• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inreseförbud till Sverige

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Kanske lite OT men än så viktigt för våra medlemmar på resa.
Regeringens beslut: Inreseförbud utan negativt coronatest (msn.com)
Troligtvis har man varit för snabba utan att tänka till. Som det är skrivet så gäller det ALLA vilket inbegriper alla boende i Sverige även svenska medborgare. I mitt tycke väldigt konstigt. Men det kan ju också vara ett misstag av media i deras referat.

Jag läste just på platz.se att inreseförbudet gäller ej för svenska medborgare och ungdomar under 18 år. Arbetspendlare skall lämna negativt test ej äldre än en vecka. Gäller till den 31 mars.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Kanske lite OT men än så viktigt för våra medlemmar på resa.
Regeringens beslut: Inreseförbud utan negativt coronatest (msn.com)
Troligtvis har man varit för snabba utan att tänka till. Som det är skrivet så gäller det ALLA vilket inbegriper alla boende i Sverige även svenska medborgare. I mitt tycke väldigt konstigt. Men det kan ju också vara ett misstag av media i deras referat.

– Undantag gäller för personer under 18 år, personer som bor i Sverige och personer med trängande familjeskäl, berättar Damberg.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Elegance,
Vad anser du vara fel och vad menar du är rätt?
Det blir ju lite knepigt att stänga gränsen helt och även hindra svenska medborgare från att komma in i landet utan ett test? Även att vägra släppa in minderåriga eller flyktingar. "Jaha ni är inte testade. Tyvärr, lös problemet och återkom eller åk hem igen.."
Samma med alla som jobbar inom transportsektorn och bl.a. skall leverera eller hämta gods. Det skulle bli kaos.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Elegance,
Vad anser du vara fel och vad menar du är rätt?
Det blir ju lite knepigt att stänga gränsen helt och även hindra svenska medborgare från att komma in i landet utan ett test? Även att vägra släppa in minderåriga eller flyktingar. "Jaha ni är inte testade. Tyvärr, lös problemet och återkom eller åk hem igen.."
Samma med alla som jobbar inom transportsektorn och bl.a. skall leverera eller hämta gods. Det skulle bli kaos.

Visst borde väl även svenska medborgare som har varit ute på nöjesresa kunna visa upp ett färskt test, eller göra ett snabbtest vid gränsen (på egen bekostnad) hur skall vi annars få kontroll över pandemin? Ju fler smittbärare från andra länder som vi kan sortera ut vid gränsen kan ju eventuellt rädda oss från en tredje våg och eventuella mutationer. Medborgare som är på arbetsresa borde väl för sin egen säkerhet se till att bli testade?
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Visst borde väl även svenska medborgare som har varit ute på nöjesresa kunna visa upp ett färskt test, eller göra ett snabbtest vid gränsen (på egen bekostnad) hur skall vi annars få kontroll över pandemin? Ju fler smittbärare från andra länder som vi kan sortera ut vid gränsen kan ju eventuellt rädda oss från en tredje våg och eventuella mutationer. Medborgare som är på arbetsresa borde väl för sin egen säkerhet se till att bli testade?
Av någon anledning tycker Folkhälsomyndigheten inte om snabbtester. Har inte förstått varför. Mest logiskt är ju att man för att passera gränsen utan att sättas i tydlig karantän skall visa upp ett färskt test.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
När det gäller svenska medborgare tror jag inte ens det går att hindra inresa. Någonstans blir det ju rimligen en kompromiss som faktiskt går att införa med rimliga medel och på relativt kort varsel. Viktigt!
En totalnedstängning om ens möjligt kan få större konsekvenser, ta längre tid att få till och därmed riskera att smittan hinner hitta in.
Oavsett så är jag övertygad om att vi inte har en aning om alla parametrar som måste tas med när sådana här beslut fattas.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er enklere for Australia, her er innreise sterkt begrenset. 1500 pr uke for hele landet. Og disse sendes direkte i 2 ukers karantene på hotel som den reisende selv må betale. Det har vært noen smitteglipp via personale på disse hoteller som ikke følger de skjerpede sikkerhetsreglene.

Utover disse 1500 så arrangeres det repatrierings charter flyvninger direkte fra steder rundt i verden til Darwin hvor alle plasseres i en militærleir i streng karantene også 2 uker.

Om noen som er i karantene er smittet så blir karantenen forlenget til de ikke lenger kan smitte andre.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När det gäller svenska medborgare tror jag inte ens det går att hindra inresa. Någonstans blir det ju rimligen en kompromiss som faktiskt går att införa med rimliga medel och på relativt kort varsel. Viktigt!
En totalnedstängning om ens möjligt kan få större konsekvenser, ta längre tid att få till och därmed riskera att smittan hinner hitta in.
Oavsett så är jag övertygad om att vi inte har en aning om alla parametrar som måste tas med när sådana här beslut fattas.

