• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Generell fråga Instrumentpanel

Pelle&Therese

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
41577
Medlemskap
2026
Hej!
Har en Fiat (2014) där vissa lampor på instrumentpanelen lyser lite vagt och ABSlampan & nyckelkodningalampan lyser skarpt när farthållaren är inkopplad - de slocknar när jag stänger av farthållaren. Någon som vet vilka som lagar denna typen av fel på instrumentpanelen.
/PelleK

Inte så att bilen laddar dåligt? Vid låg spänning på bilbatteriet vid körning kan allehanda fel visa sig. Jag hade ett liknade fel en gång. Inga problem vid tomgång men vid körning. Visade sig vara remmen till generatorn som började slira vid körning. Dålig laddning och en massa lampor i instrumenthuset.

Mitt tips är att mäta strömmen på batteriet vid tomgång och vid körning. Bör ligga på > 13V.

Inte så att bilen laddar dåligt? Vid låg spänning på bilbatteriet vid körning kan allehanda fel visa sig. Jag hade ett liknade fel en gång. Inga problem vid tomgång men vid körning. Visade sig vara remmen till generatorn som började slira vid körning. Dålig laddning och en massa lampor i instrumenthuset.

Mitt tips är att mäta strömmen på batteriet vid tomgång och vid körning. Bör ligga på > 13V.
Tackar för tips! - kan kanske vara det som är problematiken.

Hej!
Har en Fiat (2014) där vissa lampor på instrumentpanelen lyser lite vagt och ABSlampan & nyckelkodningalampan lyser skarpt när farthållaren är inkopplad - de slocknar när jag stänger av farthållaren. Någon som vet vilka som lagar denna typen av fel på instrumentpanelen.
/PelleK
Hej
Det är ett känt ursprungsfel. Det är lamineringen som släpper i plasten i instrumentpanelen. Byte av hela panelen, är det som gäller.
Eller så väljer man att strunta i det, och noterar bara de lampor som lyser skarpt.

Mvh Per

Hej
Det är ett känt ursprungsfel. Det är lamineringen som släpper i plasten i instrumentpanelen. Byte av hela panelen, är det som gäller.
Eller så väljer man att strunta i det, och noterar bara de lampor som lyser skarpt.

Mvh Per
Tack - besiktningen säger inget om det? Alt kan man kanske ha farthållaren i avstängt läge - antar att de inte kollar den:)?
Mvh
Pelle

Det beror på hur nitisk besiktningsgubbe du får
Men hade gjort som du skriver, och testat.
Mvh Per

Nu förstår jag inte riktigt hur ni tänker? Det är väl självklart att de ska va nitiska! Man betalar ju en hel del just för att de ska hitta fel! Jag brukar bli rätt irriterad om min bil blir godkänd utan att de hittar ett enda litet fel! Då tänker jag, vad har jag egentligen betalat för? Har han verkligen ansträngt sig? Jag brukar klaga o hojta att jag vill ha valuta för pengarna o hotar med allmänna reklamationsnämnden! Då jäklar ! ! !

Tillbaka
Toppen