• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isolera en skåpbil på det minst sämsta sättet

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har köpt en Citroen Jumper som skall byggas om till husbil. Var i kontakt med Isopol för att kolla om det var möjligt att spruta polyuretanskum. Dom fyller inte balkarna pga risken för bucklor. Dom öppna ytorna gick bra, Men dom friskriver sig från ansvar men tillägger att dom isolerat flera husbilar med ett bra resultat. Så den vägen känns stängd.
Att isolera med antigen Xps eller liggunderlag av Eva typ eller matta för att täcka gjutningar. Det är tidsödande men borde ge ett bra resultat om man är noggrann.
MEN det är balkarna som är det stora problemet. Vill inte skapa en grogrund för rost.
Så ni får gärna komma med förslag på hur jag skall gå tillväga för en bra och långsiktig lösning
Ha det
 
F

F.d. 22252

Guest
Du kan ju börja med en bra rostbehandling av balkarna blåsa ur dom med tryckluft först det lär ligga en massa skräp i botten som ska bort. Enda bra sättet att isolera är nog med skum annars får man försöka stoppa i bitar av cellplast där det går. Balkarna brukar ju vara ganska smala och är ju till för att styva upp plåten så det borde fungera, man kan ju lägga stöd från utsidan dra runt ett spännband runt bilen och lägga ett cellplastblock emellan. Det går ju att fylla en bit i taget av balkarna och sen ska man nog se till att det inte är varmt och fuktigt så expansionen tar fart. Skummet kommer ju hindra den varma inneluften att kondensera på plåten. Hade en fiat fiorino skåp som jag började bygga om, där hade man "rostskyddat" med en bit skumgummi innanför en list som satt fast med hål i plåten och klammer, ideen där var att hålen som naturligtvis var sönderskavda redan på fabriken skulle dra in vatten via listen till skumgummit som behöll vattnet så att det började rosta.
Man kanske inte behöver vara så orolig för invändig rost egentligen om man tänker på hur plåtisarna är gjorda så dåligt är nog svårt att göra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Den enda isoleringen jag såg verkade vara sån där självhäftande bitumengummiskivor för ljudisolering sen på med stora plastskivor för att täcka det hela. Skulle önska att man rostskyddat bakom hjulhusen ner till skärmkanten, den är ju bara punktsvetsad och tätad och där kommer rosten efter några år det vet ju alla, balkarna gjorde vad jag kunde se inget åt. Körde filmen i låg uppspelningshastighet men den rycker mycket, farten har man genom att plocka bort filmrutor. Inte mycket isolering där kommer gå åt mycket gas de flesta har vad jag vet inte ens fast elvärme installerad. Ändå kostar dom 6-700000kr.
Sånt kan man säkert göra bättre själv läs affzells sprintertråd.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Om man skall spruta in skum i balkarna så måste man öppna upp dem så det blir rätt stora hål där skummet kan expandera. Dessutom får man mindre köldbrygga om en del av plåten tas bort. Mkt viktigt att sen rostskyddsbehandla noga och låta det torka innan skummet sprutas in. Själv körde jag med linolja från Bilbutterix som rostskydd. Kolla gärna i min byggtråd "Ambulansen"
 
Toppen