• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Intyg väga upp husbil

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej
Jag tänker väga upp min husbil. Från 4000 kg till 4500 kg. Jag har kontaktat LMC och dom säger att det är ok.

Då undrar jag. Är det något annat intyg än det som jag kan beställa från LMC som behövs inför registreringsbesiktningen?

Tacksam för svar. Tomas
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hej
Jag tänker väga upp min husbil. Från 4000 kg till 4500 kg. Jag har kontaktat LMC och dom säger att det är ok.

Då undrar jag. Är det något annat intyg än det som jag kan beställa från LMC som behövs inför registreringsbesiktningen?

Tacksam för svar. Tomas
Utan att veta (killgissning) så är det chassietillverkaren som beslutar om totalvikten får ändras. Det skall ordnas med en ny typskylt som ska monteras i motorrummet, oavsett.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Utan att veta (killgissning) så är det chassietillverkaren som beslutar om totalvikten får ändras. Det skall ordnas med en ny typskylt som ska monteras i motorrummet, oavsett.
Jepp. Har förkollat med LMC. Dom vill ha bild på blå fordonsbevis+Bild på mina förstärkta fjädrar med goldschmitt bälgar. Då får jag intyg på 4500 kg..

Min fundering är om det ska till ännu mer intyg eller räcker det med det som är på gång...
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Jepp. Har förkollat med LMC. Dom vill ha bild på blå fordonsbevis+Bild på mina förstärkta fjädrar med goldschmitt bälgar. Då får jag intyg på 4500 kg..

Min fundering är om det ska till ännu mer intyg eller räcker det med det som är på gång...
När, har du bara fått en ny typskylt av tillverkaren och papper på det, så är det en registreringsbesiktning hos bilprovningen som ska till. Då ändreas det även hos transportstyrelsen. Öven ditt försäkringsbolag vill ha dessa uppgifter.
 
Toppen