• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera ytterligare ett AGM-batteri

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Hej,
Vi köpte vår husbil i juni iår. Ett nytt Varta Dual Purpose 95Ah AGM-batteri LA95 installerades i bodelen vid köpet. Vi har varit ute med husbilen ca 35 dagar.
Min fråga är: Kan man installera ytterligare ett likadant batteri för att öka batterikapaciteten trots att det första batteriet har blivit något begagnat? Jag har hört att man skall installera båda bodelsbatterier samtidigt om man vill ha två, så att de är lika gamla. Jag kommer att installera solcellspanel till våren, men det påverkar väl inte svaret på min fråga.
Det finns så mycket kunnigt folk på forumet så jag litar på att få bra svar.
Tack,
Tomas
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Jag tror att batteri 1 är så pass nytt att du utan problem skulle kunna installera ett identiskt som nr 2. Förutsett att du skött om nr 1, ej djupurladdat etc.

Vi har 2 x 95Ah AGM och 150W solcell, ni gör ett bra val :)
Skulle du kunna länka till batterierna? Har idag ett gel 80Ah och 320W solceller. Behöver mer batterikapacitet.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
För att få ut bästa kapacitet bör du "korskoppla" anslutningarna till laddare/förbrukare.
Det betyder att du kopplar plus till ena batteriet och minus till det andra (förutom att båda minuspolerna är kopplade till varandra liksom pluspolerna)
Det innebär ju inget merjobb att göra rätt från början....
 

Tumba Tarzan

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
30858
Medlemskap
2021
Hej!
Jag skall precis göra exakt samma sak (koppla in ett parallellt batteri) och har läst alla trådar om "korskopplingens förträfflighet". Jag kan bara för mitt liv inte förstå vad som skulle vara bättre förutsatt att man har rejäla sladdar med mycket area och minimal resistans? Om någon kan påvisa fördelarna matematiskt kanske jag (och andra) blir övertygade.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Glöm inte att kolla Batterilagret där HBK har 12% /GB

 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Hej!
Jag skall precis göra exakt samma sak (koppla in ett parallellt batteri) och har läst alla trådar om "korskopplingens förträfflighet". Jag kan bara för mitt liv inte förstå vad som skulle vara bättre förutsatt att man har rejäla sladdar med mycket area och minimal resistans? Om någon kan påvisa fördelarna matematiskt kanske jag (och andra) blir övertygade.
Man kan ju börja med att jämföra batterispänningen 12V med "två hål i väggen", 230V. Det är lite grovt räknat en faktor 20. Så om du använder den faktorn på ledningsarea på klenaste 230V-sladden hemma (0,75mm2) så borde klenaste 12V-sladden vara 15mm2. Det ger kanske lite perspektiv på det hela. (Jag vet att jämförelsen haltar på mer än ett sätt, men ändå)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Må så vara men hur som helst så var de monterade vid nyinköp av husbilen och har fungerat perfekt i +200 dygn. Vi har aldrig varit strömlösa.
När de tar slut blir det nog ersatta av Lithium.

Må så vara, allt handlar om hur djupt man tömmer sitt batteri, ett startbatteri bör inte tömmas lägre än 20 SoC, och ett deep cycle kan tömmas till 80 SoC, det blir många Wh på en normal bestyckning på t.ex 2x95Ah.
Det gäller även att ha koll på sin dygnförbrukning vid fricamping, och den varierar stort bland oss husbilsåkare, det tog flera säsonger för mej att få 100% koll på min dygnsförbrukning, jag står aldrig ansluten till 230V, och min förbrukning per dygn pendlar mellan 1-1,5kWh, med min bestyckning idag innebär det att jag kan fricampa 3-5 dygn, utan någon som helst laddning på mitt LFP 400Ah.

Men mitt råd är ifall man ska fricampa, att skaffa deep cycle batteri/er av den typ man föredrar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej!
Jag skall precis göra exakt samma sak (koppla in ett parallellt batteri) och har läst alla trådar om "korskopplingens förträfflighet". Jag kan bara för mitt liv inte förstå vad som skulle vara bättre förutsatt att man har rejäla sladdar med mycket area och minimal resistans? Om någon kan påvisa fördelarna matematiskt kanske jag (och andra) blir övertygade.

Detta är endast en "vinst" vid höga strömuttag, t.ex en stor inverter och skonar då ett enskilt batteri i en batteribank.
Deep cycle batteri av GEL-typ gillar inte höga strömuttag.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Må så vara, allt handlar om hur djupt man tömmer sitt batteri, ett startbatteri bör inte tömmas lägre än 20 SoC, och ett deep cycle kan tömmas till 80 SoC, det blir många Wh på en normal bestyckning på t.ex 2x95Ah.
Det gäller även att ha koll på sin dygnförbrukning vid fricamping, och den varierar stort bland oss husbilsåkare, det tog flera säsonger för mej att få 100% koll på min dygnsförbrukning, jag står aldrig ansluten till 230V, och min förbrukning per dygn pendlar mellan 1-1,5kWh, med min bestyckning idag innebär det att jag kan fricampa 3-5 dygn, utan någon som helst laddning på mitt LFP 400Ah.

Men mitt råd är ifall man ska fricampa, att skaffa deep cycle batteri/er av den typ man föredrar.

