• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter eller?

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Så fort jag läser om invertrar på diverse sidor eller pratar med folk så kommer alltid diskussionen upp om ren eller modifierad kurva. Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer ? Finns det någon som har problem eller som eldat upp laddare, datorer, telefoner ? Hur mycket sanning ligger det bakom detta egentligen ? Hade det vart så så tror jag det hade skrivits spaltmetrar om detta på forumet, men det är tyst som i graven. Inga skrönor eller rykten nu utan gärna rena fakta, har du vart drabbad nyligen inte för tio år sedan.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag köpte en billig inverter på Biltema eller Jula. Den knäckte laddaren till tandborsten. Såg senare i bruksanvisningen att den inte passar små laddare p.g.a en ej riktig sinusvåg! Konsensus, läs bruksanvisningen innan!:)
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag köpte in inverter och ett litiumbatteri på Caravanhallen. Lät de installera allt för två år sedan i samband med att jag köpte en ny bil.

Har ingen aning om sinuskurvor eller annat tekniskt. Allt har fungerat perfekt till dammsugare, tandborste, rakmaskin och stavmixer mm.
 
F

F.d. 4220

Guest
Vattenkokare, hårblås och liknande enklare elprylar är inte så känsliga så de klarar du med vilken inverter som helst.
Men när det gäller avancerad elektronik så är de känsligare.
Å andra sidan finns det oftast alternativ som går på 12V för dessa, som laddare för laptop, TV mm.
Så frågan är väl vad du behöver invertern till.
Vi har inte brytt oss om att installera en. Laptop, TV och mobiler drivs av 12V direkt.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Vattenkokare, hårblås och liknande enklare elprylar är inte så känsliga så de klarar du med vilken inverter som helst.
Men när det gäller avancerad elektronik så är de känsligare.
Å andra sidan finns det oftast alternativ som går på 12V för dessa, som laddare för laptop, TV mm.
Så frågan är väl vad du behöver invertern till.
Vi har inte brytt oss om att installera en. Laptop, TV och mobiler drivs av 12V direkt.
Njaaeeee tror inte jag kommer behöva en men jag är mer nyfiken på diskussionen som alltid uppstår om rak eller modifierad kurva. Förr var det troligen så men idag tror jag mer på att det mesta fungerar.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Så fort jag läser om invertrar på diverse sidor eller pratar med folk så kommer alltid diskussionen upp om ren eller modifierad kurva. Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer ? Finns det någon som har problem eller som eldat upp laddare, datorer, telefoner ? Hur mycket sanning ligger det bakom detta egentligen ? Hade det vart så så tror jag det hade skrivits spaltmetrar om detta på forumet, men det är tyst som i graven. Inga skrönor eller rykten nu utan gärna rena fakta, har du vart drabbad nyligen inte för tio år sedan.

Vi har framgångsrikt använt inverter (2000W), med modifierad sinus, till microvågsugn och kaffebryggare.
Däremot sabbar den laddare till eltandborstar, så till dem har vi en liten inverter (150W) med ren sinus.
Använder också lilla invertern till saker som inte går att ladda med 12V eller via USB (rakapparat och dammsugare).
En liten varning för att använda inverter till micron, det kan leda till att batterierna tar slut i förtid (många Ampere per tidsenhet).
Tror att det var anledningen till att våra bodelsbatterier bara höll i 3 år.
Har slängt ut micron, eftersom man faktiskt klarar sig utmärkt med gasolugn om man har lite framförhållning.
Kaffebryggaren är dock ett måste (vet att det går att koka vatten på gasol o.s.v.)

Hälsar
Bettan o Einar
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag hade en med modifierad sinus i min verkstadsbuss förut. Funkade bra till vinkelslip och bygglampa men den brände upp två batteriladdare, en till borrmaskinen och en till ficklampsbatterierna.
Nu har jag en på 2,5kW ren sinus och kan köra allt jag hittills provat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Når det gjelder små ladere så er det ofte en marginal liten transformator ned til en spenning som er enkel å kjøre switching på. Denne lille trafoen brenner fort opp med feil kurver. Har og åpnet ladere uten slik inngangs trafo, de likeretter 230 volt og switch konverterer direkte, disse aksepterer uten videre firkant inn.

