• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter vad förlorar jag om jag ska omvandla

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Hej .
,är det det någon som kan räkna på detta , om jag har ett batteri på 100 A fulladdat. vad kan jag då ta ut i 220volt i detta via inverter
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej .
,är det det någon som kan räkna på detta , om jag har ett batteri på 100 A fulladdat. vad kan jag då ta ut i 220volt i detta via inverter
Det är många variabler i den beräkningen, standardbatteri bör inte laddas ur mer än 50% ,Litium max 80-90%, sedan beror det på verkningsgraden på invertern, hur väl din installation är utförd tex kabeldimension.
1200watt under en timme sedan är det tomt(ev. förstört)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej .
,är det det någon som kan räkna på detta , om jag har ett batteri på 100 A fulladdat. vad kan jag då ta ut i 220volt i detta via inverter
Vilken effekt har din 230V förbrukare?

Har du ett vanligt batteri typ "fritids" så kan du inte ta ut större effekter typ 1kW i mer än några minuter, sen sjunker spänningen för lågt för invertern.
Vid lågt effektuttag typ 100W, så klarar batteriet sig i flera timmar.

Är du beroende av en inverter så rekommenderar jag istället ett LiFePO4 batteri som kan leverera rätt spänning till invertern ända ner till sista watten.
 
Toppen