FA07A181-D424-4D7C-903A-ACC94D4922F1.jpeg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag måste flika in lite reflektioner i det här med batterier, dess antal och den något undanskymda frågan om LADDNING!
Tänk på att x-antal batterier är bra OM man behöver så pass mycket ström. I så fall ska dessa laddas, självklart. Hur laddas dom då, med solcell(er), 230V, eller bilens generator. Om man har tillgång till 230V, då är det inga större bekymmer, bara att ladda på och då är frågan, hur många batterier behövs egentligen? Kanske inte så många?

Om man laddar sin batteribank med solceller, då kan det gå trögt om man har blybatterier och speciellt ”brist” på solstrålar. Då spelar det ingen roll hur många man har, eller hur?

Om man färdas korta sträckor, hur effektivt kan bilens generator ladda din batteribank under den korta tiden? Kanske dags att komplettera med en DC/DC laddare...? Kanske börja fundera på betydligt snabbladdande Lithium batterier?

Nu avslutar jag min frågeställning som är tänkt att sätta igång funderingar över ovanstående situationer och lämnar inga tips i nuläget. Tipsen kommer att hagla ner så småningom...
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hej!
Jag skall precis göra exakt samma sak (koppla in ett parallellt batteri) och har läst alla trådar om "korskopplingens förträfflighet". Jag kan bara för mitt liv inte förstå vad som skulle vara bättre förutsatt att man har rejäla sladdar med mycket area och minimal resistans? Om någon kan påvisa fördelarna matematiskt kanske jag (och andra) blir övertygade.
Det här är lite svårt att förklara, men jag ska göra mitt bästa. Det handlar om Kirschoffs lagar för ström och spänning

På det "Dåliga sättet" (se bilden) sker en strömdelning vid laddning så att en del av strömmen går till "Batteri B" direkt så att säga.
Den andra strömmen går till "Batteri A", men dessutom genom motstånden i kablarna "R1" och "R2".

Det inre motståndet i blybatterier är väldigt lågt, tusendels ohm. Detta betyder att motstånden i R1 och R2 är såpass höga i jämförelse att de påverkar strömmen.
Vi strömdelningen tar strömmen i första hand den lättaste vägen och en lägre ström går genom grenen med motstånden.

Strömmen blir alltså större till Batteri B än till Batteri A både vid laddning och urladdning.
Det spelar ingen roll om strömmen är hög eller låg, det skiljer alltid.
Exempel:
Vid laddning kanske det blir 5 A till Batteri B och 4 A till Batteri A.

Inte förrän Batteri B blir fulladdat kommer strömmen (och därmed laddningen) till Batteri A att komma ikapp.

Vid urladdning blir det samma sak, batteri B lämnar mer ström än Batteri A eftersom R1 och R2 "bromsar" strömmen.
Om man inte laddar fullt varje gång och inte laddar ur helt varje gång kommer laddningen i de båda batterierna aldrig bli detsamma.

På det "Bra sättet" blir strömmarna alltid lika i båda grenarna (om vi bortser från ev. skillnader i polskor mm).

Enkel jämförelse med vattentankar:
Om man ersätter batterierna med vattentankar och R1 och R2 med 2 st strypventiler så kommer ju Tank A (= Batteri A) att få ett lägre flöde än Tank B (Batteri B) eftersom strypventilerna begränsar flödet till Tank A både vid fyllning och tömning av tankarna
 

Bilagor

  • Parallellkoppling_12V-batterier-Bild.jpg
    Parallellkoppling_12V-batterier-Bild.jpg
    81,7 KB · Visningar: 57
Senast ändrad:

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Det här är lite svårt att förklara, men jag ska göra mitt bästa. Det handlar om Kirschoffs lagar för ström och spänning

På det "Dåliga sättet" (se bilden) sker en strömdelning så att en del av strömmen går till "Batteri B" direkt så att säga.
Den andra strömmen går till "Batteri A", men dessutom genom motstånden i kablarna "R1" och "R2".

Det inre motståndet i blybatterier är väldigt lågt, tusendels ohm. Detta betyder att motstånden i R1 och R2 är såpass höga i jämförelse att de påverkar strömmen.
Vi strömdelningen tar strömmen i första hand den lättaste vägen och en lägre ström går genom grenen med motstånden.

Strömmen blir alltså större till Batteri B än till Batteri A både vid laddning och urladdning.
Det spelar ingen roll om strömmen är hög eller låg, det skiljer alltid.
Exempel:
Vid laddning kanske det blir 5 A till Batteri B och 4 A till Batteri A.
Inte förrän Batteri B blir fulladdat kommer strömmen (och därmed laddningen) till Batteri A att komma ikapp.
Vid urladdning blir det samma sak, batteri B lämnar mer ström än Batteri A eftersom R1 och R2 "bromsar" strömmen.
Om man inte laddar fullt varje gång och inte laddar ur helt varje gång kommer laddningen i de båda batterierna aldrig bli detsamma.

Enkel jämförelse med vattentankar:
Om man ersätter batterierna med vattentankar och R1 och R2 med 2 st strypventiler så kommer ju Tank A (= Batteri A) att få ett lägre flöde än Tank B (Batteri B) eftersom strypventilerna begränsar flödet till Tank A både vid fyllning och tömning av tankarna
Tack! Väldigt pedagogiskt!
/tomas
 
Toppen