Nå finnes det og flere grader av modifisert sinus, mange med trappesteg kurve fra 2 trinn opp og ned til veldig mange trinn. Forskjellen på veldig mange trinn og ren sinus er ofte kun en spole eller trafo på utgangen av ren sinus. Denne spiser opp og glatter trinnene
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det enda jag kan bidra med är att en inverter, oavsett modell, minskar livslängden på batterierna och de är inte gratis. Jag har inte använt inverter och mina batterier är tolv år gamla.
Det beror på hur du använder invertern. Det gäller givetvis att inte tokköra t ex micro, kaffebryggare och hårfönen under en kort tid om du inte har en batteribank som klarar det. Själv har jag haft solceller och dubbla batterier och en inverter på 1500W. Har hållit koll på mätaren hur laddningen i batterierna påverkats av att t ex brygga en kanna kaffe. Visst sjunker laddning under själva bryggningen men strax efter den är klar och invertern stängts av har den bara sjunkit ca 0,1 V. Att detta skulle förstöra batterierna tvivlar jag på.
När det gäller laddning av elektronik via 12V eller via invertern bör det ju förbruka lika mycket från batterierna fast under olika tid.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hur gamla är dina batteri?
Jag har bytt bil ganska ofta och har just nu ingen husbil utan istället en husvagn i Sverige och en på årsplats i Spanien.
De problem jag hade med batterier berodde på att Hymer monterade ett nytt tillsammans med ett äldre som suttit i bilen under det dryga år innan jag köpte bilen. Efter ett år bytte de ut det som blivit dåligt vilket gjorde att samma sak upprepades. Efter ytterligare ett år fick jag utbytt båda batterierna på garantin och sedan fungerade allt väl så länge jag hade kvar bilen.
 
W

Weckman

Guest
Använder inverter ”Dometic Sinepower DSP 1812T” flitigt till allt när jag behöver och har aldrig haft några problem med att en inverter dödar batterierna i bilen eller andra apparater. 2 X SKANBATT Litium HEAT Pro 12V 96AH 100A BMS, solceller på 320w och Victron 100/50 regulator hjälper kanske till vid sol, men sol har ju vi haft dåligt utav där vi varit i sommar..
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Använder inverter ”Dometic Sinepower DSP 1812T” flitigt till allt när jag behöver och har aldrig haft några problem med att en inverter dödar batterierna i bilen eller andra apparater. 2 X SKANBATT Litium HEAT Pro 12V 96AH 100A BMS, solceller på 320w och Victron 100/50 regulator hjälper kanske till vid sol, men sol har ju vi haft dåligt utav där vi varit i sommar..
Litiumbatteri tål höga strömuttag klart bättre än blybatteri..
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Använder inverter ”Dometic Sinepower DSP 1812T” flitigt till allt när jag behöver och har aldrig haft några problem med att en inverter dödar batterierna i bilen eller andra apparater. 2 X SKANBATT Litium HEAT Pro 12V 96AH 100A BMS, solceller på 320w och Victron 100/50 regulator hjälper kanske till vid sol, men sol har ju vi haft dåligt utav där vi varit i sommar..
Hur gamla är batterierna?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En inverter med hög belastning drar ju ganska mycket ström. Möjligen kan man "slita ut" batterierna om den strömmen börjar närma sig batteriernas CCA. Men som så ofta kan det nog bero på batteriernas kvalitet och typ ("vanliga", AGM, Gel, Litium). LiFePO4 har säkert inga problem med höga strömmar.

En inverter med modifierad sinus funkar utmärkt på saker som bara består av en värmeslinga (vatten- och kaffekokare). Funkar också bra på en hel del andra saker.
Om det däremot finns induktanser (spolar och transformatorer) så kan jag tänka mig att det blir problem eftersom den modifierade sinusvågen innehåller stora kvantiteter övertoner (= de "stegen" i de fyrkantvågor var summa är den modifierade sinusen). Dvs. den innehåller inte bara 50Hz utan och så mycket av betydligt högre frekvenser, vars energi kan ställa till det.

Helt sant är nog att många köper en omvandlare med "ren" sinus för att vara på den säkra sidan och för att kunna använda den till allting och slippa bry sig.

MVH
Hans
 
Toppen