• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera Truma Doucontrol

PeterTh

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Uppsala
Hej, eftersom min Pilote från 2006 har sin ursprungliga regulator som saknar både krashsensor och slangbrottsventiler och har passerat 10 år med råga ska det hela bytas ut. Det blir en Truma Duocontrol CS vertikal med Trumas filter. En horisontell variant kanske hade funkat men en vertikal gör allt lättare att se och hantera i mitt skåp.

Jag har helt klart för mig det mesta runt monteringen men en sak framgår inte av monteringsbeskrivningen och någon här kanske vet. Jag vill montera den högt så att slangarna sluttar mot flaskorna men mitt problem är att bakväggens överdel i gasolskåpet lutar lite framåt. Jag skulle vilja montera regulatorn där men den kommer då att luta lite framåt. Utgångar med filter kommer att sitta i våg och filtren kan ju dras fast så att de sitter i lod. Vet någon om detta är ett problem eller måste regulator och krashsensorn sitta i lod också? Hur ser det ut i era gasolskåp?

//Peter
 

PeterTh

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Uppsala
Frågade Truma och fick föredömligt snabbt svar enligt nedan.

"Visst klarar enheten en viss grad av lutning

…men mest troligt lutar din bakvägg för mycket så enda lösningen där är att arrangera en konsolplåt så att fixeringen resulterar i en så lodrät position som möjligt.

Jag har försökt hitta en uppgift på hur stor avvikelse från lodlinjen den klarar …men finner dessvärre inget sådant."

Det blir till att snickra ihop en lösning för ett montage i lod.

/Peter
 
Toppen