inlägg, intressant om någon har bytt den.

Jag kollade på Linertreff forumet, medlemmarna där har väldigt ofta Iveco chassi under sina husbilar.

Det som faktiskt återkommer i flera inlägg är:
Skrammel från den teleskopiska delen av rattstången. Löses med nytt fett i splinsen.

Gnisslande oljud från genomföring, smörjs med lämpligt fett. (PTFE?)

Hej, på en del rattstänger sitter det nållager med ytterhylsa av pressad plåt och rullarna mot rattsången. På en äldre Ducato så glappade ratten lite och det knäppte och ryckte till lite otäckt ibland när man vred på ratten. Det ena nållagret var torrt och trasigt så nålarna/rullarna inte satt på plats och själva stången hade också blivit sliten där rullarna hade snurrat. Ett nytt "finare" nållager med hållare för nålarna och så gick det att flytta lagret en bit så det hamnade på rattstången där den inte var sliten så blev det helt ok. igen, men en verkstad byter säkert stora delar så det blir helt original igen.
Om det nu kan vara ett fel liknande det som kommer på storebror Iveco ibland.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen