• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera Övervakningskamera, larm, night vision, tips?

Gellandia

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33121
Medlemskap
2022
Hej!
Ny medlem här.
Kommer hämta min första husbil nästa vecka.
Vi kommer resa runt i Europa jag och min sambo under 1 år. Min sambo känner sig lite osäker med tanke på husbilen inte har larm eller liknande. Så min tanke är att installera husbilen med 3 övervakningskameror som jag såklart ska kunna använda via mobil och få notifications ifall något händer eller något rör sig utanför.
Någon som tagit sig tiden för att installera övervakningskamera och är nöjda?
Söker även ett bra larm som kan kopplas till telefon ( sms eller liknande)
Min budget är runt 15.000-20.000 kr

Tack
Marcus
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag ser att ingen än har svarat.. .
Så jag kan berätta lite om vad jag gjort...
I början satte jag in en liten 12v dvr 4ch och 4 kameror... En framåt, bakåt och en i varje blinkers vänd bakåt. Allt startades med en signal aningen ifrån D+ eller när larmet aktiveras.
Allt hade ungf en upplösning på 720*576
Och fungerar som tänkt...
Men idag har jag en ny 12 dvr som klara 4 AHD kameror. AHD kameror har en mycket högre upplösning, och så finns de med fish eye lins (170-180°) och med starlight funktion (behöver mycket lite ljus)
Dvr:n har också wifi men jag har inte kopplat in detta...
Har du tid så leta på ebay.de efter AHD dvr och AHD kameror men läs noga på beskrivningen då många kameror säljes som AHD kameror men är vanliga analoga...
Dvr:n finns med strömbrytare som du manuellt slår på vid behov.... Eller som min som startar direkt den får ström, via D+.
Jag köpte en AHD Dvr med strömbrytare och 8ch wifi och med inbyggd vikbar skärm. Som nu bara ligger där då jag vill ha automatiskt start..
Hittar du vad du söker så bör du klara dig inom summan 4-5000:- kr.
Att sen dra alla kablar osynligt är mycket jobb. Jag monterade också en timer som håller igång systemet ca15 min efter att jag har stängt för motorn, då inbrott statistik sker inom 10 efter att du har lämnat bilen...
Lycka till....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Alla kameror är väl analoga om man ska se något. sedan kan signalen omvandlas för överföringen till ettor o nollor:)
Det vet du nog bättre än vad jag gör..... Jag vet bara att har du en "vanlig" övervakningskamera så blir bilden i svart vit om du kopplar den till en AHD dvr/skärm.... Och kopplar du en AHD kamera till en vanlig dvr/skärm så får du ingen bild...
Däremot har det nu kommit dvr och skärmar som klarar flera typer av kameror... Jag har en sådan dvr med skärm liggande ifall någon är intresserad...
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag skulle definitivt spana in NVR lösningar med IP kamera också.
AHD kameror är trots allt analoga HD kameror och snäppet under IP-kameror i kvalitet. Signalöverföringen går även via analog coax.

Om man kan hitta en prisvärd IP NVR istället så är det att föredra. Bättre bildkvalitet, enklare med ljud och att man kan koppla in trådlösa kameror också.
Det finns en drös på Aliexpress m.fl. men vet inte hur bra dom fungerar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nog för att ip kameror är bra... Men om du vill ha koll runt bilen då blir det minst 4st... Som drar ström och förbrukar dina gb om den har wifi....
Och så är de ganska fula och syns om du vill montera dem utanpå husbilen....

Med en liten dvr är el förbrukningen är minimalt.... Min dvr + 4 kameror drar under 1A när det är igång..
Sen har de allra flesta dvr rörelse aktivering med automatisk inspelning eller larmar med ljud eller/och bild till din mobil (wifi krävs)

Här kommer en bild på hur diskret kameran är monterad i blinkers en

IMG_20210915_131841.jpg
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Nog för att ip kameror är bra... Men om du vill ha koll runt bilen då blir det minst 4st... Som drar ström och förbrukar dina gb om den har wifi....
Och så är de ganska fula och syns om du vill montera dem utanpå husbilen....

Med en liten dvr är el förbrukningen är minimalt.... Min dvr + 4 kameror drar under 1A när det är igång..
Sen har de allra flesta dvr rörelse aktivering med automatisk inspelning eller larmar med ljud eller/och bild till din mobil (wifi krävs)

Här kommer en bild på hur diskret kameran är monterad i blinkers en

Visa bilaga 215748

Ser fint ut. Så kablar är dragna inuti blinkersen eller har kameran batteri plus wifi? Har du någon länk till kameran eller en liknande?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ser fint ut. Så kablar är dragna inuti blinkersen eller har kameran batteri plus wifi? Har du någon länk till kameran eller en liknande?
Du kan söka på ebay.de eller amazon.se eller Banggood.com..eller annan nät affär.
Innan du beställer så tänk på om du vill ha ett AHD system eller ett vanligt, det finns dvr som fungerar med flera olika system så läs noga vad dvr:n klarar...
Sen när det gäller kameran så är det likadant där.. De måste passa till dvr:n.

När jag söker dvr så brukar jag skriva 12v dvr 4ch.... Sen kan man lägga till wifi, AHD, eller 8ch om man behöver det. Ch=kanaler/antal kameror som dvr:n klarar.

Att söka efter kameran tycker jag är svårare, då det finns för många som har överskattat det de säljer... En AHD kamera kan då vara ev vanlig kamera....och i bland med mycket sämre upplösning
Sen finns det kameror med linjer vilket kan vara bra att ha till back kameran... Men det ser inte så bra ut om du sätter en sådan för fram kamera....
Ibland finns det små lop kablar som du kan klippa av för att ta bort linjerna... Men fortfarande kanske den inte går att använda som fram kamera. Då bilden blir spegelvänd....men vissa kameror har också en lop som du kan klippa, och då kan du välja för samma kamera om den skall vara fram eller bak...

Sen när der gäller sido kameran, där måste du beställa en för vänster och en för höger då bilden blir spegelvänd om du gör fel.

Sen när jag söker efter en kamera så brukar jag skriva....
Camera ahd 170 eller 180 (vidvinkel på objektivet) eller skriv.. Fish eye

Tyvärr finns det fler kameror som jag tycker inte passar bra för att montera i ett fordon än det finns bra kameror.... Så det kan bli många timmar sökande och ändå hittar men kanske inte just den typ av kamera som jag vill ha...

Sen när du har fått kameran kolla då om den håller vad de lovar.
Jag skulle tro att ca 50% av de jag köpt har inte hållit vad säljaren lovat det kan vara så att back kameran är för fram, eller att objektivet håller mycket mindre vinkel, eller som två jag fick nu som skulle vara på 1080, men visade sig bara klar 720
Min dvr berättar max upplösning på kameran när den kopplas in...

Sen är kabeldragninge ett stort och tidskrävande jobb om du skall själv göra jobbet, men också ett roligt jobb om man som jag gillar det....
Jag har 4 st AHD kameror men lyckades bara kolla in de tre... Den som skulle sitta bak kopplade jag in på den gamla kablen... Men se det fungerade dåligt då kablen är ca15m... Nu måste jag koppla signalen från kameran med en coaxid kabel... Och det är inte så roligt för de är väldigt styva att jobba med, så jag får försöka hitta en genväg... Och trådlöst vill jag inte ha med tanke på ström förbrukningen..

Så nu hoppas jag ni berättar hur det går/gick med er val och installation.... Lycka till...
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
En av mina nio av varandra oberoende larm-dekare är en Arlo Essential WiFi-kamera med rörelsekännare. Kameran är ansluten till min TP-link router. Larm och bild på datorn, i mobilen och i platta.
Visa bilaga 215716
En av mina nio av varandra oberoende larm-dekare är en Arlo Essential WiFi-kamera med rörelsekännare. Kameran är ansluten till min TP-link router. Larm och bild på datorn, i mobilen och i platta.
Visa bilaga 215716
Måste man ha ett abonnemang till Arlo kameran?
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag har fastnat för Xiaomis produkter som jag tycker är förhållandevis billiga och ändå riktigt bra. Sensorerna är små och strömsnåla.. drivs med CR2032 batteri som brukar räcka 1-2 år. De har ett par olika Gateways, en som passar husbilen då den drivs med 5V och drar 1A.

Collage_xiaomi.jpg
Testar nu att monterat ett par rörelsedetektorer under de yttre backspeglarna riktade bakåt utefter sidorna för att få en varning om någon rör sig nära husbilen när den är larmad. Rörelsedektorerna passar precis i en gammal filmrulleburk av plast i vilken jag skurit upp en lagom bred spalt för att begränsa detektorns avkänningsområde. Inne i husbilen finns en kamera som också larmar till mobilen och filmar rörelser när den är aktiverad för larm.
Xiaomiprylarna kan även integreras i Home Assistant om man vill bygga lite mer avancerade larm eller automationer hemma eller i husbilen.
Skärmavbild 2021-11-21 kl. 22.04.54.png
 
Senast ändrad:

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Hej!
Ny medlem här.
Kommer hämta min första husbil nästa vecka.
Vi kommer resa runt i Europa jag och min sambo under 1 år. Min sambo känner sig lite osäker med tanke på husbilen inte har larm eller liknande. Så min tanke är att installera husbilen med 3 övervakningskameror som jag såklart ska kunna använda via mobil och få notifications ifall något händer eller något rör sig utanför.
Någon som tagit sig tiden för att installera övervakningskamera och är nöjda?
Söker även ett bra larm som kan kopplas till telefon ( sms eller liknande)
Min budget är runt 15.000-20.000 kr

Tack
Marcus
Självklart skall man vara försiktig. Har åkt i 8 år, satte upp sensorer på utsidan som fick mig att vakna av kattor, fjärilar, fåglar, hundar och fan och hans mormor. Inte en lugn stund. Tog bort allt och parkerade i gated comunity. Nu är jag nästan alltid utsövd. Kanske har jag stavat fel någonstans men det behöver inte någon påpeka.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
ArloGo - skulle kunna bli problem med räckvidden till telemaster. Men utnyttja öppet köp och testa.

Jag har en "Arlo Wifi" och en TP-router med två yttre antenner i husbilen.
 
Senast ändrad:
Toppen