• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Insättning av servicelucka. Kostnad 6.800 kr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Fram till fredagen 26/7 hade jag ingen servicelucka i väggen bakom mitt krånglande kylskåp. Jag hade tänkt köpa en lucka och använda en hålsåg och ta upp ett hål i väggen och från det mäta ut var ena väggen var i förhållande till kylskåpet och sedan använda mallen som brukar följa med luckan och sedan sticksåga ut en fyrkant och sedan kleta in tätning och in med luckan. Jag har sågat mycket med sticksåg förut så jag vet hur man gör. Min fru står som ägare för husbilen och hon var orolig för att jag skulle skada några el- och/eller gasolledningar. Gasol är inget att leka med tyckte hon så vi kom överens om att kontakta en husbilsverkstad. Frugan sa, kan du inte ringa den husbilsfirman som vi mellanlandade hos för några år sedan när vi skulle skaffa nya gångjärn till toadörren och du skulle bygga om inne i husbilen och köpa teakskivor i ljus nyans. Det var då det!! Dom var ju så serviceminded och tillmötesgående och du fick ju t.o.m. några teakskivor i passande storlek gratis av ägaren. Ok, sagt och gjort. Jag ringde och fick en tid och samtidigt frågade jag vad det skulle kosta. Då bad verkstadschefen, eller vad han nu har för befattning, att få återkomma med besked. Efter en timme så ringde han och jag var inte hemma utan min fru svarade. Han förklarade för henne att det inte bara var att ta hål i väggen och sätta in en lucka. Man måste demontera kylskåp och flytta det framåt för att få plats att göra hål för luckan. Det skulle ta ungefär 7 till 8 timmar och kosta 6.800 kr. Hon menade att det var mycket bättre att låta en kunnig verkstad göra jobbet när det är så invecklat. Fredagen 26/7 kl. 08.15 träffade jag montören som skulle utföra jobbet. Jag berättade för honom att jag hade funderat på att göra jobbet själv men att min fru inte var så glade för det. Jag frågade honom om han har monterat luckor förut så han vet hur man gör. Jo, det hade han gjort. Han bad mig titta in före före lunch så skulle vi se hur långt han hade kommit med jobbet. Ok. sa jag, när har du lunch?. 12.30 till 13.30 svarade han men kom hit.vid 12-tiden. Jag tänker inte med ett ord "klanka ner" på montören. Han verkade vara en sympatisk kille, men jag kan tänka mig vilken sits han satt i (styrd uppifrån kanske) Jag är övertygad om att han tycker hela den här historien är pinsam. Jag var där kl 12 men träffade inte montören utan jag fick tala med verkstadschefen, eller vad han nu har för befattning. Jag frågade honom hur det går med jobbet. Han skulle höra med montören och försvann två minuter. Så kom han tillbaka och sa "han svettas och flåsar i värmen därinne och har bara kommit halvvägs. Du får nog vänta i minst 4 timmar till, han ska börja och montera tillbaka spisbänk och kylskåp nu. Kl. 16.15 kördes bilen ut på parkeringen och 6.800 kr. betalade. I tisdags 30/7 ringde jag och ville prata med montören men det gick inte sa verkstadschefen, eller vad han har för befattning, "det går inte för dom har så mycket jobb i verkstaden så han har inte tid att prata i telefonen, kan jag hjälpa dig med något".. Ja det kan du sa jag. Var ni verkligen tvungna att lyfta bänken och demontera kylskåpet för att ta hål för luckan? Han Svarade, "bänken behövde vi inte lyfta men kylskåpet var vi ju tvungna att ta bort för att kunna ta hål i väggen, har du problem med något". Nej svarade jag, jag ville bara ställa denna frågan, jag ber att få tacka för svar. Bänken var helt plötsligt inte nödvändigt att lyfta. Så till den där verkstadschefen som jag några gånger i den här berättelsen har undrat över vad han har för befattning. För mig verkade han vara en av den gamla sortens springschasar som inte vet ett uns om hur man ska vara transparent inför kunden, vara serviceminded och visa respekt för kunden Nu ska jag snart dra söderut och då ska jag passa på att mellanlanda hos vänner i Münster. Där finns en husbilsfabrik som jag har besökt några gånger när jag haft problem. Om jag inte innan dess träffar någon som kan se om kylskåpet är "fabriksinstallerat" eller inte så ska jag fixa det där. När vi köpte husbilen hade den gått 1400 mil och jag tror inte att kylskåpet har varit flyttat på före vi köpte den. Jag lägger in några bilder som visar hur gott om plats det är bakom kylskåpet. Mellan väggens innerkant och till närmaste detalj på kylskåpet (brännaren) är det 12.5 cm. Jag fick in arm hand och kamera i utrymmet och tog en bild. Jag avslutar med en liten historia mitt i blåsningens bedrövelse. Jag hade en gammal sliten cykel (inte så stöldbegärlig om man behövde gå in och äta någonstans) med mig.. Sadeln ser bedrövlig ut så jag tänkte mig till Biltema och köpa en ny. Jag var övertygad om att de hade Biltema i staden men visste inte var.Jag träffade en äldre herre och frågade om han visste var Biltema låg. Kanske hade han en dålig dag tänkte jag när han kort svarade."Ja det vet jag men dom har inte öppnat än". Klockan var 11.00 och jag träffade ett par killar och frågade dom detsamma. Ja, bygget är i rondellen längs där borta men dom öppnar inte förrän i december. Den gamla herrn hade rätt. Det hade ju varit en aning jobbigare att vänta på den öppningen än att vänta 8 timmar för en luckmontering. Ha det gött alla husbilsåkare!
 

