• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inställningen av panel PC320

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej har ett husbil Carthago I 51 med panel PC320 och ett problem att vid återstrålningen till den ursprungliga fylla diverse frågor om generator etc går vilse ,
vet ej vad ska jag fylla.
Provade flera alternativ men det blev galen ::::: eftertrår på en ny start blev en svar på displayen >48 h och längs det nere 0.6V + 3.0 A>.
Man blev galen, med tanke på att man befinner sig i utlandet och nu närmar sig en helg.
Troligen panelen ser till trotts att jag är inkopplat till 220V så for jag inte ström in i bilen,var tvungen att lada mina mobiler ute.
Laptopen drivs på batteriet, och ny än fråga ? hur ladas batteriet ? Solpanelen har jag på taket ? men om det röker till en kontinuerligt landning ?

Många frågor så jag hoppas på en kunnig person som svarar på dessa ???????????????????


Mvh

Perrovski
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Hej! Jag är ingen expert, men har samma husbil o verkar vara samma panel. När 220 V är inkopplat till bilen ser du det uppe i panelen en kontaktsymbol.
Trycker du till vänster knapp där batteri visar så har du bilbatteri till vänster och bodelsbatteriet till höger. Bör visa ca 13 volt, beroende på hur mycket som laddas just nu.
Min husbil har solcell och står på vår tomt och har inte 220 kontakten inkopplad på månader och batterierna är fulla. Solceller laddar så det räcker gott till lapptopp o telefonen. USB koppling är ok till lapptopp o telefon, använder alltid det.
Jag förstår inte vad 0,6 V var för en siffra. Träffade på en granne som har samma bil, där visade 0.6V på bilbatteriet! Det var något fel på mätaren för bilen gick att starta hur bra som helst. Kolla så du kan använda bilen med de viktigaste funktioner. Bry dig senare till du får hjälp av någon som kan PC320 och ta hand om resten senare.
Tyvärr fick du kanske mycket hjälp, men hoppas det går bra.
Funderar på att du inte får 220 V in i husbilen!? Är det ström i sladden från uttaget? ( det hände mig för många år sedan att en säkring var trasig på stolpen)
Bengt
 
Toppen