• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Isolera för att dämpa motor- och vägljud

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Hej!

Undrar om någon gett sig på konststycket med att isolera mot en högt talande dieselmotor och kanske också högt vägljud?

Vi har en 97:a Hymer camp 644 vars motor minsann låter sig väl höras genom torpedväggen och vid höga varv näst intill omöjliggör kommunikation med övriga i husbilen. Bilstereo kan man gott glömma om inte volymen är justerad till fullt läge. Vi trivs dock jättebra med den, men så klart vore det trevligt om det åtminstone gick att dämpa motorljudet en smula.

Björn
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag köpte Biltemas ljuddämpningsplattor 30mm (självhäftande) och klippte/klistrade på alla plåtytor på torpeden i kupén. Sen tog jag butulplattor och klistrade invändigt i dörrarna och under mattorna fram.
Det blev betydligt bättre.
Sedan testade jag att knöla in en remsad flyttfilt under instrumentbrädan på strategiska ställen och det dämpade också en del.
Nu kan frugan kommunicera med barnen bak, själv är jag hörselskadad så jag får va glad om jag hör vad som sägs fram :)
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Hej Bäckis1843 och tusen tack för tipsen! :)

Låter som om du lyckats riktigt bra med att kväsa motorns försök till att förstöra all kommunikation inne i husbilen. Ska kolla vilka ytor som är möjliga att täcka med Biltemas ljuddämpningsmattor och också göra samma operation med butulplattorna som ska klistras in i dörrarna. Sambons barn frågade var jag ska köpa prylarna till husbilen och då jag log muntert så utropade de Biltema(!) i kör! Lider också själv av hörselnedsättning så det är extra viktigt att få ner ljudnivån och så klart kommer jag också att glädjas då sambon snabbt kan utdela tillbörliga kommandon åt barnen utan att skrika. :cool:
 
F

F.d. 22252

Guest
Svåraste är nog vägljudet motorljudet kräver en del jobb ta ut mattorna och biltemas 20mm självhäftande skumgummi och när det inte finns plats butyl plattorna och på vissa ställen både och.
Motorhuvens insida så klart kan vara bra att ta bort den befintliga ljudisoleringen och göra om.
Svårt att komma åt att isolera torpeden från motorummet men det kan betala sig.
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Svåraste är nog vägljudet motorljudet kräver en del jobb ta ut mattorna och biltemas 20mm självhäftande skumgummi och när det inte finns plats butyl plattorna och på vissa ställen både och.
Motorhuvens insida så klart kan vara bra att ta bort den befintliga ljudisoleringen och göra om.
Svårt att komma åt att isolera torpeden från motorummet men det kan betala sig.
Tack för tipsen! :)

Jo, torpedväggen inifrån motorrummet är en utmaning, men som du skriver så är det säkert värt mödan att hitta ytor för isoleringen. Ska kolla upp både dörrar och motorrum och lägga upp strategin. Håller nu på med att reparera ett antal hål i vår båt så slipning och Epoxi står på tur de kommande dagarna. Återkommer med bilder då jag tar itu med husbilsjobbet; kan ju eventuellt vara någon annan till hjälp och inte minst få synpunkter från er som laborerat med detta. :)

Björn
 
F

F.d. 22252

Guest
Hade en gammal corolla från -74 som väsnades en hel del kopia av kadett caravan på den tiden, rev ut alla mattor tog ut stolarna målade golvet med tjock underedsmassa och lade isolering i något tygliknande material var före skumgummits tid lade en ny matta över och det blev skillnad. mycket ljud kom in från växellådan och så är fallet nu också på min nuvarande husbil tidigare kunde jag inte hära vägljudet men efter behandling av växelåda och motor med RVS blev den tystare att jag bytte motorfästena betydde en hel del.
Min toyota kopia subaru försvann mycket motorljud med RVS i 100km så är det i stort sett bara vägljudet som hörs.
De höga frekvenserna är lättast att dämpa bort de låga är väldigt svåra.
Laga hål i en båt är inte lätt, duger inte med biltema grejor om det skall bli bra riktig glasfiber matta i hög kvalite och epoxi istället för polyester tycker jag är bäst.
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Tusen tack för tipsen bengtic! :)

Minsann en del att tänka på angående husbilen och är jätteglad över alla tips som kommer in.

Vad plastbåten anbelangar så kan du nog ha rätt om Biltemas glasfibermatta, men har tänkt mig att använda epoxi och glasfiberväv då jag helst önskat att båten redan var sjösatt. Av vad jag läst mig till - trots två läger, Polyester eller Epoxi, och det mesta uttalat av kompetent folk i branschen, så verkar just epoxin vara det jag ska använda om jag vill ha båten sjösatt. Av vad jag förstått har väl Polyestern lång härdningstid och handlar om veckor enligt branschfolk. Vad säger du om det bengtic? :)
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
421
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Tusen tack för tipsen bengtic! :)

Minsann en del att tänka på angående husbilen och är jätteglad över alla tips som kommer in.

