• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isterbandlåda - lättlagad

H

hianders

Guest
Vill tipsa om en lättlagad och mycket god isterbandlåda (som jag just nu gör). Fick tips om denna rätt när barnen var små och inte ville äta de stekta isterbanden som de var. De åt med glädje denna rätt.

Beräkna en isterband/person.

Sätt ugnen på 175-200 grader.

Skala och hacka en gul lök (till två isterband) och lägg i stekpannan.
Lägg ner innehållet i isterbanden i stekpannan tillsammans med löken så att det finfördelas och stek en kort stund (skall bli lite grynigt).

Lägg blandningen i en smord ugnsfast form.

Gör en ägg/mjölkblandning (som till ungsomelett ungefär), salt och peppar och slå den över fräset i formen. Ha på lite fryst persilja strax innan rätten är klar i ugnen.

Grädda i ugn ca 35-40 minuter

Serveras med potatis och rödbetor.

fru hianders/Inger

som önskar alla en trevlig helg!:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest
Sv: Isterbandlåda - lättlagad

Gör det Calle! Jag lovar att du inte blir besviken!!

Glöm inte att salta och peppra mjölk/äggblandningen och gärna lite svartpeppar på isterbandröran.

Nu står rätten i ugnen och potatisen skall kokas. Blir klara ungefär samtidigt!

Inger
 
H

hianders

Guest
Sv: Isterbandlåda - lättlagad

Steker ni isterbanden först då när ni gör "Jansson"? Lök till?

När vi hade franska folkdansare på besök i Uppsala för många år sen så "vågade" vi inte ha ansjovis i frestelsen utan tog bacon och purjulök istället. Också en variant!

Inger
 
H

hianders

Guest
Sv: Isterbandlåda - lättlagad

Hundarna har inte fått smaka!! Men, i och med att det ínte är så starkt i och med ägg/mjölk-blandningen så skulle nog deras magar tåla denna rätt (åtm lite).

Voff

Inger/fru hianders
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Isterbandlåda - lättlagad

När jag gjorde lumpen på i3 örebro som kock ,så hade vi en furir som när det var isterband på G skulle vi hänga ett knippe i taket över pannan i kokvagnen, skulle vara där till allt fett droppat ur ,sen åt han dem som typ ölkorv det var inte så dumt med en kall till,
 
H

hianders

Guest
Sv: Isterbandlåda - lättlagad

Husbilsvarianten kom vi på under senaste resan.

Stek innehållet i isterbanden med lök. Slå över äggblandningen i stekpannan och rör lite tills det stelnar. Garnera med persilja.

Väl så gott som den man gör hemma i ugnen.

Inger
 
Toppen