Bilagor

  • 12.5 cm mellan väggens innerkant och brännaren.jpg
    12.5 cm mellan väggens innerkant och brännaren.jpg
    3,5 MB · Visningar: 522
  • Utrymmet bakom kylskåpet.jpg
    Utrymmet bakom kylskåpet.jpg
    911,2 KB · Visningar: 519

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
I vilket avseende behövde du en extra lucka utöver de båda ventilationgallren och var har denna lucka blivit placerad?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hmmm, ja det vore också intressant att förstå varför någon har tagit betalt för att ta ur inredningen för att göra ett hål utifrån. Man ser ju att sticksågen har tuggat lite i sidopanelen på sista bilden när man har sågat utifrån.

Jag måste fråga något som inte framgår (Emerson verkar också förbryllad), det satt väl ett ventilationsgaller där från början eller??
Den biten av väggen som man sågar bort tar man ju normalt bort lite mera av i kanterna och sätter inne i själva luckans ram.
Du skriver att du skulle borra ett hål med en hålsåg och mäta ifrån så då undrar jag om ett ev. befintligt mindre galler som borde ha suttit där innan?
Men det ser inte ut som det är en lucka som är monterad utan som ramen till ett stort ventilationsgaller bara.
Så innan man kan förstå vad de gjort och tagit betalt för är frågan.... Har de bytt ut ett litet ventilationsgaller mot ett stort, eller har de gjort ett hål i en heltäckande vägg, och var ventilerades i så fall kylskåpet från i nerkant innan, för sidoväggarna är ju solida och golvet ser inte heller ut som det ventileras genom, samt utrymmet bakom kylskåpet måste ju vara avskilt från boutrymmet, men luft behövs ju till brännaren.

Men hur som helst, om det fanns ett galler från början går ju positionen för nya ramen lätt att mäta fram genom det hålet.
Om det inte fanns något galler från början och man inte skall använda den utsågade väggbiten till själva luckan utan "bara" montera ett galler så är det ju bara att göra som du skrev borra ett stort hål i väggen och mäta ifrån till sidoväggarna och sedan såga utifrån. Men frågan kvarstår då, var ventilerades kylskåpets nederdel ifrån innan.

I båda de fallen så behöver ju ingen inredning plockas bort när man skall montera ett galler. Först mäter man genom gamla gallrets hål eller genom ett hål gjort med hålsåg eftersom väggbiten skall kastas, sedan sågar man ut hålet för ramen, sedan butyltätning och till sist skruvarna som också skruvas rakt utifrån.

Jag har monterat in flera stycken lite modernare och lite större galler än de jättesmå som sitter original i äldre husbilar, men då har det inte funnits en tanke på att riva inredningen för det finns ju alltid tillräckligt med utrymme för ett kort sticksågsblad mellan väggen och kylskåpet om man är lite uppmärksam och försiktig.

Kan du klarlägga frågan om det fanns ett galler från början eller inte.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är man osäker i fall som detta då löser man det lätt med en handöverfräs.... Limma med dubbelhäftande tejp trälister runt det tänkta öppningen borra ett hål för frässtålet (så är det lättare att börja fräsa) sen är det bara att följa listerna.... Med detta system går det att ställa in så att man bara skär så djupt som väggen är
En service verkstad som sätter in flera kylar om året kan göra en enkel fräsmall..... Med denna lösning om du är duktig så tar det inte många minuter att göra en perfekt öppning.... Och så får man också fina jämna kanter :yes:
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Tack för att du ställer lite frågor. Nej, det var ingen lucka eller ventilationsgaller innan. För att komma åt att t.ex. göra ren brännaren så var man tvungen ut med kylskåpet. Jag bifogar en bild på ventilationen. Två hål under bilen.Tidningen som syns på bilden la jag dit för att skruvar inte skulle falla ner på backen när jag bytte tändstift till tändaren. Bifogar också en bild på den nyinsatta ventilation/serviceluckan
 

