• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter

Birgitta o Kalle

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
8267
Medlemskap
2024
Hej,
vi har tänkt ha en konverter, 300W, med ren sinus till TV:n i husbilen.

Någon som har erfarenhet av en sån där inte fläkten går konstant?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej,
vi har tänkt ha en konverter, 300W, med ren sinus till TV:n i husbilen.

Någon som har erfarenhet av en sån där inte fläkten går konstant?
Finns många att välja på, dessa små inverters har inte fläktkylning så det är inget problem, men ska du driva TV är det bättre att satsa på en som klara 12V direkt.
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Finns många att välja på, dessa små inverters har inte fläktkylning så det är inget problem, men ska du driva TV är det bättre att satsa på en som klara 12V direkt.
Har precis köpt en sån. Rea på Kjell just nu på denna så den kostar 999:-
Funderade på denna eller den med 1000W då det inte var så stor prisskillnad innan sänkningen. Men nu fick det bli denna.
Den har en fläkt, men tempstyrd så den ska bara gå när den behövs. Har inte fått fläkten till att starta ännu då jag laddat två laptops samtidigt.
Ska testa med mera last när jag hittar nåt lämpligt att plugga in.

Min tanke med denna är just att kunna ladda lite datorer och annat som inte har 12V när jag ändå kör om jag inte räknar med att ha tillgång till 230 när jag kommer fram. Lite rädd för att tömma batteriet när man står still, men man får väl prova sig fram. Har ett AGM 95Ah.
Har ingen TV i bilen, skulle jag skaffa en så skulle jag försöka få tag på en som klarar 12V.
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Har precis köpt en sån. Rea på Kjell just nu på denna så den kostar 999:-
Funderade på denna eller den med 1000W då det inte var så stor prisskillnad innan sänkningen. Men nu fick det bli denna.
Den har en fläkt, men tempstyrd så den ska bara gå när den behövs. Har inte fått fläkten till att starta ännu då jag laddat två laptops samtidigt.
Ska testa med mera last när jag hittar nåt lämpligt att plugga in.

Min tanke med denna är just att kunna ladda lite datorer och annat som inte har 12V när jag ändå kör om jag inte räknar med att ha tillgång till 230 när jag kommer fram. Lite rädd för att tömma batteriet när man står still, men man får väl prova sig fram. Har ett AGM 95Ah.
Har ingen TV i bilen, skulle jag skaffa en så skulle jag försöka få tag på en som klarar 12V.
Kopplar jag in frugans hårtork så kan jag köra den på lägre värme. drog då ca 350W enligt displayen. Då drog fläkten igång på invertern
Den slår ifrån som den ska om man försöker lasta mer.
 

Birgitta o Kalle

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
8267
Medlemskap
2024
Hej alla!
Tack för era svar och engagemang!

Först: vi har valt 220 TV av en anledning; vi har provat andra s.k. Smart-TV (Andersson), och får inte det vi vill ha. Canal Digital utan att behöva hålla på med Chromecast, streama via platta/mobil osv. Det är bara Samsung-TV som har CD-appen direkt. Nu har vi inbyggd wifi och samma kanaler som hemma.

Tack för tipset om Kjell &co:s inverter, inköpt och verkar fungera klockrent!
 
Toppen