• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isolering.

F

F.d. 27260

Guest
Hej.
Har precis kopt en Peugot Boxer som jag ska bygga om. Eftersom jag kommer att bo i den under langa perioder behover jag en bra isolering. Nagon som vet ett bra och kanske inte alltfor dyrt satt att isolera och forhindra fukt och rost???
Tacksam for svar. /Henrik
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Isolering.

Hej
Mitt förslag är Isoflex närmast plåten och gullfiber e.d mot innervägg. Isoflex används av järnvägsindustrin och förhindtar kondens på plåten Men billigt är der inte. Det kanske går att få köpa spillbitar som du skär till själv.
Se Home
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Isolering.

Hej Henrik!
Vad du än isolerar med så var 100% noga med tätheten vid skarvning och anslutningar.Allra minsta glapp gör så att vägg eller dörrplåten kondenserar.
Detta gör att isoleringen blir våt och därmed kyler i stället för att hålla kylan ute.
Råkar man behålla värmen i bilen så rinner fukten på väggarna istället.
Se till att ha bra isolering och bra ventilation så slipper ni fukt.
Mvh/ Lasse.
En gammal snickare som sett det mesta när det gäller fuktskador.
 
F

F.d. 426

Guest
Sv: Isolering.

Hej Henrik!
Då jag byggde om min cheva van i början av 90-talet, köpte isolerskivor från tyska Reimo, mycket dyra visserligen. Jag isolerade hela bilen med dessa.Väggar, dörrar golv och tak. Limmas direkt på plåten med kontaktlim. Nu är vi i år 2007, och fungerar perfekt fortfarande, ingen kondens inga rostangrepp. Plusvärde var att de ljudisolerar också.
Köper jag en ny husbil skulle jag nog köpa dessa skivor igen och isolera förarhytten.
Det enda som man inte kan göra något åt, om man nu vill använda förarhytten som bodel, är kallraset från rutorna. Idag använder jag alluminiumfole med luftspalter.
Anders
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Isolering.

En mycket bra isolering är 'betongtäckmatta', den är formbar, består av polyeten (som t.ex. används för paketering av livsmedel) och drar inte åt sig fukt.
Finns på byggvaruhus och är hyfsat billig eftersom den tillverkas i rätt stora mängder.

Här är ett datablad:
http://www.hunnebeck.se/pdf/forbrukningsmaterial/BETONG_Tackmatta.PDF

Isolera minst 20 mm, gärna 30 mm för att få ett bra K-värde.
;)
 
Toppen