Vad plastbåten anbelangar så kan du nog ha rätt om Biltemas glasfibermatta, men har tänkt mig att använda epoxi och glasfiberväv då jag helst önskat att båten redan var sjösatt. Av vad jag läst mig till - trots två läger, Polyester eller Epoxi, och det mesta uttalat av kompetent folk i branschen, så verkar just epoxin vara det jag ska använda om jag vill ha båten sjösatt. Av vad jag förstått har väl Polyestern lång härdningstid och handlar om veckor enligt branschfolk. Vad säger du om det bengtic? :)
Luktmässigt har Epoxi en klar fördel, luktar nästan inget i förhållande till Polyester. Epoxi är mer seg än Polyester.
Det finns långsamhärdande och snabbhärdande Epoxi. Epoxi kräver en annan typ av lamineringsmatta än den man använder till Polyester.
Jag har plastat igen 50 mm hål på en båt. Till det första använde jag West System snabbhärdande Epoxi. Den härdar ner till 5 plusgrader. Andra gången använde jag Biltemas lamineringsepoxi. Enligt instruktionen skall man ha 20 grader för att den skall härda. Jag hade nog som mest 15 grader och den härdade då också. Det är säkert en god säkerhetsmarginal vad det gäller temperaturen.
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Luktmässigt har Epoxi en klar fördel, luktar nästan inget i förhållande till Polyester. Epoxi är mer seg än Polyester.
Det finns långsamhärdande och snabbhärdande Epoxi. Epoxi kräver en annan typ av lamineringsmatta än den man använder till Polyester.
Jag har plastat igen 50 mm hål på en båt. Till det första använde jag West System snabbhärdande Epoxi. Den härdar ner till 5 plusgrader. Andra gången använde jag Biltemas lamineringsepoxi. Enligt instruktionen skall man ha 20 grader för att den skall härda. Jag hade nog som mest 15 grader och den härdade då också. Det är säkert en god säkerhetsmarginal vad det gäller temperaturen.
Tack Jolie för tipsen!

Tja ... bara då konstatera ett Epoxi verkar vara grejen för succé. :) Det är fyra hål som ska lagas och av det jag läst och det du skriver så verkar då Epoxi bästa alternativet om båten ska få guppa på älvens vatten den här sommaren. Om du inte har något emot det Jolie så pm:ar jag dig med ytterligare några frågor.
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hejsan!
Betr. ljuddämpning i det allmänna fallet.
Jag har yrkesmässigt, med framgång, dämpat ljud m.h.a.
både Bitumen-matta kombinerat med Bonded foam ovanpå.
Bitumen-mattan närmast plåtytan, inte över hela ytan.
Sedan Polyetern, Bonded foam ovanpå, helst hela ytan,
åtminstone avsevärt större än Bitumenbiten.
Vad är då Bonded foam?
Jupp, sönderhackad, hoplimmad, återvunnen Polyeter av olika densiteter,
därav den brokiga färgen!
Poängen är att olika densiteter dämpar olika frekvenser,
hmm Nice egenskap där!
Dessutom kan man hävda "recykling" argumentet, om man känner för det ;-)
Bitumen är energi-absorberande och kan därmed bidra till att ändra
resonans-frekvensen (självsvängning) på den yta som den appliceras på.
Vis av dålig erfarenhet,
så vågade jag aldrig lita enbart på dessa självhäftande limmer!
Så i tjänsten kompletterade jag även med någon typ av mekanisk förankring.
Vill gärna nämna det som ett komplement till alla dubbelhäftande tejper! :)
Tecknar jag med hopp om en framtid i öronbedövande tystnad! :)
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Hejsan Raasken och tack för en hel drös med tips!

Öronbedövande tystnad är något jag gärna välkomnar! :) Bara konstaterar att du verkar ha koll på diverse olika material som lämpar sig för att dämpa ovälkomna ljud; vilket inte jag har. Däremot, självsvängning, resonansfrekvenser och dämpade frekvensområden, t.ex. låg-, bandpass- eller högpassfilter, har jag koll på genom tidigare profession och i min hobbyverksamhet, men då det kommer till att dämpa olika frekvenssegment inom hörbara området så blir det till att bränna kork - ja i hjärnan då. I vart fall kanontips och känner igen en del av av de material du räknade upp. Nu gäller bara att hitta yta för att applicera allt vilket förmodligen inte rakt genom blir en enkel operation, men det innebär i alla fall att riva ner en del av instrumenteringen och också dona på mot torpedväggens utsida; alltså från motorrummet. Skulle nästan kunna tro att du är i ventilationsbranschen så som du uttrycker dig. :) I vart fall, tack igen för mycket bra tips!
 
Toppen