• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Italien

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Till Italien är det ingen som kör, eller? Det mesta här handlar om Spanien eller Portugal.
När vi har rest utan bil förut så har det blivit Italien. Tycker om mat å vin där.
Är det prisnivån kanske, jag ser att priset på ställplatserna är rätt mycket högre än i Frankrike t.ex. där vi är nu.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Till Italien är det ingen som kör, eller? Det mesta här handlar om Spanien eller Portugal.
När vi har rest utan bil förut så har det blivit Italien. Tycker om mat å vin där.
Är det prisnivån kanske, jag ser att priset på ställplatserna är rätt mycket högre än i Frankrike t.ex. där vi är nu.

Italien är mycket populärt, men inte i samma utsträckning den här tiden på året. Italien är nog populärast vår-sommar-höst.

Själva har vi besökt Italien ett antal gånger och rekommenderar absolut landet som husbilsdestination.

TommyD
 
Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Italien är mycket populärt, men inte i samma utsträckning den här tiden på året. Italien är nog populärast vår-sommar-höst.

Själva har vi besökt Italien ett antal gånger och rekommenderar absolut landet som husbilsdestination.

TommyD
Håller med Dig om det. Underbart land, med verkligen intressanta (på alla möjliga sätt) platser överallt. Älskar Italien. På Sicilien träffade vi äkta makar från Polen som husbilade där och hade som tema - följa kommissarie Montalbanos spår. Enda problem som jag ser; under sommaren ffa mitten juli till slutet av augusti så är där många Italienare som kör med sina husbilar och då blir det ont om platser även på campingar.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Till Italien är det ingen som kör, eller?
Jodå, vi har gjort Giro D'Italia (väst- ost- och sydkust), Sicilien runt och Sardinien runt och skulle gärna vilja göra om det. Fantastiskt vackert land, mycket kultur och den bästa maten i Europa.
Underbart land, med verkligen intressanta platser överallt. Älskar Italien. På Sicilien träffade vi äkta makar från Polen som husbilade där och hade som tema - följa kommissarie Montalbanos spår.
Vi instämmer helt. Vi gjorde något liknande för 8 år sedan beträffande kommissarie Montalbano, hälsade på hemma hos, men han var väl ute och fångade bovar.:)
Sicilien och Sardinien är våra höjdpunkter, skulle gärna göra om det, våren 2020 kanske? Våren och hösten är bäst, sommaren för varmt och vintern för kallt. Helt riktigt är det mesta lite dyrare än andra husbilsdestinationer i Europa men vår och höst är det nästan lika enkelt att hitta gratis nattparkeringar som i Grekland, då får det andra gärna kosta lite extra.
VH / Julian
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Skönt att höra. Då blir det fortsatt mål mot Italien. Trevligare ju längre söderut man kommer tycker vi.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Vi havde en rigtig fin forårstur til Italien med besøg på Gardasøen, Cinque Terre, Pisa, La Spezia, Lucca og mange flere.

Vi var ved Gardasøen samtidig med nogle Italienske helligdage, så det var svært at finde plads, da rigtig mange Italienere var uden med husbilen.

La Spezia var udgangspunkt for Cinque Terre, hvor vi sejlede til den fjerneste af de 5 byer, og så tog vi toget tilbage. Her kan man stå af toget hvor man vil og gå til den næste by, og så tage toget det sidste stykke. Vi tog også toget til Pisa, så vi ikke havde problem med at stille husbilen i en stor turistby.

Og så er det svært at finde en Italiensk restaurant, der kan ødelægge et måltid mad. Det er altid fint og godt.

Rigtig fin tur! Jeg kan kun anbefale, at I kører til Italien
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Här varit i Neapel några gånger och det är nog det stället i Italien jag har störst respekt för.Finns definitivt nogo- zoner som skall respekteras. Har skräckberättelser från boende som man inte tror är sanna. En kollegas svärfar klarade livhanken pga att han satt fast i säkerhetsbältet när bildörren slets upp under färd och en ung man ville ha hans klocka.
En annan aspekt är skicket på gatunätet. Är inte säker på att jag vill utsätta en egen ägandes bil för detta, hyrbil är ngt annat.
 
S

Sören-6830

Guest
Här varit i Neapel några gånger och det är nog det stället i Italien jag har störst respekt för.Finns definitivt nogo- zoner som skall respekteras. Har skräckberättelser från boende som man inte tror är sanna. En kollegas svärfar klarade livhanken pga att han satt fast i säkerhetsbältet när bildörren slets upp under färd och en ung man ville ha hans klocka.
En annan aspekt är skicket på gatunätet. Är inte säker på att jag vill utsätta en egen ägandes bil för detta, hyrbil är ngt annat.

Läser man Roberto Savianos bok Gomorra med beskrivningar av hur det går till i Neapel med omnejd blir man lite fundersam på om man ska våga åka dit.
Savianos maffiabok en livsfarlig succé | SvD
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Är det ställplatser som gäller eller fungerar fricamping och vanliga parkeringar? // Johan.
Det beror lite på årstiden. Under högsäsong finns många öppna campingar och ställplatser och det är något svårare att hitta lämpliga friparkeringar utan att vara ett parkeringshinder. Under lågsäsong blir det genast lättare att hitta friparkeringar och antalet öppna campingar och ställplatser minskar drastiskt. I bokform använder vi WOMO Mit dem wohnmobil nach süd-italien, band 35, 36 Osten + Westen och Bradt's Italian Travel Guides. (alla finns hos Adlibris).
Digitalt använder vi CamperContact + app och Park4night på plattan, + appen i telefonen. Men Italienarna kan sitt land bäst själva så även Camperonline.it använder vi flitigt.
Julian
 
Senast ändrad:
Toppen