Bilagor

  • 20190801_134622.jpg
    20190801_134622.jpg
    1,2 MB · Visningar: 251
  • 20190801_134820.jpg
    20190801_134820.jpg
    3,5 MB · Visningar: 249

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Ja du Montreal. Att bänken inte behövdes lyftas är ju klarlagt. Det sa ju verkstadschefen själv till slut. Men fortfarande hävdar han att kylskåpet var tvunget att flyttas. Jag kan inte själv till 100 % bedöma om det stämmer. Jag tror att ett proffs lätt kan se om kylskåpet är flyttat eller inte efter det fabriksmonterades. Hur detta slutar vet jag inte. Jag tror jag ligger lite risigt till iochmed att dom lämnade ett kostnadsförslag per telefon till min fru. Jag har aldrig varit något för att "krångla" med folk, men jag sticker inte under stolen med att jag mår jävligt dåligt och känner mig som ett dumhuvud som är rejält blåst.
 

Vitas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Urshult
HBK-Nr
9503
Medlemskap
2024
Om du känner dig dum och blåst, då kan jag bara välkomna dig in i klubben. Vi är många som betalat för mycket. Man kan väl också se det som att han satte ett högt pris för att dom inte visste hur mycket jobb det skulle bli. Att han sen inte sänker för att behålla en bra kund då är det nog han som ska känna sig som ett dumhuvud. Att inte vilja krångla ser jag som positivt.
Men nu har du iallafall en bra inspektionslucka.
Ha
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja du Montreal. Att bänken inte behövdes lyftas är ju klarlagt. Det sa ju verkstadschefen själv till slut. Men fortfarande hävdar han att kylskåpet var tvunget att flyttas. Jag kan inte själv till 100 % bedöma om det stämmer. Jag tror att ett proffs lätt kan se om kylskåpet är flyttat eller inte efter det fabriksmonterades. Hur detta slutar vet jag inte. Jag tror jag ligger lite risigt till iochmed att dom lämnade ett kostnadsförslag per telefon till min fru. Jag har aldrig varit något för att "krångla" med folk, men jag sticker inte under stolen med att jag mår jävligt dåligt och känner mig som ett dumhuvud som är rejält blåst.

Ja, har man accepterat ett kostnadsförslag kan man ju inte komma i efterhand och klaga på priset, den diskussionen skulle man ha tagit direkt om man anser sig kompetent att bedöma arbetets storlek. Sedan kan jag nog sympatisera med bedömningen vid tillfället för kostnadsförslaget att kylskåpet måste tas ut eftersom det tydligen inte gick att se om det fanns saker därbakom som kunde skadas vid sågningen i väggen. Hade verkstaden möjlighet att titta på bilen före kostnadsförslaget, annars måste dom ju ta höjd för de komplikationer dom kan anta finns?
 
Senast ändrad:

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Tack Vitas! Det värmde en som har en positiv inställning till människor och tror (de flesta) om gott! :)
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Ja, har man accepterat ett kostnadsförslag kan man ju inte komma i efterhand och klaga på priset, den diskussionen skulle man ha tagit direkt om man anser sig kompetent att bedöma arbetets storlek. Sedan kan jag nog sympatisera med bedömningen vid tillfället för kostnadsförslaget att kylskåpet måste tas ut eftersom det tydligen inte gick att se om det fanns saker därbakom som kunde skadas vid sågningen i väggen. Hade verkstaden möjlighet att titta på bilen före kostnadsförslaget, annars måste dom ju ta höjd för de komplikationer dom kan anta finns?
Jag frågade montören om han hade satt in serviceluckor förut och han svarade ja. Han ville att jag skulle komma tillbaka före lunch och när jag kom dit så hade han, enligt verkstadschefen, minst 4 timmar kvar av jobbet. Hade jag gjort som jag tänkt och tagit hål med en hålsåg så hade jag ju sett om det var något i vägen för sticksågen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att montören har satt in luckor förut behöver ju inte betyda att han gjort det i en sådan bil som er, och husbilar är betydligt mera olika vad det gäller hur t.ex,. kablar och rör går än man kanske tror. Att din metod med hålsåg kanske hade fungerat på ren chansning är ju möjligt, men vad hade du då sagt om han samtidigt hade sågat av en gasledning med de risker som det skulle medföra? Det är alltid lätt att ifrågasätta andras jobb i efterhand, när man tror sig ha svaret.
Jag hade för min del aldrig gjort det så!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen