• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av extra bälte

Uffe Pe

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Västervik
HBK-Nr
32139
Medlemskap
2025
Jag undrar om det är tillåtet att installera bälte på sidosoffan. och om vad krävs då, omregistrering, ombesiktning av bilen. Den är nu raggad för fyra .

Uffepe
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Du kommer att behöva en rejäl stålkonstruktion.
Och det kommer ju inte att fungera med ett bälte om inte passageraren sitter
i färdriktningen.
De sidosoffor med bälte jag sett i husbilar är konstruerade så att man bygger om soffan till en plats som
gör att passageraren då sitter framåt och bygger om den igen när man stannar.
Kolla gärna på en firma som säljer husbilar på konstruktionen.
Det kanske finns till din bilmodell och då borde den finnas som reservdel.
Kostar nog mycket men att bygga en sådan så behöver den ju vara säker.

Vad gäller din fråga så kan du ju prata med Bilprovningen. Dom har kunskap om detta.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.252
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag misstänker att din bil är äldre än 2006 och då kan bilen vara godkänd för tex förare och 3 passagerare men bara bälten för förare och passagerare. Att installera bälten och få dem godkända av bilprovningen torde hart när vara omöjligt men att sätta dit bälten för att tex hålla en hund på plats fungerar, det är dock inget som egentligen kan rekommenderas.

Du kan ju som ovan höra med bilprovningen och det vore kul om du återkommer med svar då svaret kan vara av allmänintresse.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är den äldre än 2006 samt reg. som lastbil kan man ha upp till 8 pass. sittplats kan då var en fastspikat trälåda, bälten behövs ej, samt kan vara olagligt att eftermontera.
I min husbil behövs ej bälten för de som åker i de längsgående sofforna, den har jag reggat om till pb2.
Det är monterade midjebälten i sofforna, men de gömde jag vid reggning till pb2.
 
Toppen