Att testa eller att begära vaccinationsintyg är väl knappast att jämföra med nedstängning, däremot kanske det kan få en hel del medborgare
att fundera på om den där utresan verkligen är nödvändig just nu, och kanske bromsa en hel del onödigt utresande, t.ex. under februarilovet, och därigenom också ge oss mindre införsel av nya varianter av viruset.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nedstängning var ett olyckligt ordval, jag menade en mer eller mindre totalstängning av alla våra gränser där allt och alla skall kontrolleras:)

Jag tror heller inte att det går enligt lag att kräva av oss svenska medborgare ett intyg för att vi skall få komma in i vårt hemland. Vart skall man annars ta vägen?
Att sätta upp snabbtestanläggningar vid alla gränsövergångar som klarar av alla som rör sig över gränserna varje dag skulle bara det vara en jätteapparat som skulle vara resurskrävande och ta lång tid att få på plats. Resurser och tid som vi inte har och som rimligen bäst läggs på att få fart på vaccineringen.
Jag tycker det verkar rimligt att som nu försöka få kontroll på utländska turist och affärsresenärer som inte har sin naturliga hemvist här. Dom kan se till att testa sig på hemmaplan innan dom reser hit.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Olyckligt ordval, jag menade en mer eller mindre totalstängning av våra gränser där allt och alla skall kontrolleras:)

Jag tror heller inte att det går enligt lag att kräva av oss svenska medborgare ett intyg för att vi skall få komma in i vårt hemland. Vart skall man annars ta vägen?
Att sätta upp snabbtestanläggningar vid alla gränsövergångar som klarar av alla som rör sig över gränserna varje dag skulle bara det vara en jätteapparat som skulle vara resurskrävande och ta lång tid att få på plats. Resurser och tid som vi inte har och som rimligen bäst läggs på att få fart på vaccineringen.
Jag tycker det verkar rimligt att som nu försöka få kontroll på utländska turist och affärsresenärer som inte har sin naturliga hemvist här. Dom kan se till att testa sig på hemmaplan innan dom reser hit.

Lagar går ju att ändra snabbt, det har vi ju precis sett. Testanläggningar vid varje gränsövergång behövs knappast, Danmark har t.ex. stängt ett antal övergångar till Tyskland och hänvisar till bemannade dito. När det gäller resurser lär det ju knappast vara samma personal som tas i anspråk för att vakta gränser som att vaccinera. Gränserna lär väl vaktas av tull, polis och militär, och jag vill inte gärna bli vaccinerad av någon av dom! :)
Målet för en tid framåt bör ju vara att så få som möjligt reser ut, väl vetande att det kan bli lite besvärligt och kostsamt att komma in igen.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Mmmm, jag håller med om tanken och iden men tror det faller på komplexiteten och volymen. Även om vi skulle ha obegränsat med pengar undrar jag var vi skall få fram all personal. Polis, tull och vårdpersonal gissar jag redan har fullt upp så det får bli nyrekrytering då... Ja, först måste vi förstås ha en organisation som kan dra runt allt så den nya personalen kan få utbildning och sen all den utrustning som behövs. Sen först när allt är på plats kan vi stänga gränserna. Med lite ultraoptimistiskt tänk kanske vi är inne på sommarhalvåret men då är väl alla ändå redan vaccinerade :D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mmmm, jag håller med om tanken och iden men tror det faller på komplexiteten och volymen. Även om vi skulle ha obegränsat med pengar undrar jag var vi skall få fram all personal. Polis, tull och vårdpersonal gissar jag redan har fullt upp så det får bli nyrekrytering då... Ja, först måste vi förstås ha en organisation som kan dra runt allt så den nya personalen kan få utbildning och sen all den utrustning som behövs. Sen först när allt är på plats kan vi stänga gränserna. Med lite ultraoptimistiskt tänk kanske vi är inne på sommarhalvåret men då är väl alla ändå redan vaccinerade :D

som sagt, avsikten är ju också att resandevolymerna skall gå ned ordentligt!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hoppas inte att det kommer några överstar eller generaler som ska passera utan ID-kort, så som de gjorde på 70-talets övningar.
Husker godt den saken :D Har et par andre HV relaterte vaktoppdrag i Norge som overgikk den med kar margin - HV soldaten som hoppet ned på taket på en bil som ikke ville stoppe og kjørte bajonetten gjennom biltaket var den mest brutale. Stopp av sovjetisk militærattache på vei inn i et avsperret øvingsområde og fjerning av CD skiltet fra bilen, slik at de kunne ta fyren i arrest var muligens litt over kanten av lovlighet. Fyren ble mer forsiktig med sin overvåkning av militær aktivitet.
 
Toppen